Försäljningen av nya bilar i Europa ökade i juli

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-29 04:40 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Försäljning av nya bilar i Europa, rullande 12 månader

Enligt ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) var försäljningen av nya bilar i Europa 6 % högre i juli jämfört med jämförelseperioden, det vill säga knappt 1,1 miljoner enheter. Detta kompenserade för nedgången på 5 % som sågs i juni. Försäljningen under hela början av året ligger fortfarande praktiskt taget på samma nivå som jämförelseperioden. I ACEA:s statistik inkluderas, förutom länderna som tillhör Europeiska unionen och EFTA, även Storbritannien. I Norden var utvecklingen varierande, med en tillväxt på 8 % i Sverige, nästan 50 % i Norge och 4 % i Finland. Vi har redan kommenterat den finska bilhandelns julisiffror i denna kommentar.
Den rullande 12-månadersförsäljningen av nya bilar i Europa var stabil jämfört med året innan och låg i absoluta tal kvar på ungefär 13 miljoner bilar, vilket den har gjort i nästan 2 år. Detta är fortfarande lägre än exempelvis den genomsnittliga årliga försäljningsvolymen på cirka 14 miljoner bilar under de senaste 10 åren. Med beaktande av konsumenternas försvagade köpkraft anser vi att detta är motiverat, och vi förväntar oss därmed ingen betydande tillväxt i försäljningsvolymerna inom den närmaste framtiden.
Försäljningen av nya bilar har indirekta effekter på marknaden för begagnade bilar och däckmarknaden
Försäljningen av nya bilar påverkar indirekt Nokian Tyres verksamhet, eftersom nya vinterdäck vanligtvis köps i samband med en ny bil, särskilt i områden med tydliga säsongsskillnader. Vidare påverkar försäljningen av nya bilar den bilpark som är relevant för hela eftermarknaden. Kapacitetsbegränsningen som orsakats av utträdet ur Ryssland begränsar dock fortfarande företagets försäljningsmöjligheter i viss mån, särskilt i Centraleuropa, och å andra sidan borde företaget under återuppbyggnadsfasen kunna uppnå bättre tillväxt än marknaden, så vi anser att man inte kan dra direkta slutsatser om Nokian Tyres utveckling utifrån marknadsutvecklingen. Totalt utgjorde Norden och Övriga Europa nästan 80 % av Nokian Tyres omsättning under 2024.
Försäljningen av nya bilar i Europa har indirekta effekter även på marknaden för begagnade bilar, då försäljningen av nya bilar typiskt sett ökar utbudet av begagnade bilar och därmed stöder marknaden för begagnade bilar. Av de företag vi följer är Kamux och Wetteri verksamma på marknaden för begagnade bilar, Kamux i Finland, Sverige och Tyskland, och Wetteri endast i Finland. Wetteri säljer även nya bilar.