Nurminen Logistics Q3’25 förhandskommentar: Icke-organisk tillväxt driver omsättningen, vinsten förväntas förbli stark
Sammanfattning
- Nurminen Logistics förväntas rapportera en omsättningsökning på cirka 25 % för Q3’25, främst drivet av icke-organisk tillväxt från Essinge Rail.
- Den justerade EBITA:n förväntas minska något från föregående period men förbli stark på 5,3 MEUR, motsvarande en EBITA-marginal på 17,6 %.
- Företaget har guidat för ökad omsättning och jämförbar EBITA för året, med tillväxt baserad på järnvägsverksamhet, men marknadsosäkerhet kan begränsa organisk tillväxt på kort sikt.
- Analytiker är särskilt intresserade av kommentarer om marknadssituationen och eventuella justeringar av företagets guidning i den kommande rapporten.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-20 05:31 GMT. Ge feedback här.
| Estimat tabell | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | 2025e | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Verkligt utfall | Inderes | Inderes | |
| Omsättning | 24,2 | 30,2 | 122 | ||
| EBITA (just.) | 5,6 | 5,3 | 21,8 | ||
| Rörelseresultat (rap.) | 7,6 | 5,1 | 20,7 | ||
| Vinst före skatt | 6,8 | 4,1 | 16,0 | ||
| EPS (rapporterad) | 0,07 | 0,03 | 0,10 | ||
| Omsättningstillväxt-% | -4,0 % | 24,9 % | 16,8 % | ||
| Just. EBITA-% | 23,0 % | 17,6 % | 17,8 % |
Källa: Inderes
Nurminen Logistics publicerar sin Q3-rapport torsdagen den 23 oktober cirka klockan 9.00. Vi förväntar oss att företagets omsättning har ökat tydligt från jämförelseperioden, med stöd av icke-organisk tillväxt. Vi estimerar också att vinsten var på en bra nivå, även om den minskade något från jämförelseperioden. Utöver siffrorna är vi särskilt intresserade av kommentarer om marknadssituationen.
Vi förväntar oss att omsättningen har vänt till en kraftig tillväxt
Vi estimerar att företagets omsättning ökade med ungefär 25 % under Q3, särskilt med stöd av icke-organisk tillväxt (främst Essinge Rail). När det gäller affärsområdena förväntar vi oss att utvecklingen i Baltikum har legat något under jämförelseperioden och att omsättningen uppgick till 8,5 MEUR (Q3’24: 9,4 MEUR), i linje med föregående kvartals utveckling (Q2’25: 7,8 MEUR). Utvecklingen av affärsområdet påverkas dock av volatila råvarutransporter, som kan variera betydligt mellan kvartalen. Istället förväntar vi oss att järnvägsaffärsområdena har fungerat som tillväxtmotor. Vi bedömer att utvecklingen av affärsområdet särskilt har stöttats av Essinge Rails tillkomst, även om vi uppskattar att ekonomisk osäkerhet har påverkat dess volymer negativt (obs: mer detaljerade siffror för järnvägsverksamheten rapporteras inte). Vi uppskattar också att North Rail har vuxit något, drivet av högre volymer än jämförelseperioden, även om omsättningsnivån inte direkt kan uppskattas från offentlig statistik. På motsvarande sätt förväntar vi oss att andra internationella rutter och Finlands affärsområden har vuxit måttligt i absoluta tal (exkl. icke-organisk tillväxt från ILP-Group Logistics) i linje med Finlands svaga ekonomiska utveckling.
Vi estimerar att vinsten var på en bra nivå, även om den minskade något från den exceptionellt starka jämförelseperioden
Vi estimerar att den justerade EBITA:n har minskat något från jämförelseperioden, men ändå legat på en stark nivå om 5,3 MEUR, vilket motsvarar en EBITA-marginal på 17,6 %. Bakom vinsten bedömer vi att North Rails goda utveckling och affärsområdets höga marginalnivå har haft en särskild inverkan. De exceptionellt höga marginalerna under jämförelseperioden jämnas dock ut på koncernnivå av förvärvet av Essinge Rail, trots dess goda marginal inom sin bransch. Vidare påverkas koncernens marginaler negativt av den minskade relativa omsättningsandelen för North Rail samt vissa mycket lönsamma transporter som vi uppskattar inföll under jämförelseperioden. Sammantaget bedömer vi dock att lönsamheten för järnvägsaffärsområdena har varit på en bra nivå och att marginalen för det baltiska affärsområdet har funnit stabil.
På motsvarande sätt förväntar vi oss att finansieringskostnaderna och skatterna har legat på ungefär normala nivåer. Vi förväntar oss att minoritetsandelarna i Baltikum och North Rail (Q3’25e: 1,2 MEUR) har tyngt resultatet för Nurminens aktieägare. Mot bakgrund av denna helhetsbild estimerar vi att den rapporterade vinsten per aktie uppgick till 0,03 euro.
Kommentarer om utsikterna för de olika affärsområdena av intresse
Nurminen har gett en guidning för i år där bolaget förväntar sig att omsättningen (2024: 105 MEUR) och jämförbar EBITA (2024: 19,1 MEUR) kommer att öka från förra året. Enligt företaget baseras den estimerade tillväxten i omsättning och rörelseresultat på ökande järnvägsverksamhet inom koncernens marknadsområden. Vi anser att guidningen fortfarande är ganska bred, särskilt när det gäller omsättningen, med tanke på de företagsförvärv som gjordes i slutet av 2024 (särskilt Essinge Rail), vars sammanlagda omsättning uppgick till 24,3 MEUR förra året. Å andra sidan, baserat på företagets kommentarer, viktades Essinges volymutveckling ned under första halvåret av bland annat en försenad sommar, då företaget fokuserar särskilt på konsumentprodukter (bl.a. drycker). Vidare, med den ökade osäkerheten, bedömer vi att den något oförändrade marknadssituationen begränsar de organiska tillväxtmöjligheterna på kort sikt.
Vi kommer dock att följa eventuella justeringar av guidningen (inklusive eventuell numerisk guidning). I våra nuvarande estimat förväntar vi att företagets omsättning stiger till 122 MEUR och att den justerade EBITA uppgår till 21,8 MEUR. Således bedömer vi att företaget har möjlighet att höja åtminstone den verbala guidningen för omsättningen, även om vi inte känner till de exakta bakomliggande antagandena för den verbala guidningen. Utöver siffrorna är vi särskilt intresserade av kommentarer om marknadssituationen för de olika affärsområdena i rapporten.
