Spotify Q1'25 snabbkommentar: I linje med förväntningarna, men Q2-utsikterna var lite svaga
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 29.4.2025 kl. 15:31 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Spotifys Q1-rapport var i stort sett i linje med våra förväntningar. Q2'25-guidningen var dock något lägre än både våra och Wall Street:s estimat, i synnerhet avseende MAU, omsättning och rörelseresultat. Som sagt var de prognostiserade tillskotten av premiumprenumeranter en anmärkningsvärd ljuspunkt på +5m q/q, vilket var över både våra och marknadens förväntningar. Wall Street verkar dock fokusera på de svagare utsikterna för Q2 jämfört med förväntningarna före Q1, då aktien är ned 6% i förhandeln. Efter rapporten ser vi små nedjusteringar av våra estimat, främst avseende omsättning och marginaler.
Måttlig användartillväxt i linje med guidning och estimat
Antalet MAU uppgick till 678 miljoner (Q1'24: 615 miljoner), i linje med bolagets guidning men 1 miljon under både vårt och konsensus estimat på 679 miljoner. Antalet Premium-abonnenter uppgick till 268m (Q1'24: 239m), vilket överträffade våra och konsensus estimat med 3m och var över guidningen. De annonsfinansierade användarna minskade med 2m jämfört med föregående kvartal, jämfört med vår prognos på +2m (konsensus: +1m). Premium ARPU var 4,73 EUR (Inderes: 4,75 EUR, konsensus: 4,79 EUR), ned 2% jämfört med föregående kvartal men upp 4% å/å (Q1'24: 4,55 EUR), Drivet av 2024 års prishöjningar. Siffran var i stort sett i linje med våra förväntningar.
Omsättningen i Q1 ökade med 15% å/å (valutaneutralt: 15%) till 4,2 BEUR, i linje med vår prognos. Premiumintäkterna ökade med 16% till 3,8 BEUR (Inderes estimat: 3,8 BEUR), medan de annonsstödda intäkterna kom in något under vår reviderade estimering på 419 MEUR (jämfört med 447 MEUR), främst på grund av svagare pristrender. 447 MEUR), främst på grund av svagare pristrender. För Q2 räknar bolaget med en valutamotvind på 170 bps på omsättningstillväxten vid nuvarande valutakurser.
Bruttomarginalen och rörelseresultatet motsvarade våra förväntningar
Bruttomarginalen fortsatte att förbättras jämfört med föregående år och uppgick till 31,6% (Q1 24: 27,6%), vilket motsvarar vår estimat på 31,6% (konsensus 31,6%, guidning: 31,5%). Spotify upprepade att bruttomarginalen kommer att variera under året men förbli över FY24 års nivå och prognostiserade 31,5% för Q2'25, vilket är under våra estimat på 31,9% (konsensus: 31,6%) inför Q1-rapporten.
Rörelseresultatet (EBIT) var 509 MEUR (Q1'24: 168 MEUR), motsvarande en marginal på 12%, vilket var i linje med vårt estimat på 502 MEUR men under konsensus och guidning (konsensus: 527 MEUR, guidning: 548 MEUR). Sociala avgifter pressade EBIT med 75 MEUR (guidning: 18 MEUR), vilket var lite högre än vårt reviderade estimat på 65 MEUR (tidigare 45 MEUR). 45 MEUR). Följaktligen, om sociala avgifter hade varit i linje med bolagets estimat, skulle Spotify ha överträffat sin guidning med 3%. Sammantaget var rörelsekostnaderna (som en procentandel av intäkterna) cirka 20 bps lägre än våra estimat och 350 bps lägre än Q1, vilket visar fortsatt operativ effektivitet.
Spotifys rapporterade fria kassaflöde uppgick till 534 MEUR, motsvarande en marginal på 12,7%, och var i linje med vår estimerade nivå på ~540 MEUR*. Likviditeten och balansräkningen är fortsatt mycket stark, med en nettokassaposition på 5,8 BEUR (inkl. leasing).
Q2-guidningen innehöll blandade signaler, mindre justeringar troliga
Spotify förutspådde Q2 MAU:s till 689m, något under konsensus (694m) men nära våra 690m. Guidningen för antalet Premium-abonnenter på 273m var högre än våra 269m och marknadens 271m, vilket indikerar en stark tillväxt på +5m jämfört med föregående kvartal. Omsättningsguidningen på 4,3 BNEUR (13% å/å) var dock lägre än våra och konsensus 4,4 BNEUR, till stor del på grund av valutaeffekter. Q2 EBIT-guidningen på 539 MEUR innebär en marginal på 12,5%, vilket är något under våra och konsensus 12,6%.
Under earnings call:et upprepade Spotify att MAU-tillväxten väntas ligga kvar inom sitt historiska fyraåriga intervall och bekräftade förväntningarna på en högre å/å bruttomarginal under Q4'25. Trots den svagare guidningen för MAU ser bolaget inget behov av ökade marknadsföringsutgifter och lyfter istället fram plattformsförbättringar som den främsta drivkraften för användartillströmningen. Inga nya uppdateringar gällande kapitalallokering presenterades.
Inför Q1-rapporten låg vår omsättningsestimat för 2025 på 18,4 BEUR (+17% å/å) med en EBIT-marginal på 12,5%. Efter Q1-rapporten ser vi en viss nedåtriktad press på våra estimat, främst på bruttomarginalen, EBIT och omsättningen.
*SCB läggs tillbaka och leasingbetalningar exkluderas för att göra det lättare att jämföra med rapporterade siffror.
