Anora: Viva Wines försäljningsutveckling var något bättre än Anoras under Q3

Sammanfattning
- Viva Wine rapporterade en bättre försäljningsutveckling och högre marginaler än Anoras Wine-segment under Q3, trots att Vivas marginaler påverkades av förvärvet av Delta Wines.
- Förvärvet av Delta Wines ledde till att Viva uppdaterade sina mål, inklusive en justering av EBITA-marginalmålet från 10-12 % till 8-10 % och en ambition att överträffa marknadstillväxten i alla segment.
- Vivas jämförbara försäljning i Norden ökade med 2 %, medan Anoras Wine-segment rapporterade en omsättningsminskning på 5 %, främst på grund av minskad försäljning i Danmark.
- Viva förväntar sig en stabil bruttomarginal framöver, medan Anora planerar att förbättra sitt resultat genom effektivare verksamhet trots en förväntad negativ marknadsutveckling.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-21 05:00 GMT. Ge feedback här.
Anoras Wine-segments huvudkonkurrent Viva Wine rapporterade igår sitt Q3-resultat och uppdaterade sina mål. Vivas omsättning växte något i Norden och bolaget ökade sin marknadsandel en aning. På grund av förvärvet och ändringen i rapporteringen kan lönsamheten i Norden inte längre utläsas direkt från Vivas rapporterade siffror. Företaget rapporterade dock att marginalen förbättrades i Norden. Jämfört med Anoras Wine-segment var Vivas försäljningsutveckling något bättre och marginalen låg fortfarande på en högre nivå.
Viva förnyade sina mål med hänvisning till förvärvet av Delta Wines
Viva Wine förvärvade företaget Delta Wines från Nederländerna under Q2. I och med detta rapporterar företaget från och med Q2 Delta och det tidigare Nordics-segmentet som ett enda B2B-segment. På grund av ändringen minskar jämförbarheten med Anoras Wine-segment, då Vivas marknadsområden utvidgades till Centraleuropa i och med förvärvet av Delta, och å andra sidan är Deltas marginalprofil något lägre än Vivas nordiska affärsverksamhet. I och med förvärvet av Delta Wines uppdaterade företaget sitt mål för just. EBITA-marginalen från 10-12 % till 8-10 %. Företaget uppdaterade också sina tillväxtmål och siktar nu på en tillväxt som överträffar marknaden i alla segment, medan det tidigare målet var att växa med över 4 % per år i Norden. Viva förväntar sig att marknadstillväxten, mätt i värde, kommer att vara något positiv, så ändringen kan ses som en liten minskning. Målsättningen är densamma som Anoras omsättningsmålsättning som uppdaterades för ett par veckor sedan.
Viva lyckades växa i Norden under Q3
Viva rapporterar att dess jämförbara försäljning inom B2B-segmentet (dvs. försäljningen i Norden) ökade med 2 %. Förvärvet av Delta Wines drev hela B2B-segmentet till över 50 % tillväxt. Vivas organiska utveckling var också bättre än Anoras Wine-segments rapporterade omsättningsminskning på 5 %. Huvuddelen av Anoras nedgång kom från minskad försäljning av fyllningstjänster i Danmark, men försäljningen minskade även i Norden.
Anoras marginal ligger fortfarande tydligt efter Vivas nordiska nivå
Vivas B2B-segments relativa marginal försvagades från jämförelseperioden i och med konsolideringen av Delta Wines, vars marginal är lägre. Företaget kommenterade att bruttomarginalen i Norden förbättrades från jämförelseperioden, liksom för Anora. Även dess just. EBITA-marginal i Norden förbättrades något enligt vår uppfattning. Under jämförelseperioden var Vivas just. EBITA-marginal i Norden 10,5 %, så under Q3’25 har den varit något högre. Utvecklingen av Anoras Wine-segments EBITDA-marginal är betydligt mer varierande än Vivas, och i Q3 var Anoras nivå, trots ökningen, fortfarande svag (5,0 %).
Situationen i Norden ser stabil ut inför 2026
Viva kommenterade utsikterna för resten av året som försiktigt positiva, även om bolaget inte förväntar sig att den negativa marknadsmiljön kommer att förändras inom den närmaste framtiden. Gällande marginalen förväntar sig bolaget att både kostnadsinflationen och prisförändringarna kommer att vara små under början av nästa år, och att bruttomarginalen därmed förblir relativt stabil. Anora meddelade för ett par veckor sedan under sin kapitalmarknadsdag att de förväntar sig en negativ marknadsutveckling under de kommande åren, men att de strävar efter att förbättra resultatet genom egna åtgärder. Vi förväntar oss att Anoras Wine-segment också kommer att kunna förbättra sitt resultat genom ökad effektivitet och att omsättningsminskningen upphör.