Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Latest
  • Markets
    • Stock Comparison
    • Financial Calendar
    • Dividends Calendar
    • Research
    • Articles
  • inderesTV
  • Portfolio
  • Forum
  • Q&A
  • About Us
    • Our Coverage
    • Team

USA:s Black Week ledde till överraskande inköp

By Marianne PalmuEconomist

Summary

  • Den amerikanska konsumenten spenderade 23,9 miljarder USD online under Black Week, vilket överträffade förväntningarna och visade en ökning på 4,5 % jämfört med föregående år.
  • Black Friday resulterade i rekordhöga onlineköp på 11,8 miljarder USD, och totalt uppgick onlineköpen under perioden till 43,7 miljarder USD.
  • Trots försvagat konsumentförtroende har julhandeln fortsatt att vara stark, med en tydlig förskjutning mot onlinehandel och ökad prismedvetenhet bland konsumenterna.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-02 04:51 GMT. Ge feedback här.

Den amerikanska konsumenten fortsatte att öppna plånboken flitigt i starten av julhandeln efter Thanksgiving. Handeln har i allt högre grad koncentrerats kring erbjudanden under Black Friday och Cyber Monday.

Efter att tacksägelsemiddagen smälts, begav sig den amerikanska konsumenten ut för att handla även i år. Eller inte alls, utan satt vid sin dator eller mobil och klickade ner presentönskningar i varukorgen. Reuters rapporterade att en online-shoppingrusning på 23,9 miljarder dollar ägde rum i slutet av veckan, vilket i slutändan överträffade förväntningarna. Enligt Adobe ökade onlineköpen med 4,5 % enbart under måndagen jämfört med förra året. På Black Friday steg bolagets onlineköp till rekordhöga 11,8 miljarder dollar. Under den fem dagar långa perioden som började på torsdagen uppskattades de totala onlineköpen ha uppgått till 43,7 miljarder dollar, vilket skulle ha täckt nästan hälften av Finlands statsbudget för nästa år.

USA: Konsumentförtroendeindex

Usa Kuluttajaluottamusindeksit

Källa: LSEG

Den starka tillväxten återspeglar inte bara vikten av julhandeln trots försvagat konsumentförtroende, utan också förändringen inom handeln. Inköp som gjorts i fysiska butiker syns först i detaljhandelsdata, men Adobe bekräftade också att handeln allt tydligare har flyttats online. Prismedvetenheten syntes också, särskilt i form av utökade kampanjer och en minskning av impulsköp. Den amerikanska konsumenten mår alltså, trots rädslor, i genomsnitt relativt bra, åtminstone med tomteluvan på.

Popular Articles

Våga prata pengar!
2025-11-25 Article
Return on capital (ROE, ROI, ROIC, RONIC)
2023-07-07 Article
“Ljusare ekonomiskt läge ger medvind åt marknaden 2026” - SEB
2025-11-28 Article
Finanslingo enkelt förklarat: EBIT, EBITA och EBITDA
2025-03-18 Article
Svenska kronan starkast i världen 2025
2025-06-16 Article
Find us on social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Get in touch
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • About us
  • Our team
  • Careers
  • Inderes as an investment
  • Services for listed companies
Our platform
  • FAQ
  • Terms of service
  • Privacy policy
  • Disclaimer
Inderes’ Disclaimer can be found here. Detailed information about each share actively monitored by Inderes is available on the company-specific pages on Inderes’ website. © Inderes Oyj. All rights reserved.