Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • InderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Bolag under bevakning
    • Teamet
Regulatoriskt pressmeddelande

Länsförsäkringar: Mopedbilen - en moped med paraply

Läs börsmeddelandet

I veckan kom larm från polisen att dödsolyckorna med mopedbilar ökar. Den främsta orsaken är att hastigheterna manipuleras till upp till 80-90 kilometer i timmen i stället för de 45 kilometer i timmen som är tillåtet.

- Det är allvarligt, fordonen är inte gjorda för att köras i så höga hastigheter. Karossen har inga krockzoner och ger inget som helst skydd vid en olycka, säger Maria Wedin och fortsätter:

- Föräldrar kanske inte förstår riskerna deras barn utsätts för när mopedbilen trimmas. De här ungdomarna har heller varken utbildning eller körkort för så höga hastigheter.

Mopedbilen kan ge en bedräglig känsla av skydd, men hyddan över mopeden har inga krockzoner och är gjord av aluminium eller kompositmaterial.

- Mopedbilen ska inte på något sätt jämföras med en bil vad gäller säkerhet, du är egentligen precis lika oskyddad som på en vanlig moped, säger Maria.

Eftersom mopedbilarna inte får köras på cykelbanor utan på 70-väg ska de vara utrustade med en skylt för långsamgående fordon, för att göra andra bilar uppmärksamma på att det är just en mopedbil.

- Som förälder ska man inte tillåta ungdomarna att ta bort den skylten, vilket tyvärr förekommer. Det skapar onödig stress i trafiken för både bilister och ungdomarna som kör.

Några fakta om mopedbil
  • Du behöver ha mopedkörkort för moped klass 1, så kallat AM-kort
  • Den får gå i högst 45 kilometer i timmen
  • Den ska ha en LGF-skylt för att visa andra trafikanter att den är långsamgående
  • Mopedbilen är besiktningsfri och skattefri, men du bör besikta den regelbundet för din egen säkerhet. Särskilt om du kört in i en trottoarkant eller liknande som kan skada hjulupphängning eller bromsar
  • Krav på trafikförsäkring. En helförsäkring täcker stöld, brand och vagnskada.
  • Mopedbilarna blir allt dyrare att försäkra. Det beror bland annat på att de oftast inte går att laga efter en olycka eller kollision.
  • Singelolyckor där man sladdar av vägen är vanligast.

Enligt statistik från Moped- och Motorcykelbranschens riksförbund (MCRF) finns det idag 12 786 registrerade mopedbilar i Sverige. Senaste halvåret har 1 155 nyregistrerats vilket är en ökning med 9 % jämför med jan-juni 2018.

Kontakt:
Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert Länsförsäkringar, 073-964 13 45
Länsförsäkringars pressjour, 08-588 418 50, press@lansforsakringar.se

Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.