ITAB Shop Concept: ITAB's hantering av konsekvenser orsakade av COVID-19
ITAB står inför en kris som behöver bemötas med ödmjukhet och beslutsamhet. Ingenting är viktigare än hälsan hos våra medarbetare, kunder och partners och vi fokuserar fortsatt på att anpassa vårt arbetssätt för att skapa en trygg miljö.
Våra kunder inom dagligvaruhandel och apoteksnäring upplever en ökad aktivitet samtidigt som de flesta andra kundsegment känner av en tydlig inbromsning. Effekterna av COVID-19 är svåra att förutse med exakthet men de flesta av ITABs bolag ser en tydlig nedgång i orderingång orsakat av den oro som nu råder. Händelseutvecklingen bevakas noga och vi följer lokala myndigheters rekommendationer och beslut för att kontinuerligt kunna anpassa verksamheten på våra marknader i den takt som situationen utvecklas.
Med anledning av rådande omständigheter behöver ITAB omgående anpassa verksamheten genom minskning av personalstyrkan, både med permanenta och temporära åtgärder på de olika marknader där de verkar.
ITABs åtgärder omfattar i huvudsak:- Kortsiktig permittering och/eller reduktion av cirka 200 medarbetare med stöd av statliga stödinsatser.
- Varsel om uppsägning av cirka 350 medarbetare
- Neddragning med cirka 200 inhyrda medarbetare
- Översyn och kontroll av alla inköp, lager samt kundfordringar
- Översyn, förenkling och effektivisering av vår verksamhet med bibehållen leveransförmåga
Vi arbetar målmedvetet för att kunna återgå till normal verksamhet så snart det är möjligt och verkar för att det sker med en så begränsad påverkan som möjligt för medarbetare, kunder och samarbetspartners. Vår viktigaste resurs är våra passionerade och lojala medarbetare och sättet de hanterat situationen kring COVID-19 och den osäkerhet det orsakar oss och våra kunder har varit imponerande så här långt. Vår förhoppning är att omfattningen av denna kris blir så lindrig som möjligt.