UPM: Företaget inleder en strategisk översyn av sin minsta enhet, Plywood
Summary
- UPM har inlett en strategisk översyn av sitt minsta affärsområde, Plywood, med målet att maximera långsiktigt värdeskapande, vilket kan leda till försäljning, delning eller börsnotering.
- Vi bedömer att översynen inte var en överraskning med tanke på UPM:s struktur och den långvariga lågkonjunkturen inom skogssektorn, och vi förväntar oss att ett beslut kan meddelas redan under Q4.
- Effekten på UPM:s aktie bedöms vara begränsad, men vi anser att det är mer intressant att UPM kan använda liknande strategier för att frigöra värde i andra affärsområden som Energy eller Adhesive Materials.
- Vi tror inte att UPM:s planer kommer att påverka konkurrenssituationen inom björkplywoodsegmentet i Europa, och vi bedömer att ett eventuellt arrangemang mellan UPM Plywood och Koskinen är osannolikt.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-24 04:46 GMT. Ge feedback här.
Utvärderingen, som ska vara klar före årets slut, kan leda till försäljning, delning eller börsnotering av företaget. Enligt vår uppfattning var planen ingen större överraskning, med tanke på UPM:s medvetet konstruerade struktur och de begränsade möjligheterna till värdeskapande på grund av den långvariga dåliga konjunkturen inom skogssektorn. Effekten av arrangemanget för Plywood på UPM-aktien är liten i alla scenarier. Ur investerarsynpunkt är det enligt vår åsikt mer intressant att samma verktyg, eller ens en antydan om det, skulle kunna användas för att frigöra potentiellt dolt värde i till exempel Energy eller Adhesive Materials (tidigare Raflatac).
Alternativen är försäljning, delning eller notering
UPM:s styrelse har beslutat att inleda en strategisk översyn av affärsområdet UPM Plywood. Enligt företaget är målet att utvärdera alternativ för att maximera det långsiktiga värdeskapandet i plywoodverksamheten. Flera alternativ utvärderas, såsom försäljning av affärsområdet, partiell delning eller börsnotering. Utvärderingen väntas vara klar i slutet av 2026.
UPM Plywoods affärsområde hade en omsättning på 430 MEUR år 2024 och sysselsätter ungefär 1 600 personer. Affärsområdets andel av UPM-koncernens omsättning under de senaste tolv månaderna (från slutet av Q2) var ungefär 4 % och av det justerade rörelseresultatet ungefär 2 %. Av UPM:s investerade kapital vid slutet av Q2 var 2 % allokerat till Plywood.
Planen för omstrukturering var ingen stor överraskning
UPM har omorganiserat sex av sina affärsområden till självständiga enheter, varav åtminstone en del vid behov kan avskiljas från helheten med måttlig smidighet. Plywood, som ingår i affärsområdet för avancerade material, är det minsta av koncernens affärsområden och har enligt vår bedömning inte varit en central del av tillväxtstrategin, som särskilt fokuserat på biomaterial och kemikalier. Dessutom har den långvariga lågkonjunkturen inom skogssektorn och den delvis strukturellt förändrade marknadssituationen (inklusive t.ex. en stramare virkesmarknad) försvårat värdeskapandet för de olika affärsområdena genom lönsam tillväxt, vilket sannolikt har fått styrelsen och ledningen att överväga omstruktureringar som ett verktyg för värdeskapande. Därmed var inledandet av utredningen gällande Plywood enligt oss ingen större överraskning. Vi förväntar oss också att UPM i princip kommer att meddela en notering eller försäljning av Plywood under Q4, eftersom utredningar relaterade till ett litet affärsområde sannolikt är relativt snabba att genomföra.
Plywood är inte nödvändigtvis den enda del som UPM skulle kunna avyttra
På grund av Plywoods ringa storlek anser vi att planen innebär en låg risk ur UPM:s perspektiv, men samtidigt kommer effekten på UPM:s aktie att förbli begränsad i alla scenarier. Därmed har planen ingen omedelbar inverkan på vår ståndpunkt om UPM:s aktie, och vi tror inte att enbart denna plan kommer att driva aktiens primära prissättningsmekanism från kortsiktiga vinstmultiplar mot sum-of-the-parts. Ur ett investerarperspektiv är det enligt oss mer intressant att UPM överhuvudtaget tog fram planering för försäljning eller notering av ett enskilt affärsområde ur sin verktygslåda. Om det eventuella arrangemanget för Plywood lyckas, skulle vi inte utesluta att UPM på sikt överväger samma värdefrigörande mekanism även för sina andra affärsområden. Vi anser att exempelvis Energy och Adhesive Materials både skulle kunna innehålla dolt värde och vara avskiljbara från UPM. Rörelser som riktas mot dessa större och mer värdefulla affärsområden, eller till och med rykten relaterade till dem, skulle också vara mer betydelsefulla för aktien, och de skulle kunna påverka aktiens huvudsakliga prissättningsmekanism. Enligt vår bedömning kan det finnas värde i UPM:s sum-of-the-parts i förhållande till företagets nuvarande värdering, som i sig med rätta lider av den svaga vinstcykeln för företagets flera affärsområden.
Vi tror inte att UPM:s planer direkt påverkar Koskisens konkurrenssituation inom björkplywoodsegmentet
UPM:s Plywood är en konkurrent till Koskinen inom vissa segment av den europeiska björkplywoodmarknaden. Vi tror dock inte att en eventuell försäljning eller notering av Plywood snabbt eller radikalt kommer att förändra konkurrenssituationen på den europeiska björkplywoodmarknaden.
Enligt vår åsikt skulle UPM Plywood också vara lämplig för Koskinen, eftersom det skulle utöka Koskinens plywoodsegments produktportfölj till barrvedsplywood och LNG-leveranser samt stärka marknadspositionen inom andra björkplywoodsegment. Dessutom skulle det kunna finnas synergier åtminstone inom virkesanskaffning i Finland. I praktiken anser vi dock att ett arrangemang mellan företagen är osannolikt, eftersom Koskinen knappast har förmågan att sluka UPM Plywood, som sannolikt är större än företaget självt i företagsvärde.
