Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • InderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Bolag under bevakning
    • Teamet
Analytikerkommentar

Finnair: Den övergripande bilden av trafikrapporten för november var mer eller mindre i linje med förväntningarna

Finnair

Sammanfattning

  • Finnairs trafikrapport för november var neutral, med högre passagerarbeläggning än förväntat som kompenserade för lägre volymer, vilket inte påverkar Q4-estimaten.
  • Passagerarutvecklingen i Nordamerika överträffade förväntningarna, medan Asien och inrikestrafiken presterade svagare än väntat.
  • Passagerarbeläggningsgraden var cirka 74 %, något högre än förväntningarna, men fortfarande under det långsiktiga genomsnittet.
  • Fraktvolymen minskade med cirka 4 % jämfört med föregående år, vilket speglar en utmanande marknadssituation för frakt.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-08 06:45 GMT. Ge feedback här.

Finnair publicerade sin trafikrapport för november i fredags. Rapporten var som helhet ganska neutral, då en högre passagerarbeläggning än våra estimat kompenserade för volymer som understeg våra förväntningar. Rapporten orsakar dock inga omedelbara revideringsbehov i våra estimat för Finnairs Q4.

Finnairs månatliga trafikdata (11/2023–11/2025)

Källa: Inderes. ¹PLF = passagerarbeläggning, ²LTM avg = genomsnitt för de senaste 12 månaderna.

Den förbättrade utvecklingen i Nordamerika stödde försäljningen av passagerartrafik

I november var Finnairs passagerarantal för egen verksamhet ungefär på samma nivå som jämförelseperioden, men den sålda volymen och kapaciteten minskade istället med ungefär en procent. Jämfört med oktober försämrades siffrorna, vilket är normalt med tanke på företagets säsongsvariation och skillnaderna i antalet flygdagar.

Finnairs volymtillväxt och passagerarutveckling i Asien låg under våra estimat. Även kapaciteten i regionen ökade långsammare än vi förväntade, trots extra flygningar till Phuket och Hongkong. Som en summa av dessa faktorer var utvecklingen i Asien som helhet något svagare än våra förväntningar. Inom det andra långdistansområdet, Nordamerika, överträffade utvecklingen däremot våra estimat ganska tydligt. Regionens kapacitet ökade särskilt till följd av fler flygningar till Dallas, men även passagerarantalet och den sålda volymen översteg vår förväntning. Detta var en bra signal, även om vi med hänvisning till en enskild månad inte anser att man bör dra större slutsatser om en uppgång i efterfrågan.

I Europa var utvecklingen mer eller mindre i linje med våra förväntningar, då passagerarantalet och den sålda volymen var i linje med våra estimat. Dock växte regionens kapacitet något långsammare än våra estimat. Inrikes var utvecklingen däremot svagare än våra förväntningar, då passagerarantalet och i synnerhet den sålda volymen minskade från jämförelseperioden och kapaciteten låg endast något över föregående år. I Mellanöstern avslutades samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha i januari, vilket ledde till en tydlig minskning av regionens kapacitet, sålda volymer och passagerarantal, men dock något mindre brant än våra estimat.

Den positiva trenden för passagerarbeläggningen fortsatte

Finnairs passagerarutnyttjandegrad, som är viktig för bolagets kortsiktiga resultat, uppgick i november till cirka 74 %, vilket var något högre än våra estimat och jämförelseperiodens nivå. Den uppnådda passagerarbeläggningen var också betydligt lägre än under novembermånaderna under normala tider (d.v.s. utan pandemiåren 2020–2022). Finnairs passagerarbeläggningsgrader har under en tid legat under det långsiktiga genomsnittet, vilket vi bedömer främst beror på den ökade andelen korta rutter i portföljen (inklusive den negativa effekten av Rysslands flygförbud på trafiken till Asien).

Av regionerna låg den inhemska passagerarbeläggningen i november på en svagare nivå än våra estimat, på cirka 58 %. Även Nordamerikas (~68 %) och Europas (~73 %) passagerarbeläggningsgrader var något svaga, men ändå något högre än våra förväntningar. I Mellanöstern var passagerarutnyttjandet blygsamt, men något lägre än våra estimat, på ungefär 75 %. Asiens passagerarutnyttjandegrad steg i sin tur till en absolut sett ganska bra, men i linje med våra förväntningar, nivå på 79 %.

Fraktvolymen minskade något i november

I november bestod Finnairs fraktkapacitet helt av fraktkapacitet i passagerarflygplanens lastutrymmen, i enlighet med den normala affärsmodellen. Fraktvolymen minskade under granskningsperioden med ungefär 4 % från jämförelseperioden. För frakten har innevarande år varit utmanande som helhet, och november erbjöd ingen lättnad i situationen.

Rapportens helhetsbild var enligt vår mening ganska neutral

Sammantaget var Finnairs trafikrapport för november ganska neutral, då en högre passagerarbeläggning än våra estimat kompenserade för volymer som understeg våra förväntningar, både inom passagerartrafik och frakt. Rapporten föranleder dock inga omedelbara revideringar av våra estimat för Finnairs Q4 i detta skede. Vi estimerar att Finnairs kapacitet kommer att öka med ungefär 2 % i år, omsättningen med 2 % till 3104 MEUR och det justerade rörelseresultatet kommer att minska med ungefär 75 % till 38 MEUR. Finnair guide:ade i samband med Q3-rapporten för innevarande år en kapacitetsökning på ungefär 2 %, en omsättning på 3,1 miljarder euro och en justerad rörelsevinst på 30–60 MEUR.

Finnair bedriver flygverksamhet. Bolaget erbjuder ett brett utbud av resmål till och från Europa och till större delar av världens kontinenter. Flygningarna återfinns huvudsakligen runtom Norden, Europa och Asien. Utöver reguljära flygningar erbjuder bolaget långdistansflyg. Bolaget grundades ursprungligen 1923 och har sitt huvudkontor i Vanda, Finland.

Läs mera

Key Estimate Figures04/12

202425e26e
Omsättning3 048,73 104,13 243,5
tillväxt-%2,0 %1,8 %4,5 %
EBIT (adj.)151,438,2173,8
EBIT-%5,0 %1,2 %5,4 %
EPS (adj.)0,33−0,040,37
Utdelning0,110,000,10
Direktavkastning4,7 %3,6 %
P/E (just.)7,1neg.7,7
EV/EBITDA3,33,42,4

Forum uppdateringar

Här är Anttis och Kaisas kommentarer om Finnairs november. Finnair publicerade på fredagen sin trafikdatarapport för november. Rapporten var...
2025-12-08 08:18
by Sijoittaja-alokas
1
God morgon från Finnair! Novembertrafikdata är nu offentliga. Generellt sett förblev volymerna stabila jämfört med föregående år. Nedgången ...
2025-12-05 07:14
by Emilia Rannanniemi
4
Här är en ny företagsrapport från Antti och Kaisa. Finnair strävar under den nya strategiperioden efter en tydlig tillväxtdriven marginalhöjning...
2025-12-04 05:49
by Sijoittaja-alokas
2
Finnairs VD Turkka Kuusisto berättade om bolagets verksamhet på Sijoittaja 2025-evenemanget. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
2025-11-28 19:56
by Sijoittaja-alokas
2
Glädjen skulle vara kort, för med det avtalet kommer ett nytt krig att börja där efter några år.
2025-11-21 12:05
by Torniojaws
4
Jag håller inte med om detta. Det avtalet är förmodligen det bästa man kan hoppas på. Det hör till ämnet i geopolitik-trådarna, men här kan ...
2025-11-21 11:26
by TZ
0
Det ser väl inte ut som att det blir fred där? Trumps och Rysslands önskan är inget beaktansvärt fredsavtal. I Finnairs strategiuppdatering ...
2025-11-21 11:21
by Mukava valkku
1
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.