Nya produkter stöder Fiskars-divisionens tillväxtutsikter

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-12 06:15 GMT. Ge feedback här.
Fiskars anordnade igår ett investerarevenemang där de presenterade sin Fiskars-division. Evenemanget var mer av en bakgrundsbeskrivning, men belyste också en del av divisionens tillväxtutsikter och potential, vilket vi anser ser lovande ut, särskilt med de nya produktkategorierna. Vi ser dock inget behov av att göra ändringar i våra estimat i detta skede, vilka förväntar att omsättningen vänder till tillväxt nästa år. Vi förväntar oss nya divisionsspecifika strategier och mål från företaget i början av nästa år.
Fiskars delades upp i självständiga divisioner i början av året
Fiskars omorganiserades i början av året till två separata och självständiga divisioner inom koncernen, nämligen Fiskars och Vita. Juridiskt kommer processen att slutföras i början av 2026, men operativt har uppdelningen varit i kraft sedan början av detta år. Fiskars har sagt att uppdelningen också möjliggör strukturella förändringar, vilket enligt vår uppfattning skulle innebära att Vita-divisionen avskiljs till ett eget företag. Enligt vår ståndpunkt skulle Vita antingen kunna noteras separat eller säljas, även om försäljning med nuvarande vinstnivå verkar osannolik. Då skulle endast den nuvarande Fiskars-divisionen återstå i Fiskars-företaget.
Nya produktkategorier stöder tillväxtutsikterna
Huvuddelen av Fiskars-divisionens omsättning kommer naturligtvis från varumärket Fiskars, dessutom ingår det amerikanska kniv- och utomhusvarumärket Gerber i divisionen. Divisionen har letts i knappt två år av Steffen Hahn, som nu för första gången presenterade sig mer utförligt för investerare. På evenemanget medverkade även företagets VD Jyri Luomakoski och CFO Jussi Siitonen. Ungefär hälften av företagets omsättning kommer från USA, vilket särskilt syntes i det svaga Q2-resultatet på grund av tullarna. Fiskars-divisionens Q3-rapport var redan nästan på jämförelseperiodens nivå. Företaget nämnde dock att tullarnas fulla effekt kommer först nästa år, så arbete med att kompensera för dem behövs fortfarande.
Företaget betonade att Fiskars-divisionen har en låg kostnadsstruktur och god kapitalavkastning, vilket förvisso har varit känt. Företaget strävar efter tillväxt bland annat genom nya produkter (djurvård, elverktyg), en starkare närvaro inom detaljhandeln samt genom att öka sin synlighet i media. Dessa åtgärder är ganska typiska för ett konsumentproduktföretag, och först när de genomförs kommer det att visa sig om de kan skapa till exempel betydande tillväxt. Å andra sidan kräver dessa delvis också ökade kostnader. Fiskars har dock tydligt accelererat lanseringen av nya produkter under den nuvarande ledningen (Hahn), vars effekter nu börjar synas. Genom detta anser vi att Fiskars-divisionen har möjlighet att accelerera tillväxten, även om dess marknader är mogna och växer endast lite. Divisionschefen Hahn konstaterade att divisionens potentiella tillväxttakt ligger i storleksordningen 3-6 %. Även detta överstiger våra tillväxtestimat på 2-3 % för de närmaste åren. Kommentarerna förmedlade enligt vår mening målsättningen att söka tillväxt med nuvarande relativt goda marginal. Detta är i linje med våra estimat, där rörelsemarginalen ligger kvar på 13-14 % de närmaste åren. För nästa år uppgav företaget att de förväntar sig att marknaden fortsätter mer eller mindre som nu, det vill säga att ingen betydande förbättring förväntas. Som nämnts anser vi att tillväxt kan uppnås genom företagets egna åtgärder. Divisionen har presenterats mer detaljerat i vår omfattande rapport.
Ingen ändring i våra estimat
Sammantaget gav evenemanget ytterligare information om Fiskars-divisionens verksamhet och struktur samt framtidsplaner. De viktigaste aspekterna för våra estimat var företagets ståndpunkt om den fortsatt svaga marknaden nästa år samt Fiskars-divisionens tillväxtpotential. Vi ser dock inget behov av att revidera våra estimat i detta skede, vilka förväntar att företaget återgår till omsättningstillväxt nästa år och förbättrar sitt resultat avsevärt under 2026-27.