Finnair överväger att emittera ett obligationslån
Summary
- Finnair överväger att emittera ett eurodenominerat obligationslån för att täcka koncernens allmänna finansieringsbehov, beroende på marknadsförhållandena.
- Företaget planerar investeringar på 2,0–2,5 miljarder EUR under strategiperioden 2026–2029, främst för att förnya smalkroppsflottan, vilket kräver ytterligare lånefinansiering.
- Kapitalanskaffningen inleds tidigare än förväntat, men det nya lånet förväntas vara mindre än det tidigare 500 MEUR-lånet med en kupongränta på 4,75 %.
- Finnair förväntas inte använda det nya kapitalet för att betala tillbaka gamla skulder, och lånets storlek och ränta kommer att specificeras senare.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-19 06:00 GMT. Ge feedback här.
Finnair meddelade igår att de överväger att emittera ett nytt eurodenominerat obligationslån. Vi bedömer att företaget efter förra veckans kapitalmarknadsuppdatering (kommentar här) sannolikt också kommer att behöva lånefinansiering för att finansiera investeringarna under strategiperioden som sträcker sig till 2029. Kapitalanskaffningen startade dock något tidigare än vi förväntat oss.
Finnair avser att använda finansieringen för koncernens allmänna finansieringsbehov
Finnair meddelade att de överväger att emittera ett kreditvärdigt eurodenominerat obligationslån inom en snar framtid, förutsatt att marknadsförhållandena tillåter det. Företaget avser att använda intäkterna från den eventuella emissionen för koncernens allmänna finansieringsbehov.
Vi bedömer att företaget behöver lånefinansiering, men kapitalanskaffningen inleds tidigare än vi uppskattat
I samband med förra veckans uppdatering av kapitalmarknaden offentliggjorde Finnair sina mål för strategiperioden 2026–2029, vilka inkluderar ett investeringsprogram på 2,0–2,5 miljarder EUR. Investeringarna riktas enligt vår bedömning huvudsakligen till en delvis förnyelse av flottan av smalkroppsflygplan. Vi kommenterade redan i samband med strategiöversynen att vi anser det mycket sannolikt att Finnair, utöver sin nuvarande kassa och företagets kassaflöde, även kommer att behöva lånefinansiering för att genomföra investeringsprogrammet. Vi förväntade oss dock att smalkroppsflottan skulle viktas mot slutet av strategiperioden, så insamlingen av lånefinansiering inleds tidigare än vi uppskattade.
Vi förväntar oss inte att Finnair kommer att betala tillbaka gamla skulder med det kapital som eventuellt samlas in. Storleken och räntan på den eventuella obligationen kommer att specificeras senare, men i princip förväntar vi oss att lånet blir mindre än Finnairs 500 MEUR-lån med en kupongränta på 4,75 % som emitterades förra året och förfaller 2029, både vad gäller lånebelopp och kupongränta. Vi bedömer att företaget strävar efter att emittera ett lån med en ganska lång löptid. Vi inkluderar det eventuella nya lånet i våra estimat efter emissionen.
