Raisio Q2'25: Varumärkesprodukter driver resultattillväxten

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-12 17:29 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Q2-rapporten gav enligt vår bedömning en positiv signal om Raisios marginalutveckling, driven av tillväxten i försäljningen av konsumentvarumärken. Utmaningarna i konkurrensläget för lågmarginalförsäljningen till industrin syntes i form av en minskning av omsättningen, men detta har enligt vår bedömning en ganska liten inverkan på den övergripande bilden av resultatutsikterna. Aktien är redan med innevarande års vinst ganska förmånligt värderad och erbjuder tillsammans med utdelningen en måttlig avkastning. Företagets nya strategi kan i ett positivt scenario bidra till att stärka värdeskapandeprofilen, vilket skulle ge en tydligare uppsida i värderingen. Vi höjer rekommendationen till Öka (tidigare Minska) och riktkursen till 2,6 EUR (tidigare 2,4 EUR).
Konsumentvarumärkena fortsatte sin lönsamma tillväxt
Q2 var ett resultatmässigt starkt kvartal, även om omsättningen minskade med 5 % å/å på grund av den hårda konkurrenssituationen inom industriförsäljningen med låga marginaler och en sänkning av prisnivån. Tillväxten för konsumentprodukter fortsatte dock att vara positiv (volym +5 %), även om försvagningen av pundet hade en negativ inverkan på den euromässiga tillväxten, som endast var 2 %. Den justerade rörelsevinsten var 7,9 MEUR (14,5 % av omsättningen), vilket var en ökning jämfört med den starka jämförelseperioden (Q2’24: 7,4 MEUR). Justerad rörelseresultat överträffade våra estimat med 20 % och konsensus med 8 %. Avvecklingen av växtproteinverksamheten i början av året viktade å ena sidan ned konsumentförsäljningen med 3 procentenheter i förhållande till jämförelseperioden, men stödde också det operationella resultatet med 0,6 MEUR. Den rapporterade rörelsevinsten (7,3 MEUR) påverkades av engångskostnader på 0,6 MEUR relaterade till företagets omorganisation enligt den nya strategin. Det fanns inga betydande avvikelser i finansiella kostnader, skatter och kassaflöden i förhållande till förväntningarna.
Vi uppreviderade våra vinstestimat något
Raisio upprepade guidningen, som förutsätter att det jämförbara rörelseresultatet för 2025 förbättras från 2024. Förutsättningarna för detta är starka, eftersom vinsttillväxten under H1 uppgick till 2,3 MEUR och vinsttillväxten enligt vår bedömning bör fortsätta även under H2. De framgångsrika lanseringarna av Elovena-nyheter i Finland stöder ytterligare bruttomarginalens tillväxt och dessutom har avvecklingen av växtproteinverksamheten en uppskattad positiv effekt på 1 MEUR på H2-resultatet. Pundets försvagning tynger något Benecols tillväxtförväntningar för resten av året, även om den måttliga volymtillväxten troligen fortsätter. En god utsikt för 2025 års spannmålsskörd kan stödja marginalerna och kassaflödet något, men å andra sidan tynger det värdet på industriförsäljningen när prisnivån sjunker. Vi sänkte omsättningsestimaten med 2-3 % (2025-27) på grund av nedgången i industriförsäljningen, men våra estimat för den justerade rörelsevinsten ökade med 2-4 % till följd av en starkare marginalutveckling än förväntat i Q2.
Värderingen är inte för högt satt
Raisio är ett företag med en relativt konkurrenskraftig investeringsprofil, vars välkända varumärken möjliggör en något högre avkastning på sysselsatt kapital än branschen (ROI 2025e: 10,9 %). Dessutom är tillväxtutsikterna något bättre än branschens marknadstillväxt på grund av företagets växtbaserade och bekvämlighetsfokuserade produktsortiment. Av dessa skäl är den skäliga vinstbaserade värderingsnivån enligt vår mening något högre än för andra inhemska livsmedelsföretag: EV/EBIT 11-12x och P/E 15-17x. Nuvarande värderingsmultiplar (EV/EBIT 11x, P/E 16x 2025e) är enligt vår mening relativt billiga, när nettokassan och den relativt låga risknivån för innevarande års estimat tas i beaktande. En cirka 10 % årlig förväntad avkastning består av en måttlig uppsida i värderingen samt en 6 % årlig direktavkastning. Företaget har en stor nettokassa (H1’25: 66 MEUR), vars effektivt utnyttjande fortfarande är ett frågetecken. Företagets förmåga till lyckade företagsförvärv har dock enligt vår bedömning stärkts i och med strategiska och organisatoriska ändringar.