Arvo Sijoitusosuuskunta: Valve och två av Kalevas dotterbolag går samman för att bilda en ny marknadsföringskoncern
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-17 05:21 GMT. Ge feedback här.
Arvo Sijoitusosuuskunta meddelade på måndagen att Valve Branding och Advance B2B, som ägs av dess intressebolag Faster Horse (tidigare Valve), samt Kaleva-koncernens dotterbolag Indieplace och Kolmas Polvi, går samman för att bilda den nya Valve-koncernen. Efter sammanslagningen uppgår koncernens omsättning till ungefär 20 MEUR och den sysselsätter nästan 200 anställda. Enligt offentliga källor var helhetens vinstnivå svag förra året. Arvo och Kaleva gör ytterligare investeringar i företaget i samband med sammanslagningen. Arvos ägarandel i koncernen är enligt vår uppfattning knappt en tredjedel, Kalevas drygt en tredjedel och resten fördelas mellan personalen/nyckelpersonerna.
Målet är att fördubbla storleken till 2029
Koncernens mål är att fördubbla omsättningen till år 2029. Målsättningen är enligt vår mening mycket ambitiös och kommer oundvikligen att kräva företagsförvärv. Branschen för marknadsföringsteknologi, -konsultation och -tjänster har befunnit sig i en mycket svår situation de senaste åren i Finland, då kunderna har sökt efter besparingsmöjligheter under en svag ekonomisk cykel. Dessutom urholkar den snabba utvecklingen inom AI, enligt vår ståndpunkt, delar av branschen och utmanar branschens traditionella prissättningsdynamik. Dessa faktorer skapar osäkerhet kring branschens och Valves framtida utveckling, men utvecklingen har också lett till att värderingsnivåerna för potentiella förvärvsobjekt har minskat och att det finns gott om objekt tillgängliga. Detta gör enligt vår mening goda förutsättningar för Valve-koncernen att genomföra en förvärvsdriven tillväxtstrategi. Organiska tillväxtmöjligheter borde också finnas när marknadssituationen förbättras.
Helheten är på väg att bli en betydande aktör inom den finska marknadsföringsbranschen
Valve Branding och Advance B2B är särskilt starka inom marknadsföringsteknologi (HubSpot) och B2B-marknadsföring. Kolmas Polvi är en marknadsförings- och kommunikationsbyrå och Indieplace har en stark inriktning på influencer-marknadsföring och PR. Den strategiska planeringen för den nya helheten inleds under hösten 2025. Heidi Kananen, som tidigare har arbetat som kommersiell direktör för Kaleva Media, tillträder som verkställande direktör för Valve Branding Oy den 1.10.2025.
Vi ser sammanslagningen som ett strategiskt klokt drag, eftersom den sammanför olika delområden inom marknadsföringsbranschen (teknik, kreativ design, innehåll och influencer-marknadsföring) och möjliggör mer omfattande projekt. Skalfördelar kan öka konkurrenskraften, och Kalevas B2B- samt mediakompetens kan erbjuda ytterligare synergier för helheten. Enligt vår bedömning har sammanslagningen potential att skapa en betydande aktör inom den inhemska marknadsföringsbranschen. Vi ser också Kaleva som en möjlig exitväg för Arvo i framtiden. Ägandet kan potentiellt bli strategiskt viktigt för Kaleva när företaget söker nya stödpelare för att ersätta den gradvis urholkade traditionella medieaffärsverksamheten.
