Fodelia Q3’25 förhandskommentar: Oikias utmaningar bromsar resultatutvecklingen

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-15 04:39 GMT. Ge feedback här.
| Estimat tabell | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | 2025e | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Faktisk | Inderes | Inderes | |
| Omsättning | 12,9 | 13,7 | 55,8 | ||
| Just. EBITDA | 1,54 | 1,44 | 4,73 | ||
| Just. EBITA | 1,14 | 0,99 | 3,13 | ||
| Rörelseresultat (rapporterat) | 1,04 | 0,93 | 2,71 | ||
| EPS (rapporterad) | 0,09 | 0,08 | 0,21 | ||
| Omsättningstillväxt % | 5,6 % | 6,0 % | 4,2 % | ||
| EBITA-% | 8,8 % | 7,2 % | 5,6 % |
Källa: Inderes
Fodelia publicerar sin Q3-delårsrapport onsdagen den 22 oktober cirka klockan 8.00. Vi förväntar oss att Feelia fortsätter sin tvåsiffriga organiska tillväxt, men för Oikia estimerar vi en svag utveckling i takt med att konkurrensen hårdnar inom snacksprodukter. Q3 är ett säsongsmässigt starkt kvartal för företaget vad gäller marginalen, men Oikias utmaningar kan denna gång tynga vinstnivån till att bli svagare än jämförelseperioden. Analytiker Pauli Lohi kommenterar rapporten direkt i en livesändning. Livesändningen kan följas via denna länk på rapportdagen från cirka kl. 7.55.
Feelia driver tillväxt, utmaningar inom snacks
Vi estimerar att omsättningen för Q3 har ökat till 13,7 MEUR, vilket är en tillväxt på 6 % å/å. Vårt estimat för den organiska tillväxten i Q3 är 8 %, vilket inkluderar en tillväxt på 13 % i Feelia (inkl. Marjavasu) och å andra sidan en jämförbar minskning av omsättningen i Oikia (-7 %). Dessutom minskar Oikias omsättning något på grund av avyttringen av pitverksamheten, som företaget genomförde i slutet av 2024. Feelia tillväxtestimat på 13 % ligger nära nivån för början av året (15 %). Feelia har inte fått några betydande nya kunder under det senaste året, men å andra sidan erbjuder Fodelias halvägda Fodbars starka tillväxttakt (köper livsmedelsprodukter från Feelia) samt Feelias mindre kundvinster, enligt vår bedömning, en god grund för tvåsiffrig tillväxt. Inom Oikia tynger den skärpta priskonkurrensen för private label-snacks (tryck från Kontinentaleuropa) utvecklingen. Inom snacks har man återigen börjat satsa mer på egna varumärken, vilket skulle kunna stödja de långsiktiga tillväxtutsikterna, även om det knappast räcker för att kompensera utmaningarna med private label på kort sikt. Oikia Ruoka-webbutikens utveckling vände däremot till tillväxt under Q2, vilket kan fortsätta även under Q3, även om dess betydelse är relativt liten på grund av enhetens storlek.
Sammantaget förväntar vi oss att vinsten minskar från jämförelseperioden
Vi uppskattar att justerad EBITA för Q3 var 0,99 MEUR, vilket är en minskning jämfört med jämförelseperioden (Q3’24: 1,14 MEUR). Detta beror främst på Oikias försämrade vinst i och med minskad omsättning. För Feelia förväntar vi oss en måttlig vinsttillväxt. Livsmedelsinflationen har förblivit måttlig, även om bristen på nötkött kan påverka Feelia något. Koncernens kostnader var höga runt årsskiftet 2024–2025, men under Q2 stabiliserades kostnadsnivån. Vi förväntar oss att koncernkostnaderna för Q3 i stort sett följer Q2-nivån. Med den nya organisationsmodellen skulle kostnadsstrukturen kunna effektiviseras ytterligare i framtiden, även om vi bedömer att Fodelia kommer att satsa på att öka försäljningsresurserna, särskilt inom Feelia.
Innevarande år är svårare än vanligt
Fodelia utfärdade i slutet av juli en ny, försiktigare guidning, enligt vilken Fodelia-koncernens omsättning under 2025 förväntas uppgå till 54–59 MEUR och den justerade rörelsemarginalen förväntas ligga på ungefär samma nivå som jämförelseperioden eller något under den. Vår omsättningsprognos för 2025 är 55,8 MEUR, vilket innebär en tillväxt på 11 % för de fortsatta verksamheterna. Vi estimerar att den just. rörelsemarginalen (exklusive justeringar för avskrivningar av goodwill) minskar till 5,2 % (2024: 5,6 %). Vi bedömer att företaget har goda förutsättningar att förbättra marginalen under 2026, förutsatt att nedgången i private label-omsättningen stoppas. Feelia kan uppnå tvåsiffrig tillväxt även utan storskalig nykundsförvärv, och snacks-affärsområdets marginal har på lång sikt varit betydligt högre än 2025 års nivå. Dessutom kan företaget effektivisera sin kostnadsstruktur genom att implementera organisationsförändringar.