Finnair: Trafikdata för augusti var något starkare än våra förväntningar
Sammanfattning
- Finnairs trafikdata för augusti överträffade våra förväntningar, särskilt vad gäller såld volym, kapacitetstillväxt och passagerarbeläggning, men passagerarantalet var i linje med våra estimat.
- Passagerarutnyttjandegraden i augusti var cirka 79 %, vilket var något högre än våra förväntningar, men fortfarande lägre än det långsiktiga genomsnittet på grund av fler korta rutter och Rysslands överflygningsförbud.
- Fraktvolymen ökade något i augusti, men utvecklingen har varit svagare än våra förväntningar under året.
- Vi förväntar oss att Finnairs kapacitet ökar med cirka 5 % i år, men justerade rörelsevinsten förväntas minska med cirka 57 % till 65 MEUR, delvis på grund av strejkåtgärder.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-08 05:10 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Finnair publicerade på fredagen sin trafikdata för augusti, vilket är en viktig del av det kritiska semestersäsongskvartalet för företaget. Rapporten var som helhet något starkare än våra förväntningar, då särskilt sålda volymer, kapacitetstillväxt och passagerarbeläggning lätt överskred våra estimat. Utvecklingen av passagerarantalet var i sin tur ungefär i linje med våra förväntningar. Rapporten orsakar dock inga omedelbara revideringar av våra estimat för Finnairs Q3.
Finnairs månatliga trafikdata (08/2023–08/2025)

Källa: Inderes. ¹PLF = passagerarkapacitetsutnyttjande, ²LTM avg = genomsnitt för de senaste 12 månaderna.
Försäljningen av passagerartrafiken drevs återigen av Finnairs långdistansflygningar och särskilt Nordamerika
I augusti ökade Finnairs passagerarantal för egen verksamhet med cirka 3 %, och både kapaciteten och den sålda volymen ökade med cirka 7 % jämfört med föregående år. Jämfört med juli försämrades dock siffrorna i huvudsak, men på grund av företagets säsongskaraktär anser vi att detta är en normal förväntan.
Finnairs volymtillväxt i Asien översteg något våra estimat, men utvecklingen av passagerarantalet motsvarade ändå väl våra förväntningar. Kapaciteten i regionen ökade å andra sidan något långsammare än våra estimat, trots att flygningar lades till särskilt på rutter till Japan och Kina. Sammantaget var utvecklingen i Asien dock något starkare än våra förväntningar. Inom det andra långdistanstrafikområdet, Nordamerika, var marknaden fortsatt stark i juli, och kapaciteten i regionen ökade tack vare fler flygningar till Dallas, Chicago och Los Angeles. Även passagerarantalet och den sålda volymen överträffade vår förväntning. Därmed var augusti i Nordamerika bättre än våra förväntningar.
I Europa motsvarade utvecklingen väl våra estimat, då passagerarantalet, kapaciteten och den sålda volymen ökade i linje med våra estimat. Däremot var utvecklingen i Finland svagare än våra estimat, då passagerarantalet, kapaciteten och den sålda volymen minskade från jämförelseperioden och även låg under våra estimat. I Mellanöstern avslutades samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha i januari, vilket ledde till att regionens kapacitet, sålda volymer och passagerarantal minskade betydligt och brantare än våra estimat.
Den positiva trenden för passagerarutnyttjandet fortsatte i augusti
Passagerarutnyttjandegraden, som är viktig för Finnairs kortsiktiga resultat, uppgick i augusti till cirka 79 %, vilket var något högre än både våra estimat och jämförelseperiodens nivå. Den uppnådda passagerarutnyttjandegraden var betydligt lägre än under normala tider (d.v.s. exklusive pandemiåren 2020–2022) i augusti. Den lägre passagerarkapacitetsutnyttjandegraden jämfört med det långsiktiga genomsnittet berodde på den ökade andelen korta rutter i portföljen (inklusive den negativa effekten av Rysslands överflygningsförbud på trafiken till Asien). Finnairs passagerarbeläggningsgrader har under en tid legat under det långsiktiga genomsnittet.
Av regionerna låg den inhemska passagerarbeläggningen i augusti på en mycket svagare nivå än våra estimat, på ungefär 62 %. Beläggningsgraden i Nordamerika (~74 %) var i augusti däremot något svagare och lägre än våra förväntningar. Även i Europa var passagerarbeläggningen svag, men på ungefär samma nivå som vårt estimat, cirka 75 %. Däremot steg passagerarutnyttjandet i Mellanöstern (~82 %) och Asien (~88 %) till absolut ganska bra och högre nivåer än våra förväntningar. För Mellanöstern höjde nedläggningen av rutterna Stockholm och Köpenhamn passagerarutnyttjandet betydligt över vårt estimat, vilket indikerar att affärsverksamheten mellan Mellanöstern och Finland har gått bra.
Begynnande återhämtning i fraktvolymen
I augusti bestod Finnairs fraktkapacitet helt av fraktkapacitet i lastutrymmena på passagerarflygningar, i enlighet med den normala verksamhetsmodellen. Fraktvolymen ökade med knappt 3 % under granskningsperioden jämfört med jämförelseperioden. För frakten har år 2025 varit utmanande, och utvecklingen i augusti var ännu inte svindlande, även om volymutvecklingen piggnade till något. Därmed har fraktens innevarande år blivit svagare än våra förväntningar.
En rapport som var något starkare än våra förväntningar skapar inga omedelbara revideringsbehov i våra estimat
Sammantaget var Finnairs trafikrapport för augusti något starkare än våra förväntningar, särskilt vad gäller såld volym, kapacitetstillväxt och passagerarbeläggning. Å andra sidan motsvarade tillväxten i passagerarantalet i stora drag våra estimat. Rapporten orsakar dock inga omedelbara revideringsbehov i våra Q3-estimat för Finnair.
Vi estimerar att Finnairs kapacitet kommer att öka med ungefär 5 % i år, omsättningen med ungefär 3 % till 3143 MEUR och den justerade rörelsevinsten kommer att minska med ungefär 57 % till 65 MEUR. Strejkåtgärderna har minskat företagets omsättning med ungefär 100 MEUR och det justerade rörelseresultatet med ungefär 70 MEUR under 2025. Efter att dessa effekter har beaktats uppskattar Finnair att dess helårsomsättning kommer att uppgå till 3,2–3,3 BNEUR och dess justerade rörelsevinst till 30–130 MEUR. På grund av den svagare än väntade efterfrågan på Nordamerikanska rutter och de indirekta effekterna av strejkåtgärderna, uppskattar Finnair dock att dess justerade rörelseresultat kommer att ligga närmare den nedre delen av guidningen.
