Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Pressmeddelande

Concordia Maritime: Stena Polaris delaktig i operation Pacer Goose till Grönland

Concordia Maritime

Thule Air Base drivs av US Space Force. Stationen började etableras på 1940-talet och rymmer idag cirka 600 militärer.

Stena Polaris användes för transport av 230000 fat flygbränsle. Resan från hamnen i Athen, Grekland, genom Medelhavet, över Atlanten och upp genom Labradorhavet gick väl. Vädret var bra och havet till största delen isfritt. Hon eskorterades in i hamn av de två isbrytarna Des Groseilliers och Ocean Gladiator.

Stena Polaris är sedan början av 2022 utkontrakterat till Crowley Government Services Inc. Fartyget är bemannat med amerikansk besättning. Crowley hyr i sin tur ut fartyget till US Military Sealift Command, som använder henne för att transportera bränslen till baser runt om i världen.

Stena Polaris har konverterats för att uppfylla de krav som U.S. Department of Defense ställer. Bland annat har fartyget fått utrustning för bunkring av militärfartyg under gång ute till havs. Stena Polaris har amerikansk flagg och bemannas av amerikansk besättning.

[P-MAX-fartyget Stena Polaris Foto: Michael Cooper]

Om Stena Polaris

Stena Polaris är ett av Concordia Maritimes P-MAX-fartyg. Bakom utvecklingen av konceptet, som utvecklades i nära samarbete med Stena Bulk och Stena Teknik, ligger ett behov av att kunna trafikera grunda vatten och hamnar med mer last än motsvarande fartyg i samma storleksklass. För att göra detta möjligt har P-MAX-fartygen gjorts avsevärt bredare än traditionella MR-fartyg. Den ökade volymen gör att de kan transportera upp till 30 procent mer last.

P-MAX-konceptet tar säkerhetstänkandet in i en ny dimension. Fartygen är byggda med dubbla drift- och styrsystem, motorer, axlar, generatorer, kontroll- och bränslesystem, roder och propellrar. Maskinrummen är separerade med brand- och vattentäta skott och kommandobryggan är utrustad med ett copilotsystem.

Stena Polaris är byggt med den näst högsta isklassningen, 1A. Den förstärkta iskapaciteten möjliggör transporter i hav med svåra isförhållanden. 2013 seglade hon t ex Nordostpassagen, sjövägen norr om Europa och Asien.

Teknisk fakta

183 m LOA, 40 m beam, Isklass 1A, byggt 2010 Split, DWT 65,200

[P-MAX vessel Stena Polaris. Photo: Michael Cooper]

Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.