Starbreeze Q1'25 snabbkommentar: PAYDAY-intäkterna var starka
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 13.05.25 kl. 09:00. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Starbreeze levererade Q1-intäkter klart över våra estimat, främst drivet av ett starkare än väntat resultat från PAYDAY 3 ("PD3"). Spelet gynnades av att det var PlayStation Plus "Game of the Month" i februari och lanseringen av Jacket DLC. Medan en detaljerad 2025-färdplan för PD3 fortfarande väntar, ökar bolagets förvärv av fullständiga publiceringsrättigheter dess smidighet i innehållsdistributionen och lyftes fram i rapporten som ett viktigt strategiskt fokus. Samtidigt delades inga nya väsentliga uppdateringar om Project Baxter.
PAYDAY-intäkterna var över estimaten, medan tredjepartsutgivningen inte levde upp till förväntningarna
Q1-intäkterna uppgick till 68 MSEK (Q4’24: 46 MSEK, Q1’24: 57 MSEK), vilket var 26% över våra estimat och 20% högre än förra året. Jämfört med föregående kvartal ökade intäkterna med 46%, främst drivet av work-for-hire-partnerskapet med KRAFTON, som bidrog med 18 MSEK till intäkterna, och att PD3 var månadens spel på PlayStation Plus under februari. Intäkterna från PD3 ökade med 18 MSEK jämfört med föregående kvartal till 33 MSEK (Q4'24: 15 MSEK), och PD2-intäkterna ökade med cirka 2 MSEK till 12 MSEK (Q4'24: 10 MSEK), medan tredjepartsintäkterna minskade med 12 MSEK till 3 MSEK (Q4'24: 15 MSEK). Medan work-for-hire-bidraget under Q1 var i linje med våra estimat, stack PAYDAY-relaterade intäkter ut som klart positiva, där effekterna från PlayStation Plus-funktionen var starkare än estimerat. En annan notering är att 3PP-intäkterna kom som en liten överraskning på nedsidan, eftersom vi hade förväntat oss en mer gradvis nedgång under kvartalet, efter den starka Q4-siffran. Även om det inte avslöjats explicit, har valutakurseffekter sannolikt påverkat omsättningen negativt under kvartalet, och med tanke på nuvarande växelkurser förväntar vi oss att den starkare svenska kronan (mot USD och EUR) kommer att tynga de finansiella resultaten även under Q2.
EBIT under våra estimat
Starbreeze rapporterade en rörelseförlust (EBIT) för Q1 på -29 MSEK (Q4’24: -52 MSEK, Q1’24 just: -43 MSEK), vilket var klart under våra förväntningar (-6 MSEK). Efter förändringen av lokalerna under Q1 resulterade dock uppsägningen av kontrakt i en ökning av avskrivningarna med 17 MSEK jämfört med föregående år, vilket därmed påverkade rapporterad EBIT negativt. Mot bakgrund av detta drevs förbättringen jämfört med föregående kvartal och föregående år främst av minskade amorteringar på spelutveckling. Amorteringsnivån var väl i linje med våra estimat (Inderes estimat 25 MSEK) och den betydande minskningen kommer eftersom den tyngsta D&A-perioden relaterad till PD3 nu ligger bakom oss efter dess andra år på marknaden. Vi förväntar oss att amorteringsnivåerna kommer att vara relativt stabila på denna nivå, till och med lite lägre, under resten av 2025 och fram till lanseringen av Baxter 2026.
Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapitalet var -12 MSEK och investeringarna för kvartalet uppgick till 53 MSEK, vilket ledde till ett fritt kassaflöde på -65 MSEK (Q4'24: -66 MSEK). Kassan uppgick till 130 MSEK i slutet av Q1 (Q4’24: 192 MSEK), med praktiskt taget ingen skuld (exkl. leasing). Efter det första kvartalet erhöll bolaget emissionslikvid och bolagets fordran mot PLAION kopplad till PD3 har reglerats till ett totalt belopp om ~95 MSEK. Minskningen av kassaflödet var något högre än väntat under kvartalet eftersom vi hade förväntat oss att KRAFTON-partnerskapet skulle bidra mer till att förbättra kassaflödet. En partneraffär gällande Baxter är fortfarande vårt basscenario eftersom det skulle lätta på kassaflödestrycket, sannolikt på bekostnad av intäktspotentialen.
Färska släpp är i antågande
Q1 var relativt lugnt för PAYDAY-serien, med minimala nya utvecklingar och innehållslanseringar. Färskt innehåll är dock i antågande, med en ny betald heist ("Party Powder") och den efterlängtade Armor 2.0-uppdateringen som ska lanseras den 26 maj. Parallellt förväntas 3PP-spelet Roboquest släppas på PlayStation 4 och 5 i slutet av Q2 2025. Dock har ingen form av färdplan för 2025 ännu delats gällande PD3, vilket lämnar osäkerhet kring takten i framtida uppdateringar.
Parallellt blir bolaget alltmer proaktivt när det gäller att utnyttja PAYDAY IP, vilket framgår av partnerskapet med KRAFTON, relanseringen av Notoriety på Roblox och, framför allt, det nyligen genomförda förvärvet av fullständiga publiceringsrättigheter för PD3. Det senare öppnar en ny sorts frihet för Starbreeze att forma inte bara spelet utan även IP:n framöver. Vi tror att detta potentiellt också kan utlösa förnyad innehållsutveckling för PAYDAY 2, samt påskynda långsiktiga projekt som den planerade TV-serien. Dessutom verkar utnämningen av en ny permanent VD, Adolf Kristjansson, vara ett strategiskt passande för bolaget och kan ge det ledarskap som behövs för att genomföra bolagets vision. Med det sagt kommer vi att fortsätta att övervaka Starbreeze agerande innan vi reviderar våra långsiktiga utsikter för franchise:en. Därmed lägger detta en betydande press på Project Baxter att leverera en framgångsrik lansering, och bolaget lämnade ingen konkret uppdatering i rapporten om hur branschdialogerna eller potentiella partnerskapsdiskussioner hade utvecklats under kvartalet.
