Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

Finnair strävar efter en tydlig tillväxtdriven marginalförbättring för strategiperioden 2026-2029

Av Antti ViljakainenHead of Research
Finnair

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-14 06:04 GMT. Ge feedback här.

Finnair publicerade igår en strategiöversyn och nya finansiella mål samt anordnade en kapitalmarknadsuppdatering i Vanda.

Finnair siktar på lönsam tillväxt, särskilt genom tilläggstjänster, detaljhandel och sitt lojalitetsprogram

Finnairs styrelse bekräftade igår företagets strategi och långsiktiga finansiella mål för åren 2026–2029. Finnair siktar på lönsam tillväxt och satsar på tilläggstjänster, detaljhandel och sitt lojalitetsprogram. Strategins delområden är ett produktutbud baserat på valfrihet, deltagande i kundens vardag även utanför resor, ett nätverk som möter kundernas behov samt pålitlig och effektiv drift.

Som en del av genomförandet av strategin förhandlar Finnair för närvarande med flygplanstillverkare och andra relevanta parter om en partiell förnyelse av sin smalkroppsflotta. Dessutom ser Finnair möjligheter att utveckla nya marknader i sin region och utöka befintliga marknader, varför företaget överväger att lägga till begagnade, mindre flygplan till sin kapacitet inom en snar framtid.

Finnair presenterade finansiella mål för strategiperioden 2026–2029

  • Genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) för efterfrågan (antal passagerare) på 4 % under strategiperioden
  • 6–8 % jämförbar rörelsemarginal senast i slutet av 2029
  • 2–2,5 miljarder euro i investeringar under strategiperioden
  • 1x–2x icke-räntebärande skulder i förhållande till justerad EBITDA under strategiperioden
  • Kassatillgångar från omsättningen minst 20 % under strategiperioden
  • I genomsnitt en tredjedel av vinsten betalas ut till aktieägarna som utdelning eller kapitalåterbäring, med beaktande av ekonomiska säsongsvariationer

För att uppnå målet om en jämförbar rörelsemarginal på 6–8 % har Finnair åtagit sig att förbättra sin lönsamhet med 100 MEUR fram till slutet av strategiperioden. Drivkrafterna bakom förbättringen är enligt företaget disciplinerad kostnadshantering samt strategiska initiativ som fokuserar på att främja kapitallätt tillväxt.

De stora dragen innehöll inga större överraskningar

Enligt vår ståndpunkt innehöll strategins huvuddrag inga större överraskningar, eftersom företaget redan tidigare hade antytt att det under de närmaste åren skulle fokusera på sina mest frekventa kunder, förstärkning av intäkter utanför biljetten samt förberedelser för en fortsatt stängning av det ryska luftrummet. Strategin är beroende av Finnairs starka marknadsposition inom trafik från och till Finland, med ett ungefär nuvarande, måttligt balanserat geografiskt nätverk. Enligt vår bedömning är en betydande del av Finnairs mest frekventa kunder finländare eller resenärer som ofta reser till Finland. Motsvarande är Finnairs marknadsandel på Helsingfors-Vanda mycket hög, över 70 %. Det modulära tjänsteutbudet baserat på valfrihet har varit en typisk trend i branschen.

Lönsamhetsmålet är ambitiöst, särskilt vad gäller den övre delen av intervallet

Finnairs tillväxtmål för passagerarantalet ligger något över våra estimat och konsensusestimat. Dessutom strävar företaget efter att uppnå en snabbare omsättningstillväxt än passagerartillväxten genom att öka intäkterna från tilläggstjänster och andra intäkter, även om detta inte direkt nämndes i målen. Målsättningen om 4 % tillväxt i passagerarantalet motsvarade marknadstillväxten, även om antagandet om marknadstillväxt, i förhållande till tillväxtutsikterna för Finlands och västvärldens ekonomier, enligt vår mening är mer optimistiskt än konservativt. När det gäller tilläggstjänster och särskilt andra intäkter (inkl. detaljhandel) går Finnair åtminstone i viss mån in på nya fronter för att konkurrera om konsumenternas utgifter. Det finns fortfarande osäkerheter kring hur väl detta kommer att lyckas, även om företaget också använder partnerskap för att bättre utnyttja potentialen hos sin kundbas, och det finns exempel på framgångsrika implementeringar av liknande modeller globalt. 

En rörelsemarginal på 8 %, vilket är den övre gränsen för målsättningen, skulle enligt vår mening vara ett tufft mål för Finnair, och företaget har historiskt sett inte nått denna nivå ens under ett enskilt år. Våra estimat och konsensusestimat för de närmaste åren ligger något under den nedre gränsen för målmarginalen på 6 %, så den nedre gränsen verkar enligt vår mening mycket realistisk. Finnair nämnde också i sina presentationer att marginalmålet för basscenariot är 6-7 %, medan uppnåendet av intervallet 7-8 % skulle kräva medvind från marknadssituationen och/eller regleringar. Enligt vår bedömning spelar tillväxten, och särskilt tillväxten av kapitallätta tilläggstjänster, en central roll för att uppnå lönsamhetsmålet, eftersom företaget inte offentliggjorde några tydliga åtgärder för att sänka kostnaderna (även om en kontinuerlig förbättring av den operationella prestandan naturligtvis skulle stödja kostnadseffektiviteten), och verksamhetsmiljön förväntas också förbli något inflatorisk under de närmaste åren. Vi bedömer att marginalförbättringen i bästa fall kommer att vara gradvis efter den förväntade nivåjusteringen nästa år (mot 2025 då strejkåtgärder har belastat resultatet med ungefär 70 MEUR).

Investeringarna kommer sannolikt att överstiga våra nuvarande estimat, även om den exakta planen för förnyelse av smalkroppsflottan ännu inte är klar

Företaget har ännu inte lämnat mer detaljerad information om förnyelsen av sin smalkroppsflotta, eftersom planen fortfarande utarbetas. Det troliga förvärvet av mindre begagnade flygplan, som nämndes igår, är enligt vår mening logiskt med tanke på att Finnair inom ramen för sin nuvarande geografiska strategi måste samla passagerare till sitt nätverk från relativt små strömmar i Skandinavien och Östersjöregionen. Mindre flygplanstyper, som därmed är lättare att sälja till en god utnyttjandegrad, kan vara en optimal lösning för detta. Att skaffa begagnade flygplan går betydligt snabbare och är mer kapitallätt än att köpa nya, men naturligtvis är bränsleeffektiviteten hos äldre utrustning mindre imponerande än modern teknik. Den faktiska partiella förnyelsen av smalkroppsflottan kommer i sin tur att fokusera på att ersätta särskilt 15 A319/A320-flygplan som i genomsnitt är ungefär 24 år gamla.

Finnairs planerade investeringar på 2–2,5 miljarder under strategiperioden är också något högre än våra nuvarande estimat (inkl. ökade leasingskulder). Investeringarna överstiger också Finnairs nuvarande avskrivningsnivå, så strategiperioden som helhet kommer inte att vara särskilt kapitallätt. Enligt vår bedömning kommer investeringarna, som huvudsakligen riktas mot förnyelsen av smalkroppsflottan, att viktas mot slutet av strategiperioden. Företaget avser att finansiera investeringarna främst med sin nuvarande kassa och kassaflödet från verksamheten, även om vi starkt misstänker att Finnair också kommer att behöva lånefinansiering för att genomföra programmet. Utdelningen kommer i sin tur att vara starkt beroende av resultatutvecklingen, eftersom vi bedömer att investeringar och uppnåendet av balansmålen sannolikt prioriteras högre än utdelning på företagets lista över kapitalallokeringsprioriteringar.

Den övergripande bilden av uppdateringen är enligt vår mening neutral i detta skede, även om den förväntade avkastningen skulle vara stark om målen uppnås

Sammantaget var Finnairs strategiuppdatering och presentationer enligt vår mening ganska neutrala, då det lönsamhetsmål som var djärvare än våra förväntningar, åtminstone för den övre delen av intervallet, kompenserade för de större investeringarna än vi uppskattat. Om de finansiella målen uppnås skulle den förväntade avkastningen för aktien under de närmaste åren vara god och högre än det höga avkastningskravet, även utan att de låga värderingsmultiplarna som är typiska för flygsektorn skulle sträckas ut. Finnair har dock fortfarande mycket att bevisa när det gäller att upprätthålla kapitaleffektiv och hållbar lönsam tillväxt i en bransch som är känslig för chocker. Vi kommer att uppdatera våra estimat och vår ståndpunkt om företaget vid behov inom kort.

Finnair bedriver flygverksamhet. Bolaget erbjuder ett brett utbud av resmål till och från Europa och till större delar av världens kontinenter. Flygningarna återfinns huvudsakligen runtom Norden, Europa och Asien. Utöver reguljära flygningar erbjuder bolaget långdistansflyg. Bolaget grundades ursprungligen 1923 och har sitt huvudkontor i Vanda, Finland.

Läs mera

Key Estimate Figures31/10

202425e26e
Omsättning3 048,73 103,53 227,1
tillväxt-%2,0 %1,8 %4,0 %
EBIT (adj.)151,436,5174,5
EBIT-%5,0 %1,2 %5,4 %
EPS (adj.)0,33−0,010,40
Utdelning0,110,000,10
Direktavkastning4,7 %3,5 %
P/E (just.)7,1neg.7,1
EV/EBITDA3,33,52,4

Forum uppdateringar

Här är en ny företagsrapport från Antti och Kaisa. Finnair strävar under den nya strategiperioden efter en tydlig tillväxtdriven marginalhöjning...
för 22 timmar sedan
by Sijoittaja-alokas
1
Finnairs VD Turkka Kuusisto berättade om bolagets verksamhet på Sijoittaja 2025-evenemanget. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
2025-11-28 19:56
by Sijoittaja-alokas
1
Glädjen skulle vara kort, för med det avtalet kommer ett nytt krig att börja där efter några år.
2025-11-21 12:05
by Torniojaws
4
Jag håller inte med om detta. Det avtalet är förmodligen det bästa man kan hoppas på. Det hör till ämnet i geopolitik-trådarna, men här kan ...
2025-11-21 11:26
by TZ
0
Det ser väl inte ut som att det blir fred där? Trumps och Rysslands önskan är inget beaktansvärt fredsavtal. I Finnairs strategiuppdatering ...
2025-11-21 11:21
by Mukava valkku
1
Nu när det verkar som att fred kommer till Ukraina och “Ryssland integreras tillbaka i världsekonomin”, kommer Finnair att dra nytta av det ...
2025-11-21 11:18
by TZ
0
Här är
2025-11-21 08:14
by Sijoittaja-alokas
0
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.