Lindex Group: Stark junimånad för den svenska klädmarknaden

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-14 05:33 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Den svenska klädmarknadens utveckling (å/å)
De svenska klädmarknadens försäljningssiffror för juni publicerades i morse. Enligt Svensk Handel ökade försäljningen med hela 10 % från föregående år. Vi tror att den starka utvecklingen stöddes av en svag jämförelsesiffra och av att sommarens försäljning flyttades från maj till juni. Tydligen har sommarens nedsättningar också ökat försäljningen. Med den starka junimånaden landade utvecklingen för Q2 strax på plussidan och utvecklingen för hela första halvåret var knappt 2 % positiv.
Sverige står för över hälften av Lindex-kedjans försäljning.
Sverige är Lindex största marknad och står för över hälften av Lindex-kedjans (inte hela koncernen, som också heter Lindex) försäljning. Vårt estimat för Lindex-segmentets omsättning i Q2'25 är ungefär i nivå med jämförelseperioden i lokala valutor. Med den starka tillväxten i juni är detta mer eller mindre i linje med marknadsutvecklingen i Sverige under Q2, och därmed ser vi inget behov av estimatrevideringen. Utvecklingen av de svenska och norska kronorna, som tillsammans står för cirka 70 % av Lindex-segmentets försäljning, påverkar också Lindex siffror. Valutakurseffekten vänder i våra estimat under Q2'25 för första gången på länge till positiv i och med att den svenska kronan stärkts. För hela koncernen har Lindex guide:at en tillväxt på 0–4 % i lokala valutor i år.