Hernö Gin publicerar idag sin delårsrapport för det tredje kvartalet 2025 där nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 13,0 MSEK (10,3). Nettoomsättningen ackumulerat för året är 34,6 MSEK (39,4). Resultatet före skatt uppgick till 2,7 MSEK (0). Ackumulerat för året uppgick resultatet till 5,6 MSEK (7,4).
Både nettoomsättningen och resultatet för kvartalet ökar i jämförelse med samma kvartal föregående år. En faktor i ökningen är övertagandet av distributionen till Systembolaget i egen regi, som tidigare hanterats av en extern distributör. Förändringen bidrar till en högre marginal per såld flaska, men även lägre kostnader under kvartalet.
Vd-kommentar
Det strategiska beslutet att hantera distributionen till Systembolaget i egen regi ger positiva effekter under kvartalet. Förändringen innebär en högre marginal per såld flaska och bidrar därmed till ett förbättrat resultat för kvartalet.
Samtidigt verkar vi på en marknad med fortsatt återhållsam konsumtion inom spritkategorin. Vi rustar för att ta marknadsandelar på en svalare marknad, bland annat genom riktade marknadsaktiviteter och fortsatta satsningar på upplevelser. Våra investeringar i besöksverksamheten fungerar som en kraftfull plattform för att möta konsumenter, synliggöra vår gin och stärka varumärket.
Tredje kvartalet – 1 juli till 30 september
Perioden 1 januari till 30 september
Väsentliga händelser under kvartalet:
Väsentliga händelser efter periodens utgång:
Finansiella rapporter finns tillgängliga på bolagets hemsida: www.hernogin.com/investors/finansiell-kalender-och-rapporter