Bryter ekonomiska myter: Tysklands industri är ett minne blott
Sammanfattning
- Tysklands ekonomi har mött utmaningar, särskilt inom export och industriell produktion, men dessa problem är främst konjunkturella snarare än strukturella.
- Den tyska bilindustrin, som är en betydande del av ekonomin, har haft svårigheter men visar tecken på återhämtning.
- Trots press på industriproduktionen ser situationen bättre ut när man beaktar mervärdet, då exportföretag flyttar till sektorer med högre marginaler.
- Förbundskansler Merz planerar ett "whatever it takes"-paket, vilket kan gynna den tyska industrin och potentiellt leda till positiva överraskningar nästa år.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-10 05:44 GMT. Ge feedback här.
Tysklands ekonomi beskrivs ofta som en trög koloss, vars tillväxtmodell har varit helt beroende av billig rysk energi, stark exportefterfrågan från Kina och NATO-säkerhet under USA:s vingar. De har nu försvunnit, och Tyskland är i kris. Eller är det så?
Det stämmer att Tysklands export de senaste åren har stått inför utmaningar, särskilt på grund av den skärpta konkurrensen från Kinas bilindustri, en försvagad industriell produktionskapacitet och dåliga resultat inom ekonomins energiintensiva sektorer. Det finns dock flera skäl till varför berättelsen om Tysklands "industriella nedgång" är grovt överdriven. För det första har Tysklands svårigheter efter coronapandemin främst varit konjunkturella snarare än strukturella. Detta beror sannolikt på den globala tillverkningsindustrins fleråriga svaga konjunktur, den massiva levnadskostnadskrisen (under vilken tyskarnas löner föll reellt) och stigande räntor (vilket särskilt drabbade Tysklands varuexportdrivna ekonomi). Den tyska bilindustrin, som sysselsätter 800 000 personer, utgör 4-5 % av BNP och 20 % av industriproduktionen, har särskilt uppmärksammats på grund av sina svårigheter. Delvis på grund av dess problem har Tysklands arbetslöshet stigit på sistone, men den ligger fortfarande över genomsnittet för euroområdet.
Arbetslöshetsgrader, %
Källa: LSEG
Den goda nyheten är att de flesta av de krafter som ligger bakom den svaga konjunkturen redan är på väg att försvinna. Även bilproduktionen håller på att återhämta sig (se figur nedan). För det andra har svagheten inom den tyska industrisektorn till och med överdrivits i viss officiell statistik. Även om industriproduktionen har varit under press ser situationen mycket bättre ut när man granskar mervärdet. Exportföretagen har nämligen flyttat från energiintensiva sektorer med lågt mervärde, såsom kemikalieproduktion, till högre kvalitetssektorer med bättre marginaler. Den tyska bilindustrin har å sin sida alltid varit känd för sina starka varumärken och just det mervärdet. Dessutom är förbundskansler Merz ”whatever it takes”-paket på väg, och bland vinnarna finns bland annat försvarsindustrins entreprenörer. Tysklands industri är alltså inte förlegad, och kan mycket väl överraska nästa år.
Bilproduktion i olika länder
Källa: TS Lombard
Inför julen går makroöversikterna igenom aktuella ekonomiska myter och bryter ner dem. Idén är baserad med hänvisning till TS Lombards artikel.
