Keskon ökade försäljning i juni var något under våra förväntningar
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-14 06:20 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Utveckling i jämförbar försäljning
Keskon försäljning ökade med 7 % i juni. Rensat för företagsförvärv inom järnhandeln motsvarade tillväxten 4 %, vilket drevs av en gynnsam utveckling inom bygg- och specialvaruhandeln samt en mycket stark tillväxt inom bilhandeln. Inom dagligvaruhandeln låg omsättningen på samma nivå som under jämförelseperioden. Sammantaget var koncernens utveckling i juni något under våra förväntningar. Vi justerar våra estimat i linje med försäljningssiffrorna i samband med Q2-förhandskommentaren, även om Q2-utfallet har utvecklats nästan i linje med våra estimat.
Liten nedgång inom dagligvaruhandeln
Kesko Dagligvaruhandels försäljning låg i juni på jämförelseperiodens nivå, då konsumentförsäljningen minskade med cirka en procent. Antalet leveransdagar var i linje med jämförelseperioden, så nedgången i försäljningen beror enbart på organiska orsaker. Kespros försäljning ökade med cirka 3 % drivet av fler leveransdagar än under jämförelseperioden. De utmanande väderförhållandena kan ha påverkat affärsområdets utveckling, även om situationen är densamma för konkurrenterna. Inom dagligvaruhandeln har ingen väsentlig revidering; ändring skett i trenden, vilket signalerar att den planerade positiva effekten via prisinvesteringsprogrammet fortfarande är liten på hela affärsområdesnivån. Utvecklingen för Dagligvaruhandeln i juni låg cirka 4 % under våra förväntningar, vilket drevs av båda branscherna.
Den positiva trenden inom RT-handeln fortsatte
Kesko RT-handelns försäljning ökade med 12 % i juni tack vare företagsköp inom järnhandeln och Onnisens goda organiska utveckling. Jämförbart ökade affärsområdets försäljning med 4 %, vilket enligt vår ståndpunkt kan ha begränsats av de utmanande väderförhållandena i juni, som påverkade vissa undersegment av konsumentförsäljningen (t.ex. trädgård). Försäljningen inom järnhandeln ökade med 18 % (organiskt 3 %) och inom Onninen med 5 %. Även utvecklingen i RT-handelns försäljning var något under våra förväntningar, drivet av båda branscherna. Vi påpekar att våra estimat ännu inte inkluderar effekten av det senaste förvärvet i Danmark (1.6.à), vilket vi kommer att inkludera i våra estimat i samband med förhandskommentaren.
Den starka trenden inom bilhandeln fortsatte
Kesko Autokauppas försäljning ökade kraftigt med 28 % i juni, drivet av både själva Autokauppa och Urheilukauppa. Inom den rena Bilhandeln ökade försäljningen med 30 %, delvis tack vare en god marknadsutveckling, men tydligare tack vare Kesko:s egna åtgärder. Därmed vann K-auto återigen marknadsandelar med hjälp av ett lämplig koncept och särskilt sortimentet enligt vår bedömning. Enligt Kesko ökade Autokauppas försäljning av nya och begagnade bilar, men minskade inom tjänster. Inom sportaffärer ökade försäljningen med 19 %. Sammantaget överträffade Autokauppas bransch realiserade resultat i juni vår förväntning rejält.
