Försäljningen av nya bilar i Europa ökade i augusti

Summary
- Vi bedömer att försäljningen av nya bilar i Europa ökade med 5 % i augusti jämfört med föregående år, trots att augusti traditionellt är en lugn försäljningsmånad på grund av semestrar.
- Enligt vår syn är den rullande 12-månadersförsäljningen av nya bilar stabil, men fortfarande lägre än det historiska genomsnittet, vilket vi anser är motiverat med tanke på konsumenternas försvagade köpkraft.
- Försäljningen av nya bilar påverkar indirekt marknaden för begagnade bilar och däck, vilket är relevant för företag som Nokian Tyres, Kamux och Wetteri, även om vi anser att Nokian Tyres kan uppnå bättre tillväxt än marknaden under återuppbyggnadsfasen.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-25 09:00 GMT. Ge feedback här.
Försäljning av nya bilar i Europa, 12 månader rullande

Källa: ACEA
Enligt ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) ökade försäljningen av nya bilar i Europa med 5 % jämfört med jämförelseperioden i augusti, vilket motsvarar 0,8 miljoner enheter. Augusti är årets tystaste försäljningsmånad på grund av semesterperioden. Försäljningen för hela året hittills ligger fortfarande på jämförelseperiodens nivå. I ACEA:s statistik inkluderas, förutom länderna i Europeiska unionen och EFTA, dessutom Storbritannien. I Norden var utvecklingen varierande, då Sverige växte med 6 %, Norge med 25 %, men Finland minskade med 20 %. Vi har redan tidigare kommenterat augustisiffrorna för den finska bilhandeln i denna kommentar.
Den rullande 12-månadersförsäljningen av nya bilar i Europa var stabil jämfört med året innan och låg i absoluta tal kvar på ungefär 13 miljoner bilar, vilket den har gjort i nästan två år. Detta är fortfarande lägre än till exempel den genomsnittliga årliga försäljningsvolymen på cirka 14 miljoner bilar under de senaste 10 åren. Med tanke på konsumenternas försvagade köpkraft anser vi att detta är motiverat, och vi förväntar oss därför ingen betydande ändring i försäljningsvolymerna inom den närmaste framtiden.
Försäljningen av nya bilar har indirekta effekter på marknaderna för begagnade bilar och däck
Försäljningen av nya bilar påverkar indirekt Nokian Tyres verksamhet, eftersom nya vinterdäck typiskt köps i samband med en ny bil, särskilt i regioner med tydliga säsongsskillnader. Dessutom påverkar försäljningen av nya bilar bilparken, vilket är relevant för hela eftermarknaden. Företaget borde dock under återuppbyggnadsfasen kunna uppnå en bättre tillväxt än marknaden, så vi anser att man inte kan dra direkta slutsatser om Nokian Tyres utveckling från marknadsutvecklingen. Totalt utgjorde Norden och Övriga Europa nästan 80 % av Nokian Tyres omsättning 2024.
Försäljningen av nya bilar i Europa har indirekta effekter även på marknaden för begagnade bilar, då försäljningen av nya bilar typiskt sett ökar utbudet av begagnade bilar och därmed stöder marknaden för begagnade bilar. Av de företag vi följer är Kamux och Wetteri verksamma på marknaden för begagnade bilar, Kamux i Finland, Sverige och Tyskland, och Wetteri endast i Finland. Wetteri säljer även nya bilar i Finland.