Vinstvarningar: så funkar det i Finland
Alla börsnoterade bolag är underkastade börsens regelverk, som i sin tur styrs av lagstiftningen som ställs på börshandeln i Finland. En av de mest centrala delarna i reglementet handlar om bolagens informationsgivning.
Samtliga aktieägare skall delges all information samtidigt, och därtill på ett sådant sätt som gör det möjligt för dem att få informationen. Alla aktieägare skall behandlas jämvärdigt och ingen får försättas i sämre position jämfört med någon annan gällande tillgången på information.
Beslut, händelser och omständigheter som är av kurspåverkande natur bör offentliggöras omedelbart. Ett uppskjutet offentliggörande anses vilseleda marknaden och bolaget i sin tur anses sitta på insiderinformation. En vinstvarning uppfyller alltid detta kriterium: dvs informationen kan definieras som kurspåverkande.
Vad är då en vinstvarning och när skall den utfärdas?
Ett börsbolag måste alltid vinstvarna om man estimerar att man kommer att hamna utanför den guidance/outlook som bolaget tidigare publicerat. Med guidance avses en utåt kommunicerad prognos över företagets affärsutveckling för räkenskapsåret. Ett börsbolag bör vinstvarna, även om man inte har en offentligt publicerad guidance.
Om det sker en väsentlig förändring i företagets ekonomiska situation under räkenskapsperioden, bör en vinstvarning alltid utfärdas. Det samma gäller omvänt, dvs det ser ut som om bolaget kommer att prestera bättre än guidance, bör en så kallad omvänd vinstvarning utfärdas.
Den vanligaste tiden för vinstvarningar brukar inträffa ca tio dagar till tre veckor innan publicering av rapport. Då kan man anta att bolagen har tillräckligt med information för att utfärda en vinstvarning om så krävs, utan att för den delen dröja med kurspåverkande kommunikation.
Se även videon: VINSTVARNINGAR: Så funkar det i Finland