Försäljningen av nya bilar i Europa fortsatte sin tillväxttrend i oktober

Sammanfattning
- Försäljningen av nya bilar i Europa ökade med 5 % i oktober jämfört med föregående år, vilket markerar den fjärde månaden i rad med tillväxt, enligt ACEA.
- Den rullande 12-månadersförsäljningen nådde 13,2 miljoner bilar i oktober, men ligger fortfarande under det genomsnittliga årliga försäljningsvolymen på 14 miljoner bilar under de senaste 10 åren.
- Försäljningen av nya bilar påverkar indirekt marknaderna för begagnade bilar och däck, vilket är relevant för företag som Nokian Tyres, Kamux och Wetteri.
- I Norden varierade utvecklingen, med en minskning i Sverige och Norge med 4 %, medan Finland såg en ökning med 5 %.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-25 09:00 GMT. Ge feedback här.
Försäljning av nya bilar i Europa, 12 månader rullande
Källa: ACEA
Enligt ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) var försäljningen av nya bilar i Europa 5 % högre i oktober jämfört med jämförelseperioden, det vill säga 1,1 miljoner enheter. Oktober var redan den fjärde tillväxtmånaden i rad, så marknaden verkar vara i en svag uppåtgående trend. För hela året hittills är försäljningen 2 % högre än jämförelseperioden. I ACEA:s statistik inkluderas förutom länderna i Europeiska unionen och EFTA även Storbritannien. I Norden var utvecklingen varierande, då Sverige och Norge minskade med 4 %, men Finland växte med 5 %. Vi har redan kommenterat siffrorna för Finland här.
Den rullande 12-månadersförsäljningen av nya bilar i Europa har ökat något under de senaste månaderna och uppgick i oktober till 13,2 miljoner bilar. Detta är dock fortfarande i samma storleksordning som det har varit i två år. Det är fortfarande under den genomsnittliga årliga försäljningsvolymen på cirka 14 miljoner bilar under de senaste 10 åren.
Försäljningen av nya bilar har indirekta effekter på marknaderna för begagnade bilar och däck
Försäljningen av nya bilar återspeglas indirekt i Nokian Tyres verksamhet, eftersom nya vinterdäck typiskt sett köps i samband med en ny bil, särskilt i regioner med tydliga säsongsskillnader. Dessutom påverkar försäljningen av nya bilar hela bilparken, vilket är väsentligt för eftermarknaden. Företaget borde dock under återuppbyggnadsfasen kunna uppnå en bättre tillväxt än marknaden, så vi anser att man inte kan dra direkta slutsatser om Nokian Tyres utveckling utifrån marknadsutvecklingen. Totalt utgjorde Norden och Övriga Europa nästan 80 % av Nokian Tyres omsättning 2024.
Försäljningen av nya bilar i Europa har också indirekta effekter på marknaden för begagnade bilar, då försäljningen av nya bilar typiskt sett ökar utbudet av begagnade bilar och därmed stöder marknaden för begagnade bilar. Av de företag vi följer är Kamux och Wetteri verksamma på marknaden för begagnade bilar, Kamux i Finland, Sverige och Tyskland och Wetteri endast i Finland. Wetteri säljer även nya bilar i Finland.