Björn Borg Q2'25 förhandskommentar: Stabilt kvartal trots tuffa jämförelsesiffror
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-08-08 04:55 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Björn Borg kommer att rapportera sina Q2'25-resultat fredagen den 15 augusti. Vi förväntar oss en viss intäktsökning trots tuffa jämförelsesiffror och motvind från valutakurser, och att lönsamheten kommer att ligga kvar på bra nivåer. I den kommande rapporten fokuserar vi på företagets främsta tillväxtkategorier, sportkläder och skor, samt efterfrågerelaterad information.
|
Estimeringar | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | 2025e | |||
| MSEK / SEK | Jämförelse | Utfall | Inderes | Konsensus | Låg | Hög | Inderes | ||
| Omsättning | 213 | 220 | 226 | 224 | - | 231 | 1045 | ||
| EBITDA | 17.6 | 21.5 | 141 | ||||||
| EBIT | 9.5 | 13.4 | 12.4 | 10.9 | - | 15.6 | 110 | ||
| PTP | 9.1 | 11.2 | 106 | ||||||
| EPS (rapporterad) | 0.26 | 0.35 | 3.30 | ||||||
| Omsättningstillväxt-% | 28.7 % | 3.0 % | 6.2 % | 4.9 % | - | 8.3 % | 5.5 % | ||
| EBIT-% | 4.5 % | 6.1 % | 5.5 % | 4.9 % | - | 6.8 % | 10.7 % | ||
Källa: Inderes & Pinpoint (retail consensus 2025-08-06, 57 estimat)
Inför utmanande jämförelsesiffror
Vi förutspår att Björn Borgs Q2-omsättningstillväxt kommer att vara 5,5 % i lokala valutor. Vi förväntar oss dock en negativ valutapåverkan på grund av den stärkta SEK, vilket leder till en rapporterad omsättningstillväxt på 3,0 %, under Retail Consensus (Pinpoint Estimates). Per segment förväntar vi oss att Egen e-handel visar den starkaste tillväxten (20 % å/å), drivet av ökad försäljning av sportkläder. Vi estimerar att omsättningen i det största segmentet, Wholesale, kommer att minska med 4 % å/å, främst på grund av tuffa jämförelsesiffror, som gynnades av takeovern av distributionen av skor. Vi förväntar oss också en minskning av intäkterna i egna butiker (-2 % å/å), främst relaterat till den sena ankomsten av Covid-bidrag från den nederländska staten under Q2 förra året. Bland de mindre segmenten förväntar vi oss att Distributörssegmentet växer med 13 % (å/å) på grund av mer normaliserade lagernivåer och enklare jämförelsesiffror, medan Licenssegmentet väntas fortsätta visa måttliga intäkter efter integrationen av kategorin skor, som tidigare utgjorde en betydande del av detta segment.
Per produktkategori förväntar vi fortsatt stark tillväxt inom sportkläder, samt inom underklädeskategorin på grund av tidpunkten för distributionen, där årets sommarsäsong försenades till Q2. Vi förväntar oss dock en nedgång i kategorin skor på grund av utmanande jämförelsesiffror där Q2 förra året uppvisade en positiv tidseffekt på grund av försenad distribution.
Marginal på bra nivåer
Vi förväntar oss att Björn Borgs bruttomarginal ökar till 54,0 % från förra årets nivå på 51,8 %, delvis på grund av en förändring i försäljningsmixen, med en högre andel intäkter från underklädeskategorin med högre marginal. Dessutom förväntar vi oss en viss valutamedvind för bruttomarginalerna på grund av en svagare USD gentemot SEK. Gällande rörelsekostnader estimerar vi en ökning till följd av ökade marknadsföringsaktiviteter. Vi tror dock att försäljningstillväxten, tillsammans med bruttomarginalexpansionen, kommer att resultera i en ökning av det absoluta rörelseresultatet till 13,4 MSEK (Q2'24: 9,5), över Retail Consensus. På nedersta raden i resultaträkningen räknar vi med en ökning av EPS till 0,35 SEK (Q2'24: 0,26). Det är dock värt att notera att Q2 säsongsmässigt är det minsta kvartalet och står för cirka 5 % av helårets resultat per aktie i genomsnitt under de senaste tre åren.
Ingen prognos från Björn Borg, utsikterna kommer sannolikt att förbli något positiva
Björn Borg ger ingen finansiell vägledning och gör inga konkreta kommentarer om framtiden utan hänvisar endast till sina finansiella mål, som är minst 10 % omsättningstillväxt och en EBIT-marginal på minst 10 %. Även om vi förväntar oss att Björn Borgs tillväxtutsikter kommer att förbli goda även i år, drivet av expansionen av sportkläder och skokategorierna samt en gradvis återhämtning i konsumentefterfrågan, tror vi att det kommer att bli utmanande att uppnå målet på 10 % årlig försäljningstillväxt. Vi tror dock att företagets marginal kommer att förbli stark, på rätt sida av målet, driven av god försäljningstillväxt, särskilt inom det lönsamma segmentet Egen e-handel, samt valutamedvind på grund av en svagare USD.
