Finnair Q3’25 förhandskommentar: Sommarsäsongen verkar ha blivit något svagare än våra ursprungliga förväntningar
Sammanfattning
- Finnairs Q3-rapport visar en omsättningstillväxt på 3 % till 843 MEUR, något under konsensus, med svag efterfrågan i Nordamerika som en bidragande faktor.
- Justeringar i rörelseresultatet förväntas uppgå till 69 MEUR, något över konsensus, men påverkas negativt av strejkåtgärder och ökade kostnader för biobränsle och trafikavgifter.
- Företaget förväntas snäva in sin vinstguidning, med nedåtrisker för omsättningsguidningen, särskilt på grund av svag efterfrågan och inställda flyg.
- Finnair planerar att uppdatera sin strategi och anordnar en kapitalmarknadsdag den 13 november för att ge insikt i framtida utveckling och förnyelse av flygplansflottan.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-28 05:30 GMT. Ge feedback här.
| Estimat tabell | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | 2025e | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Utfall | Inderes | Konsensus | Inderes | |
| Omsättning | 818 | 843 | 849 | 3130 | ||
| Rörelseresultat (just.) | 71 | 69 | 62 | 62 | ||
| Rörelseresultat | 77 | 69 | 62 | 80 | ||
| Resultat före skatt | 72 | 57 | 46 | 36 | ||
| EPS (rapporterad) | 0,28 | 0,22 | 0,21 | 0,15 | ||
| Omsättningstillväxt-% | 0,1 % | 3,0 % | 3,8 % | 2,7 % | ||
| Rörelsevinst-% (just.) | 8,7 % | 8,2 % | 7,3 % | 2,0 % |
Källa: Inderes & Bloomberg, 4 estimat (konsensus)
Finnair publicerar sin Q3-rapport på torsdag klockan 9.00. Efterfrågan på flygresor har fortsatt att vara måttlig under säsongskvartalet, men försäljningen i Nordamerika var dock svagare än våra förväntningar. Finnairs resultat har enligt vår bedömning påverkats negativt av belastningen från redan avslutade strejkåtgärder, dessutom av ökade kostnader för biobränsle och trafikavgifter. Efter det för årsresultatet kritiska Q3 kan Finnair enligt vår bedömning precisera sin breda resultatguidning. I ljuset av våra estimat skulle detta ske från båda ändar av intervallet, även om våra estimat ligger i den nedre halvan av företagets nuvarande intervall, och därmed riktas större press mot de övre delarna. Vi ser däremot nedåtrisker för omsättningsguidningen, och situationen har inte underlättats av företagets senaste nyhetsflöde gällande flyginställelser.
Kvartalets trafikdata indikerar endast måttlig tillväxt då efterfrågan i Nordamerika förblev svag
Efterfrågan på flygresor har fortsatt att vara måttlig under Q3, men Finnairs sålda volymtillväxt var ändå svagare än våra förväntningar under kvartalet, särskilt på grund av den svagare efterfrågan i Nordamerika (bakom detta ligger sannolikt orsaker relaterade till valutor och USA:s politik). Även kapacitetstillväxten var långsammare än vår tidigare bedömning, vilket delvis verkar bero på företagets kapacitetsanpassningar på just de nordamerikanska rutterna. Vi bedömer att prissättningssituationen under kvartalet har förblivit någorlunda stabil i förhållande till jämförelseperioden. Dynamiken för rese- och tilläggstjänstförsäljningen har enligt vår bedömning följt utvecklingen inom passagerartrafiken, medan vi för godstrafiken förväntar oss en relativt stabil utveckling. Som en summa av dessa faktorer estimerar vi att Finnairs omsättning ökade med 3 % till 843 MEUR under Q3, vilket är något under konsensus. Vi har sänkt vår omsättningsprognos för Q3 något, vilket återspeglar nyhetsflödet under kvartalet.
Kostnadstryck och effekterna av strejkåtgärder fortsätter att försvaga lönsamheten
Vi förväntar oss att Finnairs justerade rörelseresultat för Q3 uppgick till 69 MEUR, vilket är något över konsensus. Vi har sänkt vår estimerade justerade rörelsevinst för Q3 med ungefär 4 % drivet av omsättningen. Enligt vår bedömning har Finnairs operationella resultat tyngts särskilt av merkostnader för avbokningar till följd av omfattande strejkåtgärder, samt en betydande ökning av kostnader för biobränsle och trafikavgifter. Å andra sidan har den sjunkande bränslepriset och den stärkta EUR/USD-kursen enligt vår bedömning erbjudit viss lättnad på kostnadssidan. På nedersta raden förväntar vi oss att finanskostnaderna och skattesatsen har legat ungefär på samma nivå som föregående kvartal, och därmed uppskattar vi att EPS uppgick till 0,22 euro under Q3. Kassaflödesmässigt har Q3 sannolikt varit svagare för Finnair, eftersom en stor volym har levererats under kvartalet och biljetter har sålts särskilt för den lugnare höst- och vintersäsongen, vilket syns i företagets kassaflöde som en bindning av rörelsekapital.
Vi förväntar oss att företaget kommer att snäva in sin vinstguidning, men det finns nedåtrisker för omsättningsguidningen
Strejkåtgärderna har försvagat Finnairs omsättning för 2025 med ungefär 100 MEUR och det justerade rörelseresultatet med ungefär 70 MEUR. Efter att ha beaktat dessa effekter uppskattar Finnair i sin guidning att omsättningen för 2025 kommer att ligga mellan 3,2–3,3 miljarder euro och att den justerade rörelsevinsten kommer att vara 30–130 MEUR. Företaget bedömer dock att resultatet kommer att ligga närmare den nedre delen av guidningen, vilket återspeglar den svagare än väntade efterfrågan i Nordamerika och de indirekta effekterna av strejkåtgärderna. Inför Q3-rapporten förväntar vi oss att Finnairs omsättning ökar med 3 % till 3130 MEUR i år och att det justerade rörelseresultatet minskar med 59 % till 62 MEUR, främst på grund av det svaga H1-resultatet. Därmed ser vi nedåtrisker i företagets omsättningsguidning, och situationen har inte underlättats av de senaste nyheterna om inställda flyg. Dessutom förväntar vi oss att företaget kommer att minska intervallet för sin breda resultatprognos, och enligt vår uppfattning skulle även uppfyllandet av marknadens förväntningar sannolikt kräva en sådan revidering.
Utsikterna för resten av året förblir osäkra då konsumenterna fortfarande är mycket försiktiga med diskretionär konsumtion, särskilt i Finland, och efterfrågan på flygresor verkar också vara svag i trafiken över Atlanten. Vi förväntar oss dock att efterfrågebilden i princip utvecklas i en mer positiv riktning, eftersom stigande reala löner och, särskilt för finländare, sjunkande marknadsräntor så småningom borde stimulera konsumtionsefterfrågan. Något positivt för Finnairs närtidsutsikter har också varit det sjunkande bränslepriset och den stärkta EUR/USD-kursen. Finnair håller på att uppdatera sin strategi och anordnar en kapitalmarknadsdag den 13 november, vilket kommer att ge ytterligare insikt i företagets framtida förnyelse av sin flygplansflotta med smal kropp och utvecklingsriktningen för företagets strategi.