Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-01 04:00 GMT. Ge feedback här.
Administer meddelade på tisdagen att Sarastia-affären försenas från den ursprungliga tidtabellen i början av hösten. Konkurrensmyndigheten har begärt ytterligare information i ärendet och vill förstå hur ändringen av upphandlingslagen påverkar marknaden samt hur affären påverkar konkurrenssituationen. Administer förväntar sig att affären bekräftas under de kommande månaderna.
Reformen av upphandlingslagen är planerad att behandlas i riksdagen i höst och har väckt många inlägg både för och emot. Ändringen syftar till att åtgärda kommunernas nuvarande användning av in-house-företag. I framtiden skulle en offentlig aktör behöva äga minst 10 % av företaget för att kunna göra inköp utan anbudsförfarande. Detta syftar till att främja konkurrens och marknadens lämplighet, vilket också borde leda till effektivitet i kommunala upphandlingar. Konkurrensverkets ytterligare utredningar i Sarastia-affären verkar vara kopplade till denna större helhet kring hela upphandlingslagens ändring, vilket enligt vår mening var något överraskande.
I den stora bilden, ur perspektivet av Sarastia-affärens potentiella värdeskapande, har en försening på några månader ingen väsentlig betydelse. Vi har skissat på affärens potential för värdeskapande här. Administer har en tydlig plan för hur Sarastias marginal ska vändas mot målsatta tvåsiffriga nivåer när affären genomförs. I detta skede förhåller vi oss skeptiska till så höga mål, men en affär som genomförs med en hög ensiffrig marginal och en mycket låg värdering skulle redan skapa betydande ägarvärde.