Jojka Communications AB: Delårsrapport Q3 2019
Bäste aktieägare,
Jojka är glädjande nog åter tillbaka på tillväxt. Under Q3 ökade omsättningen med 6% jämfört med motsvarande period förra året. Det är väldigt positivt taget i beaktande den tuffa start vi hade i början av året, vilken till stor del kan tillskrivas de förändrade förutsättningarna spelbolagen fick att agera efter.
Arbetet med att öka lönsamheten på befintliga kunderna fortskrider enligt plan. Vi kommer att intensifiera arbetet men ser redan nu att de satsningar vi gjort vad gäller produktutveckling och säljinsatser leder oss i rätt riktning.
De satsningar på produktutveckling som gjorts ska nu även materialiseras i form av ökad nyförsäljning. För att möjliggöra detta så har Markus Fagerlund rekryterats. Markus har en gedigen säljerfarenhet och har på den korta tid han varit med oss bidragit med stor och ovärderlig kunskap. Vi har även inlett arbetet med att rekrytera ytterligare säljare för att möta den förväntade ökade efterfrågan och för att kunna lägga den tid som krävs för att framgångsrikt driva säljarbetet framåt.
Grundförutsättningarna för ett framgångsrikt säljarbete är nu på plats efter att vi investerat både resurser och tid i processerna som krävs för att skala försäljningen. Vi känner oss förbereda att ta emot ytterligare resurser på säljsidan och att på kortare tid än tidigare få nyrekryteringarna att kunna leverera goda resultat.
Vi har tidigare informerat om arbetet med att integrera Jojka mot andra system, bland annat mot Mailchimp, som är en av världens största e-post plattformar. Integrationen mot Mailchimp är nu klar och resultatet är att systemen tillsammans bildar en kraftfull skalbar lösning som fullt utbyggd kommer kunna konkurrera mot större och mer avancerade lösningar vad gäller pris och funktionalitet. Fördelen för kunden blir att kostnadseffektivt kunna skala sin verksamhet utan att behöva ta stora engångsinvesteringar.
Vi har under hösten intensifierat försäljningsarbetet ytterligare, dels via traditionell mötesbokning och dels via mässor där vi bland annat deltog på Retaildagen. Arbetet är nu inriktat på att sälja utifrån de behov vi identifierat och som ytterst handlar om att våra kunder ska kunna styra konsumenternas kundresa. Övergripande förmedlar vi budskapet, "Enhance your customer experiance", vilket många är väldigt intresserade av. Jojka kan på ett tydligt och enkelt sätt hjälpa kunderna beskriva detta.
Hösten är generellt en intensiv period för oss vad gäller försäljning, närmast har vi ett seminarium planerat med ett tiotal hotell där temat just är, kundresan. Det ska bli väldigt spännande att träffa dessa hotell och beskriva för dem vilken kraft Jojkas plattform skulle kunna vara när det gäller att skapa en nöjd kundresa för deras hotellgäster.
Vad gäller den fortsatta utvecklingen av plattformen så tar vi det just nu lite lugnare. Detta gör vi för att tillsammans med våra kunder kunna identifiera de prioriteringarna vi behöver göra för att ytterligare förenkla och förbättra användandet. Efter att ha arbetat intensivt med produktutveckling under en längre tid känner vi att det är det rätta beslutet för att kunna vara fortsatt kostnadseffektiva i de satsningar vi gör.
Jojka flyttade kontoret till Epicenter i Stockholm den 1 oktober. Detta har varit mycket positivt för oss i det pågående rekryteringsarbetet. Att kunna erbjuda trevligare lokaler i en mer dynamisk arbetsmiljö har underlättat arbetet och uppskattas mycket av kandidaterna.
Nu ser vi framemot en intensivtid där Blackfriday och Cybermonday traditionellt är stora dagar för handeln och för oss på Jojka.
Med vänliga hälsningar,
Fredrik Dalebrant
VD, Jojka Communications AB (publ
Väsentliga händelser under periodenFlyttat kontoret till Epicenter
Väsentliga händelser efter periodens utgångPåbörjat arbetet med förändra budskapet
Övrig information
Nyckeltal
(KSEK) Juli-Sept2019 Juli-Sept2018 Jan-Sept2019 Jan-Sept2018
Nettoomsättning 4 414 4 171 14 045 14 552
Rörelseresultat 11 131 -263 84
(EBIT)
Resultat efter 4 131 -283 70
finansiell
poster
Soliditet, % 59 59
Antal aktier, st 9 577 366 9 577 366 9 577 366 9 577 366
Resultat/aktie, 0,0001 0,14 0,007 0,007
SEK
Eget 0,36 0,36
kapital/aktie,
SEK
Nyckeltalsdefinitioner
Nettoomsättning Total omsättning
Soliditet Eget kapital / Balansomslutningen
Resultat per aktie Resultat efter finansiella poster/antal aktier
Eget kapital per aktie Eget kapital i relation till antalet aktier i slutet av perioden
Aktien och aktieägare
Jojka Communications AB (publ) listades den 18 juli 2007 på AktieTorget, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. Antalet utgivna aktier uppgår till
9 577 366. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Aktien handlades till lägst 1,78 SEK och högst 3,2 SEK.
Personal
Antalet anställda uppgick vid periodens slut till 2 heltidstjänster.
Bolagsstruktur
Jojka Communications AB är ett publikt aktiebolag.
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).
Granskning av revisor
Denna delårsrapport har inte granskats av Jojka Communications AB revisor.
Kommande finansiella rapporter
Bokslutskommuniké 2019 2020-02-20
För ytterligare information
VD Fredrik Dalebrant, mail fredrik.dalebrant@jojka.com
Ekonomisk redogörelse för perioden
Resultaträkning juli juli-sept 2018 jan-sept 2019 jan-sept 2018
(KSEK) -sept
2019
Nettoomsättning 4 404 4 172 14 004 14 576
Övriga 10 -1 41 -24
rörelseintäkter
4 414 4 171 14 045 14 552
Rörelsens
kostnader
Övriga externa -4 095 -3 404 -12 715 -12 198
kostnader
Personalkostnader -145 -490 -1 184 -1 830
Avskrivningar -163 -146 -409 -440
Summa - - 4 040 -14 308 -14 468
rörelsekostnader 4 403
Rörelseresultat 11 131 -263 84
(EBIT)
Finansnetto -7 0 -20 -14
Resultat 4 131 -283 70
Balansräkning
(KSEK) 2019 2018 2018
-09 -09 -12
-30 -30 -31
TILLGÅNGAR
Anläggningstillgångar
Immateriella anläggningstillgångar
Balanserade utgifter för utvecklingsarbeten 2 2 08 2 498
232 9
2 2 08 2 498
232 9
Materiella anläggningstillgångar
Inventarier, verktyg och installationer 23 33 28
23 33 28
Summa anläggningstillgångar 2 2 12 2 527
255 2
Omsättningstillgångar
Kortfristiga fordringar
Kundfordringar 1 328 965 2 729
Övriga fordringar 0 0 0
Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter 1 584 1 52 2 187
7
2 912 2 49 4 916
2
Kassa och bank 831 1 26 2 046
4
831 1 26 2 046
4
Summa omsättningstillgångar 3 743 3 75 6 962
6
Summa 5 998 5 87 9 489
tillgångar 8
Balansräkning
(KSEK) 2019-09-30 2018-09-30 2018-12-31
EGET KAPITAL OCH SKULDER
Bundet eget kapital
Aktiekapital 2 394 2 394 2 394
Reservfond 551 551 551
Tecknat ej registrerat 0 0 0
aktiekapital
Fritt eget kapital
Fria reserver 907 424 424
Periodens resultat -283 70 483
Summa eget kapital 3 569 3 439 3 852
Kortfristiga 1 452 1 511 4 485
skulderLeverantörsskulder
Övriga skulder 757 426 566
Upplupna kostnader och 502 586
förutbetalda intäkter
220
2 429 2 439 5 637
Summa eget kapital och 5 998 5 878 9 489
skulder
Ställda säkerheter 1 500 1000 1 500
Ansvarsförbindelser Inga Inga Inga