Björn Borg Q3'25 förhandskommentar: Fortsatt tillväxt och solid lönsamhet
Sammanfattning
- Björn Borg förväntas rapportera en omsättningstillväxt på 7 % för Q3'25, främst driven av stark försäljning inom sportkläder och underkläder samt positiva valutaeffekter på bruttomarginalen.
- Bruttomarginalen förväntas öka till 53 % från 52 % föregående år, trots en högre andel försäljning till nyckelkunder med rabatter, tack vare positiva valutaeffekter.
- Rörelseresultatet förväntas öka till 47 MSEK, något över konsensus, medan EPS förväntas minska till 1,35 SEK på grund av negativa valutaeffekter på finansiella poster.
- Trots positiva tillväxtutsikter för Q4, anses det utmanande för Björn Borg att nå sitt mål om 10 % årlig försäljningstillväxt, även om marginalerna förväntas förbli starka.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-11-07 05:35 GMT. Ge feedback här.
| Estimaten | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | Konsensus | 2025e | |||
| MSEK / SEK | Jämförelse | Faktisk | Inderes | Konsensus | Låg | Hög | Inderes | ||
| Omsättning | 285 | 306 | 303 | 300 | - | 308 | 1058 | ||
| Bruttomarginal-% | 52% | 53% | 52% | ||||||
| EBITDA | 50.2 | 54.6 | 141 | ||||||
| Rörelseresultat | 42.0 | 46.6 | 44.5 | 39.5 | - | 48.7 | 110 | ||
| Resultat före skatt | 44.1 | 43.6 | 105 | ||||||
| VPA (rapporterad) | 1.39 | 1.35 | 3.26 | ||||||
| Omsättningstillväxt-% | 8.9 % | 7.1 % | 6.2 % | 5.1 % | - | 7.9 % | 6.9 % | ||
| EBIT-% | 14.7 % | 15.2 % | 14.7 % | 13.2 % | - | 15.8 % | 10.4 % | ||
Källa: Inderes & Pinpoint (detaljhandelskonsensus 25.11.05, 31 estimat)
Björn Borg publicerar sitt Q3'25-resultat fredagen den 14 november. Vi förväntar oss en solid omsättningstillväxt, främst driven av stark försäljning till större återförsäljare på mogna marknader. Vi förväntar oss att försäljningstillväxten, tillsammans med positiva valutaeffekter på bruttomarginalerna, kommer att hålla lönsamheten på goda nivåer. Vårt fokus i den kommande rapporten ligger på företagets huvudsakliga tillväxtkategorier, sportkläder och skor, samt att bekräfta att företaget framgångsrikt kan öka sin omsättning samtidigt som de bibehåller solida underliggande bruttomarginaler.
Väntad omsättningstillväxt inom nyckelsegment och geografier
Vi förutspår att Björn Borgs omsättningstillväxt för Q3 kommer att vara 10 % i lokala valutor. Vi förväntar oss dock en negativ valutaeffekt på grund av den stärkta SEK, vilket leder till en rapporterad omsättningstillväxt på 7 %, något över konsensus (Pinpoint Estimates). Per segment förväntar vi oss att Wholesale visar den starkaste tillväxten (11 % å/å), driven av god tillväxt inom sportkläder och underkläder, som står inför svaga jämförelsesiffror från Q3'24. Vi estimerar att intäkterna i det näst största segmentet, egen e-handel, kommer att öka med stabila 5 % trots tuffa jämförelsetal. Inom segmentet egna butiker estimerar vi en blygsam omsättningstillväxt (2 % å/å), främst på grund av den fortsatta stängningen av olönsamma butiker. Bland de mindre segmenten väntas intäkterna i distributörssegmentet minska med cirka 20 % på grund av tuffa jämförelsetal och stora lager, medan intäktsbidraget från licenssegmentet väntas förbli blygsamt efter integrationen av skokategorin, som tidigare utgjorde en betydande del av detta segment.
Geografiskt förväntar vi oss en stark omsättningstillväxt på Björn Borgs större marknader, Sverige och Nederländerna, som står inför enklare jämförelsesiffror och stöds av stabil marknadsdata från den underliggande klädmarknaden under Q3, med en ökning på 4 % i Nederländerna respektive 6 % i Sverige.
Bruttomarginalen väntas gynnas av positiva valutaeffekter
Vi förväntar att Björn Borgs valutajusterade bruttomarginal sjunker till 49 % i Q3'25 jämfört med 51 % under samma period förra året. Detta drivs främst av en högre andel försäljning till större nyckelkunder med något högre rabatter. Vi anser också att företagets fokus på tillväxt fortsatt kommer att återspeglas i lägre bruttomarginaler för att öka marknadsandelar och driva tillväxt. Vi förväntar dock att valutaeffekter kommer att stödja bruttomarginalen positivt, vilket resulterar i en rapporterad bruttomarginal på 53 % i Q3, jämfört med förra årets nivå på 52 %. När det gäller rörelsekostnaderna estimerar vi en ökning på grund av ökade marknadsföringsaktiviteter. Vi tror dock att försäljningstillväxten, tillsammans med en liten bruttomarginalexpansion, kommer att resultera i en ökning av absolut EBIT till 47 MSEK (Q3'24: 42 MSEK), något över konsensus. På nedersta raden i resultaträkningen förväntar vi oss en minskning av vinst per aktie till 1,35 SEK (Q3'24: 1,39 SEK), främst på grund av en negativ valutaeffekt på finansiella poster.
Utsikterna förblir sannolikt positiva, men tillväxtmålen är fortsatt utmanande
Björn Borg lämnar ingen finansiell vägledning och gör inga konkreta kommentarer om framtiden utan hänvisar endast till sina finansiella mål, vilka är minst 10 % omsättningstillväxt och en EBIT-marginal på minst 10 %. Även om vi förväntar att Björn Borgs tillväxtutsikter förblir goda även under Q4, drivet av en gradvis återhämtning i konsumentefterfrågan, anser vi att det kommer att bli utmanande att uppnå målet om 10 % årlig försäljningstillväxt. Vi tror dock att företagets marginal kommer att ligga kvar på goda nivåer, på rätt sida om målet, drivet av en solid försäljningstillväxt, särskilt inom det lönsamma segmentet egen e-handel, samt medvind från valutaeffekter på grund av en svagare USD.
