Relais VD går i pension
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 04.06.25 kl. 08:27. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Relais meddelade igår att dess långvariga VD, Arni Ekholm, kommer att gå i pension den 31 mars 2026. Styrelsen meddelade att den har inlett sökandet efter en efterträdare. Sedan noteringen har Relais utvecklats från ett bolag som konsoliderar grossistverksamhet till en koncern som erbjuder underhålls- och reparationstjänster för kommersiella fordon. Som en serieförvärvare har Relais nu en stabil grund för att fortsätta rikta sitt operativa kassaflöde mot strategiska förvärv. I det stora hela har affärsjusteringen och Ekholm-eran varit framgångsrika, med tanke på den totala avkastningen på Relais aktie under tiden som börsnoterat bolag (15,6% per år, eller 127% sedan noteringen jämfört med OMXH25:s ~7% per år), även om värderingsmultiplarna för de närmastekommande åren har minskat under tiden som börsnoterat bolag. Enligt vår uppfattning har kombinationen av reservdelsverksamheten med underhållsverksamheten också genererat vissa synergier, även om dotterbolagen i Relais modell verkar fungera som mycket självständiga enheter. Sammantaget har affärsmodellen också visat föredömlig motståndskraft i det volatila affärsklimatet de senaste åren.
Relais strategiperiod närmar sig sitt slut, och atypiskt för börsbolagbörsnoterade bolag de senaste åren är bolagets långsiktiga mål fortfarande inom räckhåll. Vi anser att slutet på strategiperioden skapar ett naturligt tillfälle för ett byte av VD. Enligt vår åsikt är erfarenhet av M&A-transaktioner, kapitalallokering och utveckling av affärsmodeller för en serieförvärvare avgörande vid valet av VD. Vi tror att Relais har goda förutsättningar att hitta en kvalificerad efterträdare. Detta drivs av bolagets berömvärda affärsutveckling den senaste tiden och tydliga affärsmodell, vilket ger en bra grund för värdeskapande under nästa strategiperiod.
