Verve Q3'25 förhandskommentar: Återhämtningstakt och kundbas i fokus
Sammanfattning
- Verve förväntas rapportera en intäktstillväxt på 6 % för Q3'25, trots utmaningar med plattformsåterhämtning och tuffa jämförelsetal från föregående år.
- Justerad EBIT förväntas minska till 22 MEUR med en marginal på 18 %, vilket återspeglar ökade kostnader för försäljningsorganisationen och färre skalningseffekter.
- Fokus ligger på ledningens bedömning av återhämtningen från plattformsavbrottet och utvecklingen av kundmått, samt integrationen av de senaste förvärven Captify och Acardo.
- Helårsestimat för 2025 förblir oförändrade, med en förväntad omsättning på 505 MEUR och justerad EBIT på 108 MEUR, vilket ligger nära företagets guidning.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-11-13 16:45 GMT. Ge feedback här.
| Estimaten | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | 2025e | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Faktisk | Inderes | Konsensus | Inderes | |
| Omsättning | 114 | 120 | 118 | 505 | ||
| EBITDA (just.) | 33.6 | 28.4 | 28.2 | 135 | ||
| EBIT (just.) | 25.2 | 21.9 | 20.5 | 108 | ||
| EBIT | 24.5 | 17.4 | Ej tillämpligt | 85.1 | ||
| Resultat före skatt | 9.8 | 6.9 | Ej tillämpligt | 30.0 | ||
| EPS (just.) | 0.05 | 0.05 | Ej tillämpligt | 0.22 | ||
| EPS (rapporterad) | 0.04 | 0.03 | Ej tillämpligt | 0.12 | ||
| Omsättningstillväxt-% | 45.2 % | 5.9 % | 3.3 % | 15.5 % | ||
| EBIT-% (just.) | 22.1 % | 18.2 % | 17.4 % | 21.4 % |
Källa: Inderes & Modular Finance IR (konsensus inkluderar 8 estimat)
Verve släpper sin Q3-rapport tisdagen den 18 november. Vi förväntar oss att företaget visar en oförändrad organisk tillväxt, vilket återspeglar både den pågående återhämtningen från de utmaningar med enhetlig SSP-plattform som påverkade Q2 och betydligt tuffare jämförelser med föregående år. Lönsamheten väntas komma under viss press då återhämtningen av intäkterna ännu inte helt har kompenserat företagets samtidiga skalning av sin försäljningsorganisation. De två förvärven som meddelades i september kommer att ha minimal inverkan på Q3-siffrorna på grund av tidpunkten, där Captify endast bidrar med cirka två veckor. Vårt primära fokus kommer att ligga på ledningens bedömning av återhämtningsbanan för plattformsmigreringen, utvecklingen av nyckelkundmått för att utvärdera avbrottets inverkan på kundbasen, samt uppdateringar om integrationsförloppet för de senaste förvärven. Dessutom kommer kommentarer om marknadsförhållanden och utsikterna för Q4 att följas noga när vi närmar oss årsskiftet.
Vi förväntar oss en tillväxt på 6 % y/y givet tuffa jämförelsetal och pågående plattformsåterhämtning
Även om våra estimat för H2’25 förblir oförändrade totalt sett, har vi ombalanserat kvartalsfördelningen inför Q3-rapporten. Specifikt har vi trimmat våra Q3-estimat något och flyttat den motsvarande uppgången till Q4, vilket lämnar den övergripande utsikterna för andra halvåret oförändrade. Vi förväntar nu att intäkterna för Q3 uppgår till cirka 120 MEUR (Q3'24: 114 MEUR), vilket motsvarar en tillväxt på cirka 6 % jämfört med föregående år, med en väntad oförändrad organisk tillväxt. Icke-organisk tillväxt kommer främst att drivas av Jun Group, som endast bidrog under två månader under jämförelseperioden. Varken Captify eller Acardo kommer att ha en betydande inverkan på Q3-siffrorna. Captify konsoliderades från den 16 september och Acardo från den 1 oktober, vilket innebär att Q3 endast kommer att återspegla cirka två veckors bidrag från Captify (estimerat till ~1,6 MEUR).
Bortsett från Q2, där den organiska tillväxten var negativ på grund av plattformsavbrottet, återspeglar den väntade platta organiska utvecklingen i Q3, jämfört med tidigare kvartal (Q1'25: 16 % å/å, Q4'24: 24 % å/å), två nyckelfaktorer. För det första osäkerheten kring återhämtningstakten från SSP-plattformens enhetlighetsutmaningar som särskilt påverkade Q2'25. Angående detta indikerade ledningen i Q2-rapporten att intäkterna på utbudssidan redan närmade sig Q3'24-nivåerna, vilket tyder på en gradvis normalisering. Dock är sammanslagningen av andra format, såsom CTV och webb, ännu inte komplett, vilket vi tror kommer att ha en liten inverkan på tillväxten under Q3. För det andra står Verve inför betydligt tuffare jämförelser från år till år, då Q3'24 präglades av en exceptionell organisk tillväxt på 31 % och starkt marknadsmomentum. Dessutom väntas den försvagade EUR mot USD också tynga omsättningen.
Även om vissa makroindikatorer, såsom amerikanskt konsumentsentiment och jobbtillväxt, har mattats av (vilket generellt är ett dåligt tecken för reklamlandskapet med tanke på korrelationen till makroekonomin), tyder kommentarer från branschkollegor på att annonsutgiftsmiljön har varit relativt stabil under Q3.
Inom den peer-grupp för öppet internet som vi följer var den genomsnittliga tillväxten i Q3 8 % år-över-år (Q2’25: 12 %, Q3’24: 17 %), medan annonsverksamheter inom Walled Garden (Google, Amazon, Meta) uppvisade en starkare tillväxt på 21 % år-över-år (Q2’25: 18 %, Q3’24: 16 %). På denna grund förväntar vi oss att Verves organiska tillväxt kommer att ligga efter både det öppna internet och Walled Gardens. Inklusive effekten av M&A bör dock Verves totala tillväxt ligga närmare peer-gruppen för öppet internet.

Återhämtande intäkter och en högre kostnadsbas kommer att tynga marginalerna under Q3
Längre ner i resultaträkningen estimerar vi att justerad EBIT uppgår till 22 MEUR (Q3’24: 25 MEUR), vilket motsvarar en marginal på 18 % (Q3’24: 22 %). Den väntade marginalminskningen återspeglar färre skalningseffekter, då vi förväntar att intäktsåterhämtningen under Q3 fullt ut kommer att kompensera företagets samtidiga uppskalning av försäljningsorganisationen. Dessutom estimerar vi den justerade EBITDA till 28 MEUR (Q3’24: 34 MEUR), motsvarande en marginal på 24 % (Q2’24: 30 %). Framöver förväntar vi oss att slutförandet av plattformsföreningen i juli bör leda till förbättrad operationell effektivitet och minskade infrastrukturkostnader, vilket därmed stöder förbättrade marginaler.
Företagets kassaflöde påverkas av säsongsvariationer och visar normalt lägre kassaflöden i början av året, då företaget betalar utgivare efter Q4. Kassaflödesprofilen förbättras vanligtvis under året, liksom resten av finanserna. Q3 är vanligtvis ett stabilt kvartal för kassaflödesgenerering, dock inte lika starkt som Q4. Som sådan förväntar vi oss att FCFF-genereringen under H2’25 kommer att vara ungefär i linje med förra året, drivet av förbättrad hantering av rörelsekapital och ett högre DSP-bidrag.
Kommentarer kring återhämtningen från plattformsavbrottet, kundmått och framsteg i M&A-integrationen är i fokus
Våra helårsestimat förblir oförändrade från den senaste uppdateringen i mitten av september, efter förvärven av Acardo och Captify. Vårt estimat för omsättningen 2025e uppgår till 505 MEUR (FY2024: 437 MEUR), med en justerad EBIT på 108 MEUR (FY24: 107 MEUR), vilket motsvarar en marginal på 21 % (FY2024: 25 %). Justerad EBITDA estimeras till 135 MEUR, vilket motsvarar en marginal på 27 %. Därmed ligger våra estimat nära mittpunkten av företagets uppdaterade prognos (omsättning: 485-515 MEUR, just. EBITDA: 125-140 MEUR). Företagets guidning inkluderar dock inte effekten av M&A, till skillnad från våra estimat. Efter justering för de M&A-bidrag vi estimerar för 2025, skulle vår prognos i huvudsak ligga i den nedre delen av företagets guidning. Detta överensstämmer med hur våra estimat har sett ut under hela 2025, vilket återspeglar vår något försiktiga syn på utsikterna för den digitala annonsmarknaden mitt i årets makroekonomiska och geopolitiska osäkerheter och ett överlag svagt amerikanskt konsumentsentiment.
Vi anser att den viktigaste aspekten av Q3-rapporten kommer att vara ledningens bedömning av återhämtningen efter plattformsunifieringen, samt utvecklingen av nyckeltal för att utvärdera kundpåverkan efter avbrottet. Vi kommer att noga följa utvecklingen hos stora mjukvarukunder, där vi förväntar oss en återhämtning efter avbrottet som resulterade i att vissa kunder föll under 100K-tröskeln, den övergripande kundrekryteringen samt kundbehållningen, för att bedöma effekten på kundbasen efter avbrottet. Kommentarer kring integrationsprocessen för Captify och Acardo, samt marknadsutsikterna, kommer också att vara av intresse i rapporten.
