Nordea: Svenskarna utsätts ofta för bedrägerier men polisanmäler sällan
Nästan två av tre svenskar (64 %) har blivit utsatta för ett bedrägeriförsök och 85 % tycker att de har ganska eller mycket hög kunskap om hur det ska skydda sig mot bedrägerier. Det är dock endast 12 % som polisanmäler bedrägeriförsöken de utsätts för.
Den vanligaste anledningen till att bedrägeriutsatta inte polisanmäler är att man inte tror att en anmälan leder till åtgärd eller dom (68 %). Andra skäl som anges är att man tycker det känns krångligt eller att man helt enkelt inte ansett sig ha tid att polisanmäla.
- Att stoppa bedrägerier är inte något som kan lösas av en enskild aktör, utan hela samhället måste samarbeta för att hindra de kriminella bedragarna. Att många känner hopplöshet inför vad en polisanmälan kan göra, spelar tyvärr de kriminella bedragarna rakt i händerna, säger Amalia Krantz bedrägeriexpert på Nordea.
Mejl och telefon upplevs som de mest riskfyllda kanalerna enligt undersökningen, där oron är 64 % för mejl respektive 62 % från telefonsamtal. De som blir utsatta för bedrägeriförsök möter oftast bedragarna via samtal eller sms (71 %), följt av nätbedrägerier (34 %) och på tredjeplats kommer bluffannonser (30 %).
- Det finns ett bedrägeri för alla brukar jag säga, men samtidigt bekräftar resultaten i undersökningen det som jag tror vi alla upplevt någon gång det vill säga ett märkligt sms om ett paket som fastnat i tullen eller ett samtal som behöver kopplas till en "säkerhetsavdelning", säger Krantz.
Många fler oroar sig för att sina anhöriga eller att någon annan i sin närhet ska drabbas (59 %) jämfört med att en själv drabbas (32 %). Samtidigt har de flesta svenskarna har tagit till någon form av åtgärd för att skydda sig mot bedrägerier. Det är till exempel vanligt att använda tekniska farthinder som att man aktiverat någon form av beloppsgräns hos banken eller en geografisk blockering på sitt bankkort.
- Det är glädjande att konstatera både att många pratar med någon i sin närhet om skydd mot bedrägerier och att många också aktivt letar efter information om hur man kan skydda sig, säger Krantz.
Amalia Krantz föreläser om bedrägerier över hela landet och ett av hennes viktigaste råd är:
- Våga ta det där berömda andetaget när någon skyndar på och vill stressa dig med sina knep, exempelvis att ett virus infekterat ditt konto eller att du snabbt måste klicka på någon länk för att åtgärda något. Det är mycket mumbojumbo från bedragare och att stanna upp, tänka efter och kanske bolla med en kompis är alltid klokt, säger Krantz.
Läs mer om vad svenska privatpersoner upplever om bedrägerier och ta del av hela rapporten nedan.
För mer information
Amalia Krantz, bedrägeriexpert, +46 70 214 13 17
Hugo Laigar, pressansvarig, + 46 73 574 58 08
Undersökningen är genomförd av Verian den 13-17 oktober 2025 och genomfördes bland 1 000 män och kvinnor 18-65 på uppdrag av Nordea via Sifopanelen. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.
Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.