Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Latest
  • Markets
    • Stock Comparison
    • Financial Calendar
    • Dividends Calendar
    • Research
    • Articles
  • inderesTV
  • Portfolio
  • Forum
  • Q&A
  • About Us
    • Our Coverage
    • Team
Analyst Comment

Admicom CMD: Utgångspunkterna för att accelerera tillväxten är mycket goda

By Atte RiikolaAnalyst
Admicom

Summary

  • Admicom har presenterat en strategi för att uppnå ambitiösa tillväxtmål genom egna åtgärder, återhämtning av byggmarknaden och internationella företagsförvärv.
  • Företaget ser betydande tillväxtpotential på sina nuvarande marknader i Finland och Estland, med fokus på merförsäljning och korsförsäljning till befintliga kunder.
  • Admicom siktar på att uppnå en återkommande årsintäkt (ARR) på 60 MEUR till 2028, med en organisk tillväxt på över 15 % och en justerad EBITDA-marginal på över 40 %.
  • Internationalisering kommer att påskyndas genom förvärv och organisk tillväxt, med fokus på marknader med medelhög eller hög digitaliseringsgrad.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-03 05:33 GMT. Ge feedback här.

Admicom anordnade en kapitalmarknadsdag på tisdagen, vars inspelning kan ses här. Intervjun med företagets VD från kapitalmarknadsdagen kan ses här. Dagens presentationer gav ytterligare färg åt företagets ambitiösa tillväxtmål, vars förverkligande är beroende av företagets egna åtgärder, en gradvis återhämtning av byggmarknaden samt framgångsrika internationella företagsförvärv. Under de senaste årens svaga byggkonjunktur har Admicom gjort betydande investeringar i praktiskt taget alla delar av sin organisation, och efter att ha förstärkt tillväxtgrunden är förutsättningarna för accelererande lönsam tillväxt goda. Våra nuvarande estimat ligger fortfarande betydligt under företagets målnivå efter år som tyngts ned av en svag byggkonjunktur. Om målen uppnås skulle aktien ha en betydande potential, eftersom vi redan med våra nuvarande estimat anser värderingen vara attraktiv. Vi går nu igenom våra viktigaste observationer från kapitalmarknadsdagen.

Admicom har fortfarande betydande tillväxtpotential på sina nuvarande målmarknader

Enligt Admicoms uppdaterade bedömning uppgår storleken på målmarknaderna för företagets programvara i Finland och Estland till ungefär 400 MEUR. På dessa marknader verkar totalt ungefär 75 000 byggföretag, varav ungefär 6 000 har en omsättning på över 1 MEUR. Dessa är de mest intressanta ur Admicoms synvinkel, och ungefär 30 % av dessa företag är kunder hos företaget. Utöver att vinna nya kunder är det avgörande för framtida tillväxt att lyckas påskynda merförsäljning och korsförsäljning, vilket Admicoms produktportfölj, som byggts upp och enhetliggjorts under de senaste åren, ger goda förutsättningar för. För närvarande använder ungefär 20 % av Admicoms kunder mer än en av företagets produkter. Företaget visade exempel på CMD hur årsfaktureringen för kunder av olika storlekar kan mångfaldigas genom merförsäljning och korsförsäljning. Dessutom hjälper Admicoms produkter i bästa fall kunden att växa sin egen verksamhet, varvid priskomponenter kopplade till kundens volymer (omsättning/användare) avsevärt ökar den kundspecifika faktureringen över åren i förhållande till utgångsnivån.

I stort ligger IT-investeringarna inom byggbranschen fortfarande tydligt efter andra branscher, så en ökning av digitaliseringsgraden är en av de drivkrafter som stöder Admicoms marknadstillväxt. Dessutom väntas den svaga byggkonjunkturen i Finland gradvis förbättras under de kommande åren, vilket kommer att stödja Admicom genom byggföretagens tillväxt. Då kommer även kundbortfallet på grund av konkurser, som under de senaste åren har utgjort ett betydande hinder för tillväxten, samt den minskade användningen av programvara att vända till det bättre. Utgångspunkterna för en tillväxt som tar fart under de kommande åren är alltså goda på marknaden, även om den ökade konkurrensen under de senaste åren innebär att flera olika aktörer vill ha sin del av de växande marknaderna. Admicoms starka marknadsposition i Finland och det breda programvaruutbudet gör att företaget enligt vår mening även i fortsättningen har goda förutsättningar att klara sig i konkurrensen.

De finansiella målen fick mer färg

Admicom publicerade sin uppdaterade strategi och nya finansiella mål redan förra veckan, och vi kommenterade dem här. Den återkommande årsintäkten (ARR) på 60 MEUR som satts upp för 2028 ska enligt företaget uppnås genom en organisk tillväxt på 15-20 MEUR i Finland, utöver vilken förvärv och organisk internationell expansion kommer att bidra med totalt 7-12 MEUR. Av detta utgör förvärv 5-10 MEUR.

I slutet av 2028 är företagets mål att uppnå över 15 % organisk tillväxt. Tillväxten väntas gradvis accelerera mot målnivån, eftersom den svaga byggmarknaden oundvikligen tynger utvecklingen under 2026. Om marknaden väntas återhämta sig ser vi förutsättningarna för tvåsiffrig organisk tillväxt som realistiska. På en växande marknad är det typiskt lättare att skaffa nya kunder och utöka kundbasen, samtidigt som kundbortfallet minskar. Vidare påskyndar de omsättningsbundna prissättningskomponenterna utvecklingen. På längre sikt kräver upprätthållandet av tvåsiffrig organisk tillväxt mycket goda framgångar med den internationella expansionen, där visibiliteten naturligtvis är svag i detta skede.

Admicoms mål är att uppnå en justerad EBITDA-marginal på över 40 % för de nuvarande affärsområdena senast 2028. Vi anser att detta är mycket realistiskt att uppnå om tillväxten förverkligas, eftersom företaget under de senaste åren har investerat betydligt i bland annat produktutveckling och produkthantering, och liknande satsningar behöver inte göras under de kommande åren. Därmed bör den framtida tillväxten skalas upp väl på nedersta raden. Dessutom tror företaget att de kan öka effektiviteten i redovisningstjänster samt produkt- och kundsupport genom automatisering under de kommande åren. Detta frigör också personalresurser för att erbjuda mervärdestjänster utöver traditionella redovisningstjänster.

Internationaliseringen kommer att påskyndas under de närmaste åren genom företagsförvärv utöver organisk tillväxt

Admicom strävar efter att tredubbla sin marknadspotential under strategiperioden, vilket kräver expansion till en stor marknad (t.ex. Tyskland eller Storbritannien) eller alternativt till några mindre länder i Europa. I detta skede är de framtida målmarknaderna ännu inte fastställda, eftersom de delvis beror på att hitta lämpliga förvärvsobjekt. Företaget kartlägger potentiella förvärvsobjekt på marknader där digitaliseringsgraden redan är medelhög eller hög. Admicom främjar även internationell expansion organiskt, och i Estland ser företaget naturligtvis tillväxtpotential genom Bauhub. Dessutom har företaget ungefär 20 internationella kunder (bl.a. ett stort byggföretag från Sverige), så expansionen utomlands främjas även organiskt genom dessa. De befintliga kunder som redan har vunnits visar att Admicoms programvara är konkurrenskraftig även utanför Finland. Internationell tillväxt eftersträvas också genom produktledd försäljning (product-led-growth), vilket, om det lyckas, skulle vara mycket skalbart, men som vi ofta ser är svårt att genomföra i praktiken.  

Företagsförvärv kommer att göras med eftertanke

Admicom har tydliga kriterier för hur företagsförvärv ska genomföras. Huvudsyftet med förvärven är antingen att öppna en ny marknad och skaffa kunder eller att komplettera produktportföljen med nya produkter. Admicom söker i första hand företag vars återkommande årsintäkter ligger i intervallet 1-10 MEUR och vars affärsverksamhet är sund. Typiskt sett innebär detta en lämplig produkt som redan har hundratals kunder. Dessutom är företaget inte villigt att betala hur mycket som helst för förvärvsobjekt, och har till exempel inte deltagit i auktioner på den ibland mycket heta förvärvsmarknaden under de senaste åren. Exakta kriterier kan begränsa möjligheterna att hitta förvärvsobjekt, men enligt företaget finns det otaliga potentiella objekt i Europa. Företaget tror att det kommer att hitta entreprenörer som vill ta sin verksamhet till en ny nivå som en del av en större helhet. Admicom kommer att integrera framtida förvärv, vilket möjliggör realisering av synergier. Affärerna kommer huvudsakligen att finansieras med kontanter och lån, vilket företagets starka balansräkning och goda kassaflödesgenererande affärsverksamhet ger gott om utrymme för. Vi har uppskattat att företaget, med sitt skuldsättningsmål (icke-räntebärande skulder/EBITDA < 2,5x), kan ta upp till över 40 MEUR i nya lån under de kommande åren om det så önskar.

Admicom operates in the IT sector. The company develops cloud-based services that mainly concern administration, accounting, payroll and project management. In addition to its main business, it offers training and customer support. Its customers are small and medium-sized corporate customers, with the largest operations in construction and industry. The head office is located in Jyväskylä.

Read more on company page

Key Estimate Figures24/11

202425e26e
Revenue35.637.640.3
growth-%3.6 %5.8 %7.0 %
EBIT (adj.)12.211.613.1
EBIT-% (adj.)34.3 %30.7 %32.5 %
EPS (adj.)1.971.872.16
Dividend0.650.650.75
Dividend %1.4 %1.4 %1.6 %
P/E (adj.)24.124.421.2
EV/EBITDA19.318.615.6

Forum discussions

Atte “Doesn’t Play” (Ei leiki) Riikola has written comments on Admicom’s Capital Markets Day. Admicom organized a Capital Markets Day on Tuesday...
12/3/2025, 5:42 AM
by Sijoittaja-alokas
10
That was very clear communication from the CEO. In my opinion, they also explained the growth path and strategy quite well, and how those growth...
12/2/2025, 4:17 PM
by MTES
6
Admicom’s CMD (Capital Markets Day) today had a really good atmosphere, and the presentations added color to the company’s goals. Those interested...
12/2/2025, 1:54 PM
by Atte Riikola
14
I agree that international acquisitions must be made if one wants to be involved in this game in the long run. But Smartcraft’s journey hasn...
11/25/2025, 9:03 AM
by Atte Riikola
14
In the previous strategy and related messages, there has been a lot of talk about internationalization (see, for example, above), but these ...
11/25/2025, 8:14 AM
by Pohjolan Eka
25
Heh, my CMD preview was published today at 7:00 AM, and immediately at 8:00 AM, a release about the updated strategy came out. Quite a timing...
11/25/2025, 7:24 AM
by Atte Riikola
11
Clearly expressed goals, but the strategy itself remained completely in the dark. I don’t know why communication has to state that the strategy...
11/25/2025, 6:42 AM
by Lars74
3
Find us on social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Get in touch
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • About us
  • Our team
  • Careers
  • Inderes as an investment
  • Services for listed companies
Our platform
  • FAQ
  • Terms of service
  • Privacy policy
  • Disclaimer
Inderes’ Disclaimer can be found here. Detailed information about each share actively monitored by Inderes is available on the company-specific pages on Inderes’ website. © Inderes Oyj. All rights reserved.