Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

Anora: Vinsegmentets huvudkonkurrent Viva Wine hade ett något svagt Q2, men är fortfarande starkare än Anora

Av Rauli JuvaAnalytiker

Sammanfattning

  • Viva Wine rapporterade en något minskad omsättning och marknadsandel i Norden under Q2, men deras prestation var fortfarande bättre än Anoras Wine-segment.
  • Viva genomförde ett förvärv av Delta Wines, vilket utvidgade deras marknadsområde till Centraleuropa och påverkade jämförbarheten med Anora.
  • Trots svalt väder och svag konsumentefterfrågan, uppnådde Viva en organisk tillväxt på 1 %, medan Anoras Wine-segment minskade med 9 %.
  • Viva förväntar sig att bruttomarginalen förblir stark, vilket kan stödja Anoras marginaler, medan Anora förväntar sig relativt oförändrade volymer och förbättrade marknadsandelar.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-29 04:20 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.

Anoras Wine-segments huvudkonkurrent Viva Wine rapporterade igår sin Q2-rapport. Vivas omsättning minskade något i Norden och bolaget tappade exceptionellt nog en liten del av sin marknadsandel. På grund av förvärvet och rapporteringsförändringen syns inte längre lönsamheten i Norden direkt i Vivas rapporterade siffror. Jämfört med Anoras Wine-segment har Vivas prestation varit bättre under en längre tid, och även under Q2 utvecklades Vivas omsättning något bättre och marginalen var tydligt bättre än Anoras Wine-segment.

Kallt väder och svagt konsumentsentiment tyngde försäljningen

Viva Wine genomförde under Q2 förvärvet av företaget Delta Wines i Nederländerna. I och med detta rapporterar företaget från och med Q2 Delta och det tidigare Nordics-segmentet som ett enda B2B-segment. På grund av ändringen minskar jämförbarheten med Anoras Wine-segment, då Vivas marknadsområden utvidgas till Centraleuropa i och med förvärvet av Delta, och å andra sidan är Deltas marginalprofil något lägre än Vivas nordiska affärsområde.

Trots att påsken inföll i april, tyngde det svala vädret och den svaga konsumentefterfrågan ner volymerna på de nordiska monopolmarknaderna (Finland, Sverige, Norge). Viva förlorade ovanligt nog en liten del (0,3 procentenheter) av sin marknadsandel jämfört med jämförelseperioden, vilket de förklarade med en exceptionellt stark jämförelseperiod då konkurrenterna hade leveransproblem. Förvärvet av Delta Wines drev B2B-segmentets tillväxt till 25 %, men även organiskt uppnådde Viva en tillväxt på 1 %. Detta var en betydligt bättre prestation än Anoras Wine-segmentets minskning på 9 %.

Färskt företagsförvärv och revidering av rapporteringen grumlar marginaljämförelsen med Anora

Vivas B2B-segments relativa marginal försämrades från jämförelseperioden i och med konsolideringen av Delta Wines, vars marginal är lägre. Företaget kommenterade att bruttomarginalen i Norden förbättrades med ungefär 0,5 procentenheter från jämförelseperioden, medan den för Anora försämrades något. Å andra sidan tyngde Vivas ökade fasta kostnader sannolikt EBITA-marginalen även i Norden, men företaget offentliggjorde inte detta. Vivas B2B-segments just. EBITA-marginal var 7,5 % (jämförelseperioden 8,4 %).

Anoras Wine-segments EBITDA-marginalutveckling är betydligt mer varierande än Vivas, och i Q2 var Anoras nivå fortfarande svag (2,5 %). Vivas marginal är fortfarande bättre än Anoras även när man tittar på de senaste 12 månaderna (se bilder nedan).

Även om påskens tidpunkt och den svala försommaren i viss mån har rört om kvartalssiffrorna i år, kommenterade Viva att efterfrågan under sommaren som helhet var ganska normal tack vare en bra juli månad. Företaget ser inte heller några betydande ändringar i marknadstrenderna för resten av året, vilket innebär att marknaden i Finland och Norge förväntas minska något, medan den i Sverige förväntas ligga på ungefär samma nivå som förra året. Detta motsvarar i stort sett trenderna från början av året. Anora förväntar att volymerna på dess huvudmarknader kommer att vara "relativt oförändrade" jämfört med 2024. Detta kräver enligt vår ståndpunkt en liten uppgång under resten av året och är därmed kanske en aning mer optimistisk ståndpunkt, eller åtminstone ton, än Vivas kommentarer. Marknaden är förvisso delvis annorlunda, då Viva talar om viner och Anora om både viner och spritdrycker, och dessutom inkluderar Danmark. Vidare antar Anora också att deras marknadsandelar kommer att förbättras. Gällande marginalen tror Viva, liksom tidigare, att bruttomarginalen kommer att förbli stark och att den stärkta svenska kronan kommer att stödja den under resten av året. Detta är enligt oss positivt även för Anoras marginaler.

Anora vs. Viva Wine marginal

 Anora Vs Viva

12 månaders rullande marginaler

Anora Vs. Viva 12 Month

Håll dig uppdaterad
Viva Wine
Anora Group
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.