Finnair: Passagerarkapacitetsutnyttjandet fortsatte att öka i oktober
Sammanfattning
- Finnairs passagerarkapacitetsutnyttjande ökade i oktober till cirka 81 %, vilket översteg både tidigare estimat och jämförelseperiodens nivå med nästan 3 procentenheter.
- Passagerarantalet ökade med cirka 1 % och den sålda volymen med cirka 2 % jämfört med föregående år, medan kapaciteten minskade med drygt 2 %.
- Utvecklingen i Asien var starkare än förväntat, medan Nordamerika presterade under förväntningarna, delvis på grund av minskad kapacitet och svagare efterfrågan.
- Fraktvolymen minskade med cirka 3 % jämfört med föregående år, och rapporten bedöms som neutral utan omedelbara ändringar i Finnairs Q4-estimat.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-07 05:55 GMT. Ge feedback här.
Finnair publicerade sin trafikrapport för oktober i torsdags. Rapporten var som helhet ganska neutral, då en passagerarbeläggning som var tydligt högre än våra estimat kompenserade för volymer som understeg våra förväntningar. Rapporten föranleder dock inga omedelbara ändringar i våra estimat för Finnairs Q4.
Finnairs månatliga trafikdata (10/2023–10/2025)

Källa: Inderes. ¹PLF = passagerarkabinbeläggning, ²LTM avg = genomsnitt för de senaste 12 månaderna.
Den starka utvecklingen i Asien stödde försäljningen av passagerartrafik medan Nordamerika förblev svag
I oktober ökade Finnairs passagerarantal med ungefär en procent och den sålda volymen med ungefär 2 % jämfört med föregående år, men kapaciteten minskade istället med drygt 2 %. I förhållande till september förblev siffrorna mer eller mindre stabila, vilket är ganska normalt med tanke på företagets säsongsvariationer och skillnader i antal flygdagar.
Finnairs volymtillväxt i Asien översteg våra estimat, men utvecklingen av antalet passagerare var ändå något lägre än våra förväntningar. Kapaciteten i regionen ökade i sin tur i linje med våra förväntningar i och med de extra turerna på Japans rutter. Sammantaget var utvecklingen i Asien något starkare än våra förväntningar. Inom det andra långdistanstrafikområdet, Nordamerika, var utvecklingen ganska tydligt under våra estimat, då siffrorna minskade överlag jämfört med jämförelseperioden. Kapaciteten i regionen minskade särskilt till följd av färre flygningar till Los Angeles, men även passagerarantalet och den sålda volymen var lägre än våra förväntningar. Efterfrågan på Nordamerikas rutter har enligt vår bedömning tyngts av västerländska konsumenters försiktighet, negativa effekter av geo- och handelspolitik samt en försvagning av dollarn.
I Europa var utvecklingen mer eller mindre i linje med våra förväntningar, då passagerarantalet och den sålda volymen var i linje med våra estimat, men kapaciteten i regionen minskade dock svagt, i motsats till våra förväntningar. Inrikes var utvecklingen något svagare än våra förväntningar, då både passagerarantalet och kapaciteten låg kvar på jämförelseperiodens nivå och den sålda volymen minskade något från föregående år, vilket var något under våra estimat. I Mellanöstern avslutades samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha i januari, vilket ledde till att regionens kapacitet, sålda volymer och passagerarantal minskade tydligt och brantare än våra estimat.
Den positiva trenden för passagerarbeläggningen fortsatte
Finnairs passagerarutnyttjandegrad, som är viktig för bolagets kortsiktiga resultat, uppgick i oktober till cirka 81 %, vilket översteg både våra estimat och jämförelseperiodens nivå med nästan 3 procentenheter. Positivt var också att den uppnådda passagerarbeläggningen för första gången på länge var något högre än under normala tider (d.v.s. utan pandemiåren 2020–2022) i oktober. Finnairs passagerarbeläggningsgrader har under en tid legat under det långsiktiga genomsnittet, så den nivå som uppnåddes i oktober var enligt vår mening en bra prestation av företaget, särskilt med tanke på den lugnare säsongskaraktären. En del av förbättringen förklaras dock av minskad kapacitet, vilket naturligtvis underlättar fyllningen av flygplanen.
Av regionerna var den inhemska passagerarbeläggningen i oktober på en måttlig, men lägre nivå än våra estimat, på ungefär 68 %. Även passagerarutnyttjandegraden i Nordamerika (~77 %) var något svag och lägre än våra förväntningar. Däremot steg passagerarutnyttjandegraden i Europa (~80 %), Mellanöstern (~82 %) och Asien (~84 %) till absolut ganska bra och högre nivåer än våra förväntningar. För Mellanösterns del höjde nedläggningen av rutterna Stockholm och Köpenhamn passagerarutnyttjandet betydligt över våra estimat, vilket tyder på att affärsverksamheten mellan Mellanöstern och Finland har gått ganska bra.
Fraktvolymen fortsatte att minska något i oktober
I oktober bestod Finnairs fraktkapacitet helt av fraktkapacitet i lastutrymmena på passagerarflygningar, i enlighet med den normala verksamhetsmodellen. Fraktvolymen minskade med ungefär 3 % under jämförelseperioden. Innevarande år har varit utmanande för frakten som helhet, och oktober erbjöd ingen lättnad i situationen.
Rapporten var enligt vår bedömning ganska neutral
Sammantaget var Finnairs trafikrapport för oktober ganska neutral, då en passagerarbeläggning som var betydligt högre än våra estimat kompenserade för volymer som understeg våra förväntningar, både inom passagerartrafik och frakt. Rapporten föranleder dock inga omedelbara ändringar i våra estimat för Finnairs Q4 i detta skede. Vi estimerar att Finnairs kapacitet kommer att öka med ungefär 2 % i år, omsättningen med 2 % till 3103 MEUR och den justerade rörelsevinsten kommer att minska med ungefär 76 % till 37 MEUR. Finnair guide:ade i samband med Q3-rapporten för en kapacitetsökning på ungefär 2 %, en omsättning på 3,1 miljarder euro och ett justerat rörelseresultat på 30–60 MEUR för innevarande år. På grund av den svagare än väntade efterfrågan i Nordamerika och de indirekta effekterna av strejkåtgärderna, bedömer Finnair dock att dess justerade rörelseresultat kommer att ligga närmare den nedre delen av guidningsintervallet.