Björn Borg Q1'25 förhandskommentar: Vi förväntar oss ett stabilt kvartal
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 08.05.25 kl. 08:38. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Björn Borg kommer att rapportera sina Q1'25-resultat torsdagen den 15 maj. Vi förväntar oss en solid omsättningstillväxt jämfört med samma period förra året, främst driven av integrationen av kategorin skor, ökad försäljning inom sportkläder och en fortsatt god utveckling inom egen e-handel. Vi estimerar en lägre bruttomarginal på grund av en förändring i försäljningsmixen, samt högre driftskostnader, främst på grund av ökade marknadsföringsaktiviteter. Vi tror dock att den starka försäljningstillväxten bör ge viss operativ hävstång vilket leder till en liten ökning av det absoluta EBIT-resultatet. Vårt fokus i den kommande rapporten kommer att ligga på uppdateringar gällande övergången avseende skor, samt efterfrågerelaterad information.
Ytterligare ett kvartal med god omsättningstillväxt
Vi estimerar att Björn Borgs omsättning har ökat med stabila 8,5% jämfört med föregående år till 279 MSEK, vilket är något under Retail Consensus (Pinpoint Estimates). Per segment förväntar vi oss att Wholesale visar den starkaste tillväxten (10% å/å), drivet av övertagandet av distributionen av skor. Vidare förväntar vi oss god tillväxt inom D2C-segmentet (7% å/å), trots tuffa jämförelsesiffror, drivet av ökande försäljning inom sportklädeskategorin via Björn Borgs egen e-handelsplattform och en stabil utveckling i egna butiker. Bland de mindre segmenten väntas distributörssegmentet växa med 8% (å/å) på grund av mer normaliserade lagernivåer och enklare jämförelsesiffror, medan licenssegmentet väntas fortsätta att visa mycket negativa tillväxtsiffror till följd av integrationen av kategorin skor, som tidigare utgjorde en betydande del av detta segment.
Sammantaget, per produktkategori, väntar vi oss en stark omsättningstillväxt inom sportkläder och skor, medan den mer mogna underklädeskategorin väntas visa en relativt platt tillväxt. Geografiskt sett förväntar vi oss att Tyskland sticker ut med hög ensiffrig tillväxt tack vare stark försäljning hos stora e-handlare, medan vi förväntar oss att intäkterna i Finland minskar på grund av svag underliggande marknadsutveckling.
Stabil marginal trots högre rörelsekostnader och en förändring i försäljningsmixen
Vi räknar med att Björn Borgs bruttomarginal minskar till 52,7% från förra årets nivå på 53,1%, vilket beror på en förändring i försäljningsmixen. Denna förändring inkluderar en lägre andel intäkter från underklädeskategorin med högre marginal och en högre andel från kategorier med lägre marginal, såsom sportkläder och skor. Å andra sidan förväntar vi oss att minskade rabatter inom direktförsäljning till konsumenter, samt valutaeffekter, kommer att ha en positiv inverkan. Gällande rörelsekostnader estimerar vi en ökning till följd av ökade marknadsföringsaktiviteter. Vi tror dock att den starka försäljningstillväxten bör ge viss operationell hävstång vilket leder till en ökning av det absoluta EBIT-resultatet till 34,4 MSEK (Q1'24: 33,5), i linje med Retail Consensus.
På de nedre raderna i resultaträkningen räknar vi med att de finansiella nettoposterna minskar, vilka låg på en hög nivå under jämförelseperioden på grund av omvärdering av finansiella tillgångar och skulder i utländsk valuta. Samtidigt räknar vi med att den relativa skattesatsen kommer att vara ungefär densamma som under Q1 förra året, vilket resulterar i en ökning av EPS till 1,03 SEK (Q1'24: 0,84).
Vi förväntar oss stabil tillväxt och marginaler under 2025
Även om Björn Borg inte ger någon finansiell guidning, förutspår vi en omsättningstillväxt på cirka 5% och en EBIT-marginal på drygt 10% för 2025. Även om vi förväntar oss att rörelsemarginalen kommer att ligga på rätt sida av bolagets långsiktiga mål på minst 10% årligen, tror vi att det kommer att bli utmanande att uppnå målet om 10% årlig försäljningstillväxt. Även om bolaget har bevisat sin förmåga att framgångsrikt expandera inom sportkläder, krävs mer konkreta bevis på volymtillväxt inom skor. Ökningen i skoförsäljningen 2024 berodde till stor del på övertagandet av distributionen utanför Norden. Enligt vår uppfattning kommer betydande tillväxt att kräva tid, eftersom Björn Borg behöver förbättra kvalitet, design och distribution, liknande den tidigare omvandlingen av kläder.
I den kommande rapporten ser vi efter information om utvecklingen av övergången avseende skor, samt förhandskommentarer om marknadsutsikterna.
