I Lemonsofts uppdaterade strategi eftersträvas lönsam tillväxt med en spelbok som överensstämmer med våra förväntningar

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-01 06:05 GMT. Ge feedback här.
Lemonsoft, som erbjuder ERP-lösningar för små och medelstora företag, meddelade på fredagen en strategiuppdatering och ett nytt finansiellt mål, enligt vilket företaget strävar efter en stark vinsttillväxt under de kommande åren. Företaget fokuserar i sin strategi på att stärka sin marknadsandel särskilt inom industri- och grossistsegmenten. Detta var väntat, och företaget har i praktiken redan under det senaste året främjat de fokusområden som nu definierats i strategin. Vinsttillväxten kommer även i fortsättningen att drivas av företagsförvärv, vilket företaget redan har goda bevis på. Dessutom stöder årets kostnadsbesparingar och den kontinuerliga kostnadskontrollen vinsttillväxten under de kommande åren. Med ett gott genomförande av strategin kommer företagets vinsttillväxt att vara starkare än våra nuvarande estimat, men vi ser inget behov av omedelbara ändringar i detta skede. I stort innehöll strategiuppdateringen inga överraskningar och vår ståndpunkt om den måttligt värderade aktien är oförändrad. Webcasten från strategiuppdateringen kan ses här.
Strategin fokuserar som väntat på industri- och partihandelssektorerna
Lemonsofts strategiska fokusområden är följande:
Marknadsledarskap inom utvalda segmentLemonsoft fokuserar på att stärka sin marknadsandel bland finska små och medelstora företag, särskilt inom industri- och grossistsegmenten, genom att erbjuda färdiga, branschspecifika processer, stark lokalisering samt högkvalitativ implementering och kundsupport. Horisontella produkter fortsätter att betjäna den bredare SME-sektorn och stödjer konkurrenskraften i kärnsegmenten. Expansion till nya vertikaler är selektiv och baseras på produkternas bevisade marknadsanpassning i nischkategorier.
Ledande lösningar inom sitt produktområdeLemonsoft erbjuder små och medelstora företag marknadens mest omfattande webbläsarbaserade ERP-lösning, med vilken kunder kan bygga en helhet som passar deras behov inom en enda produktfamilj. Även koncernens övriga nyckelprodukter är ledande inom sina kategorier. AI integreras i kundernas dagliga arbetsflöden, vilket möjliggör mätbara produktivitetsfördelar – eliminering av manuella arbetsmoment, bättre planering och vägledning av användaren mot effektivare arbetssätt.
Effektiv och enhetlig organisationLemonsoft-koncernen arbetar med en enhetlig målsättning, konsekvent resursallokering och en tvåstegs portföljmodell. Kompetens och investeringar riktas till områden som har störst inverkan på tillväxt och lönsamhet. Bästa praxis delas inom koncernen för att förbättra kvalitet, snabbhet och kundnöjdhet.
Värdeskapande förvärvsstrategiLemonsoft söker förvärv som kompletterar kapaciteter eller geografisk täckning, stärker utvalda kategorier och uppfyller strikta avkastningskrav på investerat kapital. Integrationerna genomförs med en standardiserad modell som betonar kommersiella synergier, produktkompatibilitet och snabbt värdeskapande.
Lemonsofts starka vinsttillväxtmål för de närmaste åren är enligt vår åsikt realistiska att uppnå
Lemonsofts nya finansiella mål är att uppnå en genomsnittlig tillväxt i justerad rörelsevinst på 25 % under åren 2025-2028. För tydlighetens skull gäller målsättningen de följande tre åren (2026-2028). Företaget avser att uppnå vinsttillväxt genom (1) att öka marknadsandelen inom sina kärnsegment, (2) strikt kostnadskontroll och (3) selektiva företagsförvärv. Viktningen mellan tillväxtinvesteringar och kostnadskontroll anpassas efter marknadsläget.
Vårt estimat förväntar sig för närvarande en genomsnittlig tillväxt i justerad rörelsevinst på ungefär 12 % för företagets strategiperiod. Med de kostnadsbesparingar som redan gjorts och en marknadssituation som gradvis förbättras under de kommande åren, anser vi att detta är mycket uppnåeligt. Storleken på framtida förvärv påverkar resultatutvecklingen under de kommande åren, men organiskt är vårt nuvarande estimat ganska väl i linje med företagets mål. Enligt företagets grova uppskattning skulle effekten av företagsförvärv på den årliga vinsttillväxten kunna vara ungefär 10-15 % under strategiperioden. När det gäller organisk tillväxt skulle detta innebära en tillväxt på minst ungefär 5 %, men helst över 10 %. Vårt estimat förväntar sig för närvarande en genomsnittlig försiktig organisk omsättningstillväxt på 3,7 % under åren 2026-2028. Med ett gott genomförande av strategin skulle företagets vinsttillväxt kunna vara snabbare än våra nuvarande estimat, även utan företagsförvärv. De viktigaste riskerna för strategins framgång är också relaterade till organisk tillväxt (utveckling av nyförsäljning och kundbortfall) och att hitta lämpliga förvärvsobjekt.
På kort sikt har, utöver den osäkra marknadssituationen, de stora ändringarna som företaget gjort i år inom organisationen och teknologiplattformen påverkat företagets tillväxt negativt. Baserat på Q3-rapporten och strategirevideringen börjar förändringsfasen vara över och företaget kan framöver fokusera på att accelerera försäljning och produktutveckling. Vi tror också att företaget kommer att återaktiveras på förvärvsfronten under nästa år.