Lindex Group: Den svenska klädmarknaden växte i april

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 14.05.25 kl. 06:52. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Aprilsiffrorna för den svenska klädmarknaden publicerades i morse. Enligt Svensk Handel ökade försäljningen med 2,9% från förra året. Trots att påsken inföll i april månad ökade försäljningen tack vare varmare väder och tillväxt inom e-handeln. Under årets tre första månader har marknaden vuxit med cirka 2%.
Sverige står för mer än hälften av Lindex-kedjans försäljning
Sverige är Lindex största marknad och står för mer än hälften av försäljningen i Lindex-kedjan (men inte hela koncernen som också kallas Lindex). Vår omsättningsprognos för Q2'25 för Lindex-segmentet är ungefär oförändrad jämfört med föregående år i lokala valutor. Marknadens utveckling i april är därför bättre än väntad. Utvecklingen av SEK och NOK, som tillsammans står för cirka 70% av Lindex-segmentets försäljning, påverkar också bolagets siffror. I våra prognoser kommer valutaeffekten att bli positiv under Q2'25 för första gången på länge, drivet av den stärkta svenska kronan. För koncernen som helhet har Lindex gett en prognos om 0–4% tillväxt i lokala valutor i år.
Sverige är Björn Borgs största marknad och står för cirka 35% av den totala omsättningen
Våra nuvarande estimat inkluderar att Björn Borg kommer att uppnå cirka 2% tillväxt på årsbasis i Sverige för Q2'25, vilket ligger nära tillväxten på 3% i april för den bredare svenska klädmarknaden. Denna tillväxt väntas främst drivas av en stark utveckling i bolagets e-handelskanal, som vi estimerar kommer att växa med cirka 10% under Q2'25 (å/å). Björn Borg publicerar sin Q1-rapport imorgon.