Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Avskrifter
  • InderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Bolag under bevakning
    • Teamet
Regulatoriskt pressmeddelande

Acast lanserar Acast+ för alla poddkreatörer

Acast
Ladda ner börsmeddelandet

Acast, världens ledande oberoende podcastföretag, meddelar idag att Acast+, efter en framgångsrik betaversion, lanseras brett och finns nu tillgängligt för alla podcasts som Acast står värd för.

Acast+ är tillgängligt i 135 länder och erbjuder en mängd kraftfulla prenumerationsverktyg skapade för att stödja poddskapare på de flesta podcast-apparna.

Acast+ visar hur Acast sätter kreatören i första rummet genom att ge poddskapare oavsett storlek kreativ frihet och mer verktyg att interagera med sina lyssnare och skapa intäkter från sin podcast. Med Acast+, kan kreatörer erbjuda betalande prenumeranter annonsfria lyssningar, förhandslyssning, exklusivt innehåll som bonussegment, exklusiva avsnitt, spin-off-serier och mycket mer.

Under betaperioden använde 25 Acast-podcasts på åtta olika marknader Acast+ för att involvera sina lyssnare och öka sina intäkter. Tiotusentals lyssnare registrerade sig och antalet prenumeranter ökade med 40 procent från november till december 2021. Under testperioden steg intäkterna för showerna med i genomsnitt 25 procent.

Resultatet från betaperioden av Acast+ tyder på att podcasts som fokuserar på att producera bonusinnehåll, och som även har en stark närvaro och aktivitet i sociala medier, är mest uppskattat av lyssnarna. Denna kombination omvandlade i vissa fall upp till fem procent av lyssnarna till betalande abonnenter under testfasen. Irländska The Tommy, Hector och Laurita Show lyckades under betaperioden omvandla nästan sju procent av sin totala ordinarie publik till betalande prenumeranter, vilket resulterade i en ökning av återkommande intäkter med 46 procent.

Den svenska podcasten "Sorry, allt gick åt helvete", som är en veckovis dokumentärserie i tolv delar erbjöd hela första säsongen i förväg för Acast+-prenumeranter. Det ledde till 3 400 betalande prenumeranter bara en vecka efter lanseringen.

Förutom att generera ytterligare intäkter har betapartners också utnyttjat möjligheten att utveckla sin relation till lyssnarna. Den amerikanska podcasten The Bert Show använder Acast+ för att ge fansen en titt bakom kulisserna, föra dem närmare programledarna och produktionen samt stärka fansens lojalitet, vilket har lett till en ökning av intäkterna. 

"The Bert Shows autenticitet och sårbarhet är det som verkligen gjorde att jag blev en prenumerant. Jag känner mig mindre ensam i det sammanhanget," är Feedback som ges från en av prenumeranterna.

Acast+ är en viktig del av Acasts framtida plan för tillväxt och kommer att stödja bolaget i att växa och diversifiera sina egna intäktsströmmar. Framöver kommer Acast att generera cirka 15 procent intäkter per lyssnarbidrag. Dessa intäkter kommer att nettoredovisas av poddkreatörens andel i Acasts bokslut.

När Acast+ nu är tillgängligt för alla poddskapare på Acast kommer nästa steg av produktlanseringen att inkludera erbjudanden om ytterligare format, som paketerbjudanden och säsongsanpassade erbjudanden.

Ross Adams, CEO på Acast, säger: "Acast+ ger alla poddare ännu fler sätt att komma närmare sin publik, vilket ger dem bättre data för att förstå sina lyssnare och forma framtida innehåll.”

"Och, som vi har sett i betafasen, finns det betydande pengar att tjäna - den här lanseringen är ett viktigt steg för att stödja kreatörer att fortsätta att skapa poddarna som lyssnarna älskar och skydda det öppna podcast-ekosystemet."

För mer information


Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Tel: +46 76 525 0142
Email: emily.villatte@acast.com
 
Ross Adams, VD, Acast
Tel: +44 79 9052 0761
Email: ross@acast.com

Om Acast


Acast grundades 2014 och är en av de mest framstående podcast-plattformarna och är en pionjär inom det öppna ekosystemet för podcasts som sammanför alla aktörer till en gemensam infrastruktur. Genom sin infrastruktur låter Acast annonsörer effektivt rikta sig till en engagerad publik av lyssnare genom dynamisk annonspublicering medan poddkreatörer ges tillgång till flera olika intäktsmöjligheter och nödvändiga verktyg för att expandera sin lyssnarbas. Acast har en global närvaro i över tolv länder och under 2020 uppgick antalet lyssningar på Acast-anslutna podcasts till cirka 3 miljarder och idag har Acast fler än 30,000 shower anslutna till sin plattform. Acasts huvudkontor ligger i Stockholm och Bolaget har nio lokala dotterbolag i Storbritannien, USA, Australien, Norge, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexiko och Kanada. De senaste åren har Acast befunnit sig i en expansionsfas med fortsatt stark tillväxt, med en nettoomsättning som ökade från 180 MSEK 2018 till 592 MSEK 2020. Som ett resultat av Acasts tillväxtinitiativ har antalet lyssningar vuxit från omkring 1 miljard (2018) till 3 miljarder (2020). Under tredje kvartalet 2021 hade Acast 891 miljoner lyssningar och en organisk nettoomsättningstillväxt på 89% (jämfört med tredje kvartalet 2020). Acast medgrundades av Johan Billgren, nuvarande Chief Innovation Officer och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Bifogade filer


Acast lanserar Acast+ för alla poddkreatörer

Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.