Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Latest
  • Markets
    • Stock Comparison
    • Financial Calendar
    • Dividends Calendar
    • Research
    • Articles
  • inderesTV
  • Portfolio
  • Forum
  • Q&A
  • About Us
    • Our Coverage
    • Team
Analyst Comment

Finnair: Årets viktigaste månad gick något trögare än vi hade väntat oss

Finnair

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-08 05:01 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.

Finnair publicerade i torsdags trafikdata för juli, vilket på grund av sommarsemestersäsongen är årets viktigaste månad för företaget. Även om passagerarbeläggningen översteg våra estimat något, var rapporten som helhet lite svagare än våra förväntningar. Den svaga utvecklingen jämfört med jämförelseperioden förklaras delvis av de strejkåtgärder som ledde till att flyg ställdes in. Rapporten skapar dock inga omedelbara ändringstryck på våra Q3-estimat för Finnair.

Finnairs månatliga trafikdata (07/2023–07/2025)

Finski

Källa: Inderes. ¹PLF = passagerarbeläggning, ²LTM avg = genomsnitt för de senaste 12 månaderna.

Försäljningen inom passagerartrafiken drevs av Finnairs långdistansområden och särskilt Nordamerika

I juli minskade antalet passagerare i Finnairs egen verksamhet med cirka 2 % på grund av strejkåtgärder som ledde till flygannulleringar. Den sålda volymen och kapaciteten ökade i sin tur med cirka 2 % från året innan. Jämfört med juni förbättrades dock siffrorna, men på grund av affärsområdens säsongskaraktär är detta enligt oss ett normalt förväntat värde.

Finnairs passagerarantal, kapacitet och sålda volym ökade långsammare än våra estimat i Asien. Summan av dessa faktorer gjorde att utvecklingen i Asien som helhet var svagare än väntat, trots att turerna utökades särskilt till Japan och Kina. På det andra långdistansområdet Nordamerika gick marknaden bra och områdets kapacitet ökade tack vare de ökade turerna till Los Angeles, Seattle, Chicago och Dallas. Även passagerarantalet och den sålda volymen överträffade vår förväntning. Därmed var juli i Nordamerika däremot bättre än våra förväntningar.

I Europa och särskilt i Finland var utvecklingen däremot svag, då passagerarantalet, kapaciteten och de sålda volymerna överlag ökade långsammare än väntat. För Europas och Inrikes trafiks del har effekten av de flygannulleringar som orsakats av strejkåtgärderna sannolikt varit större än vi förväntat oss, vilket enligt vår bedömning återspeglades i utvecklingen under rapportperioden. I Mellanöstern avslutades å andra sidan samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha i januari, vilket ledde till att regionens kapacitet, sålda volymer och passagerarantal minskade tydligt och kraftigare än våra estimat.

Kabinfaktorn förblev stabil i linje med våra förväntningar

Beläggningsgraden, som är viktig för Finnairs resultat på kort sikt, låg i juli på cirka 83 %, vilket ungefär motsvarar jämförelseperioden, men vårt estimat för beläggningsgraden överträffades dock något. Den uppnådda passagerarbeläggningen var betydligt lägre än under normala tider (d.v.s. utan pandemiåren 2020–2022) i juli. Den lägre beläggningsgraden jämfört med det långsiktiga genomsnittet berodde på en ökning av andelen korta rutter i portföljen (inkl. Rysslands överflygningsförbud som hade en negativ inverkan på flygtrafiken i Asien). Finnairs passagerarbeläggningsgrad har redan legat under det långsiktiga genomsnittet en tid.

Av regionerna var beläggningsgraden för inrikesflyg i juli mycket svag och lägre än våra estimat, på cirka 61 %. Beläggningsgraden i Nordamerika (~79 %) var i sin tur svag för juli och lägre än våra förväntningar. Däremot steg beläggningsgraden i Europa (~84 %), Asien (~84 %) och Mellanöstern (~85 %) i absoluta tal till ganska bra nivåer. För Mellanöstern ökade beläggningsgraden kraftigt över vårt estimat efter att linjerna från Stockholm och Köpenhamn stängdes, vilket tyder på att affärsverksamheten mellan Mellanöstern och Finland har gått bra. För Europas och Asiens del motsvarade dock beläggningsgraden ungefär våra förväntningar.

Juli var en utmaning för frakt, särskilt i Mellanöstern, Europa och Asien

I juli bestod Finnairs fraktkapacitet helt och hållet av fraktkapaciteten i passagerarflygplanens lastrum, i enlighet med den normala verksamhetsmodellen. Fraktvolymen minskade med drygt 9 % till följd av nedgången i frakttrafiken i Mellanöstern, Europa och Asien. År 2025 har varit utmanande för frakt, och juli erbjöd ingen lättnad i situationen. Därmed har fraktens innevarande år blivit svagare än våra förväntningar.

En rapport som var aningen svagare än våra estimat skapar inga omedelbara ändringstryck på våra estimat

Sammantaget var Finnairs trafikrapport för juli något svagare än våra förväntningar under rapportperioden, som delvis stördes av stridsåtgärder, särskilt vad gäller antalet passagerare, kapacitetstillväxten och sålda volymer. Däremot översteg passagerarbeläggningen våra estimat något. Rapporten skapar dock inga omedelbara ändringstryck på våra Q3-estimat för Finnair.

Vi estimerar att Finnairs kapacitet ökar i år med cirka 5 %, omsättningen med cirka 3 % till 3143 MEUR och den justerade rörelsevinsten minskar med cirka 57 % till 65 MEUR. Strejkåtgärderna har under 2025 försämrat företagets omsättning med cirka 100 MEUR och den justerade rörelsevinsten med cirka 70 MEUR. Efter att ha tagit dessa effekter i beaktande uppskattar Finnair att dess omsättning för helåret kommer att vara 3,2–3,3 miljarder euro och dess justerade rörelsevinst kommer att vara 30–130 MEUR. På grund av den svagare än väntade efterfrågan på Nordamerikatrafik och de indirekta effekterna av strejkåtgärderna bedömer Finnair dock att den justerade rörelsevinsten kommer att ligga närmare den nedre gränsen av guidningen.

Finnair is a Finnish airline. The company offers a wide range of destinations to and from Europe, and to a large part of the world's continents. The flights are mainly found around the Nordic countries, Europe and Asia. In addition to regular flights, long-haul flights are offered. The company was founded in 1923 and is headquartered in Vantaa, Finland.

Read more on company page

Key Estimate Figures16/07

202425e26e
Revenue3,048.73,143.43,227.4
growth-%2.0 %3.1 %2.7 %
EBIT (adj.)151.464.9185.0
EBIT-% (adj.)5.0 %2.1 %5.7 %
EPS (adj.)0.330.090.42
Dividend0.110.000.10
Dividend %4.7 %3.5 %
P/E (adj.)7.133.36.9
EV/EBITDA3.33.42.4

Forum discussions

Here are Antti’s and Kaisa’s comments on Finnair’s November. Finnair published its traffic data report for November on Friday. Overall, the ...
12/8/2025, 8:18 AM
by Sijoittaja-alokas
1
Good morning from Finnair! November traffic figures are now public. Generally, volumes remained stable compared to a year ago. The decline in...
12/5/2025, 7:14 AM
by Emilia Rannanniemi
4
Here is a new company report from Antti and Kaisa. Finnair is seeking a clear growth-driven increase in margins during the new strategy period...
12/4/2025, 5:49 AM
by Sijoittaja-alokas
2
Finnair CEO Turkka Kuusisto spoke about the company’s business at the Investor 2025 event. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
11/28/2025, 7:56 PM
by Sijoittaja-alokas
2
The joy would be short-lived, for with that agreement a new war will start there after a few years.
11/21/2025, 12:05 PM
by Torniojaws
4
I disagree with this. That agreement is probably the best one can hope for. This belongs in the geopolitics threads, but here one can only state...
11/21/2025, 11:26 AM
by TZ
0
It doesn’t look like peace is coming there, does it? Trump’s and Russia’s wish is not a viable peace agreement. Finnair’s strategy update also...
11/21/2025, 11:21 AM
by Mukava valkku
1
Find us on social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Get in touch
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • About us
  • Our team
  • Careers
  • Inderes as an investment
  • Services for listed companies
Our platform
  • FAQ
  • Terms of service
  • Privacy policy
  • Disclaimer
Inderes’ Disclaimer can be found here. Detailed information about each share actively monitored by Inderes is available on the company-specific pages on Inderes’ website. © Inderes Oyj. All rights reserved.