Apetit: Ny strategi mer tillväxtorienterad och riskfylld än tidigare

Sammanfattning
- Apetits nya strategi för 2026-28 är mer tillväxtorienterad och inkluderar förvärv i Sverige samt fokus på baljväxter och BlackGrain-ingrediensen.
- Företaget siktar på ett rörelseresultat över 10,0 MEUR och en avkastning på sysselsatt kapital över 7,0 % till 2028, trots förväntade kortsiktiga vinstminskningar.
- Strategin innebär högre risk, särskilt kopplat till Foodhills vinstvändning och investeringar i BlackGrain och baljväxter, men stöds av en stark balansräkning.
- Analytiker rekommenderar att minska innehavet på grund av den ökade risknivån och osäkerheten kring kortsiktiga vinstutsikter.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-19 14:48 GMT. Ge feedback här.
Apetit publicerade på fredagen en ny strategi för åren 2026-28. Strategin är mer tillväxtorienterad än tidigare, vilket bland annat stöds av företagets nyligen genomförda förvärv i Sverige som utökar verksamheten inom frysta ärtor. Baljväxter och BlackGrain-ingrediensen är också en central del av tillväxtplanerna, men investeringarna i dessa är fortfarande under planering. Vi tolkar det som att marginalen kan vara under press i början av strategiperioden, men företaget strävar efter att förbättra resultatet mot slutet av perioden. Företaget kommer att presentera sin nya strategi vid ett separat informationstillfälle den 17 februari 2026.
Tillväxtambitionerna betonas i strategin
Den nya strategins tillväxtambitioner sammanfattas i fyra huvudpunkter:
1. Stark tillväxt i Sverige
2. Kommersiellt genombrott för BlackGrain
3. Tillväxt från baljväxter
4. Öka volymerna av ryps- och rapsoljor
Inget av de valda tillväxtteman är egentligen överraskande, eftersom företaget, såvitt vi förstår, har planerat tillväxtinvesteringar kring dessa teman under en tid. Tillväxt i Sverige fanns redan med i den tidigare strategin, då den huvudsakligen bestod av export av Apetit-produkter tillverkade i Finland till den svenska marknaden. I och med förvärvet av Foodhills i slutet av november 2025 har Sveriges betydelse ytterligare förstärkts. Foodhills är Sveriges enda stora producent och odlare av frysta ärtor, men verksamheten har hittills varit olönsam.
Den rapsbaserade BlackGrain-ingrediensen har utvecklats sedan 2017 och företaget accelererar kommersialiseringen av ingrediensen i den nya strategin. Slutprodukter som använder ingrediensen, såsom biffar och bullar, har nyligen sålts till foodservice-kunder. Vi bedömer dock att merparten av den framtida BlackGrain-tillväxten kommer att bygga på ingrediensförsäljning till livsmedelsindustrin. Lösningarna för massproduktion av BlackGrain är ännu inte beslutade, och möjligheterna inkluderar både outsourcing av slutproduktionen och byggandet av egen produktionskapacitet.
Inom baljväxter överväger Apetit att starta egen ärtproteintillverkning och undersöker även möjligheter inom bondbönor. En eventuell start av ärtproteinproduktion skulle samtidigt göra en ganska betydande investering nödvändig för företaget. Utvecklingen av baljväxtprodukter och växtproteiner passar också in i temat för kommersialisering av BlackGrain-ingrediensen, vilket skulle kunna göra företaget till en betydande tillverkare av hälsosamma växtbaserade ingredienser för livsmedelsindustrin.
En central del av tillväxten för rapsolja är att öka volymen av förädlade slutprodukter. Exempel på detta är vegetabiliska oljor för konsumenter och restauranger, men också utnyttjande av biprodukter från produktionen, bland annat i tillverkningen av BlackGrain. Företaget har under de senaste två åren investerat både i sin egen buteljeringskapacitet för oljor och i tillverkningsprocessen för BlackGrains råvara.
Vinsten under press på kort sikt
Apetit fastställde följande finansiella mål för 2028:
- Rörelseresultat (EBIT) över 10,0 MEUR (2024: 9,3 MEUR).
- Avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) över 7,0 % (2024: 8,3 %).
Den målsatta rörelsevinsten (över 10 MEUR) är 1 MEUR högre än den målsatta nivån i slutet av den föregående strategiperioden (2023-25) (över 9 MEUR). Företaget uppnådde redan under 2024 ett bra rörelseresultat på 9,3 MEUR, men under innevarande år förväntas resultatet minska tydligt (guidat rörelseresultat 5,6-6,6 MEUR exklusive resultateffekten från Foodhills-förvärvet). Vi tolkade det som att företaget förväntar sig ett svagare resultat i början av den nya strategiperioden (bland annat tynger förlusterna i Sverige), men strävar efter att stärka resultatet mot slutet av strategiperioden med stöd av strategisk tillväxt och en lönsamhetsvändning i Sverige. Vi estimerar för närvarande att företagets rörelseresultat kommer att stiga till 9,1–9,7 MEUR år 2027, i takt med att integrationen av det svenska Foodhills-förvärvet fortskrider och marginalen förbättras. Osäkerheten kring vinstvändningen är dock betydande.
Den målsatta avkastningen på sysselsatt kapital (ROCE > 7 %) är 1 procentenhet lägre jämfört med den tidigare strategiperioden. Vi bedömer att detta återspeglar den ökade kapitalbasen till följd av förvärvet av Foodhills. Förvärvet av Foodhills ökade företagets balansräkning avsevärt och den realiserade köpeskillingen var betydligt lägre än bokfört värde.
Tillväxtambitionerna innebär högre risktagande än tidigare
Risknivån för den nya strategin är enligt vår bedömning högre än tidigare. Den tydligaste risken för strategins framgång är enligt vår mening kopplad till Foodhills vinstvändning. Foodhills EBIT har i genomsnitt varit förlustbringande med 3 MEUR/år under 2020-24. Apetit har ännu inte i strategimeddelandet presenterat tydliga konkreta åtgärder för att vända lönsamheten. Tillväxten inom BlackGrain och baljväxter innebär också risker om företaget investerar betydande belopp, eftersom det kan vara utmanande att bedöma den långsiktiga kommersiella potentialen för nya ingredienser. Apetits balansräkning är relativt stark (icke-räntebärande skulder 2025e: 11 MEUR, icke-räntebärande skulder/EBITDA: 0,8x), vilket stöder möjligheterna till investeringar och risktagande.
Vår nuvarande Minska-rekommendation beror delvis på den förhöjda risknivån och de svaga kortsiktiga vinstutsikterna. Att klargöra strategins nyanser och konkreta bevis på en lönsamhetsvändning i Sverige skulle kunna göra aktien mer attraktiv igen.