Nokian Tyres utveckling och estimat i olika geografiska områden

Sammanfattning
- Nokian Tyres har ett omsättningsmål på 2 MDEUR, ursprungligen satt med den ryska verksamheten inkluderad, men efter försäljningen av den ryska fabriken krävs nu att övriga geografiska områden fördubblar sin tillväxt för att nå målet.
- För 2028 förväntas Nokian Tyres nå sin högsta omsättning någonsin i alla nuvarande geografiska områden, med en estimerad omsättning på 1,7 MDEUR, vilket fortfarande är under målet på 2 MDEUR.
- Försäljningen i Nordamerika har ökat med den nya fabriken i USA, och förväntas överstiga 400 MEUR år 2027, medan Centraleuropa kämpar med efterfrågeproblem efter kapacitetsbrist och förväntas nå 450 MEUR år 2027.
- Inom tunga däck har segmentet haft en svag utveckling och förväntas nå endast 250 MEUR i omsättning år 2027, vilket är betydligt under det uppdaterade målet på 400 MEUR.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-05 06:15 GMT. Ge feedback här.
Våra estimat för Nokian Tyres baseras på estimaten för de olika segmenten i rapporterna. I denna kommentar öppnar vi också upp för omsättningsutvecklingen och estimaten för de geografiska områdena och jämför dem med företagets omsättningsmål på 2 MDEUR.
Omsättningsmålet på 2 MDEUR sattes ursprungligen med den ryska affärsverksamheten
Nokian Renkaat har meddelat att företaget kommer att uppdatera sina finansiella mål i samband med bokslutskommunikén i februari 2026. För närvarande är omsättningsmålet 2 MDEUR. Detta mål sattes ursprungligen 2021, då verksamheten i Ryssland fortfarande var en del av företaget. Företagets omsättning 2021 var 1,7 MDEUR, varav Rysslands andel var ungefär 335 MEUR. Detta är företagets högsta nivå någonsin. Efter att affärsområdet i Ryssland avslutades och fabriken såldes, behöll företaget dock samma omsättningsmål när målen uppdaterades 2023. Det kräver alltså att de nuvarande geografiska områdena växer med minst det dubbla i euro jämfört med planerna för 2021.
Våra estimat förväntar den högsta omsättningen någonsin i alla nuvarande geografiska områden år 2028
Vi estimerar att årets omsättning landar i ungefär 1,4 MDEUR, vilket motsvarar mer eller mindre 2021 års omsättningsnivå exklusive Ryssland, och skulle vara företagets högsta omsättningsnivå i historien exklusive försäljningen i Ryssland. För åren 2027-28 estimerar vi en omsättning på ungefär 1,7 MDEUR, vilket innebär företagets högsta försäljning någonsin i alla nuvarande regioner. Jämfört med företagets mål på 2 MDEUR förklarar den betydligt lägre omsättningen för tunga däck ungefär hälften av skillnaden mellan målet och våra estimat, och personbilsdäck den andra hälften. När det gäller personbilsdäck tror vi att skillnaden främst uppstår på den centraleuropeiska marknaden.
När man tittar på företagets rapporterade geografiska segment är det bra att notera att de, förutom personbilsdäck, även inkluderar tunga däck samt Vianors distributionskedja för de nordiska länderna. Företaget har dock delat upp sina mål separat för tunga däck och geografiskt för personbilsdäck. Den geografiska uppdelningen av personbilsdäck rapporteras dock inte av företaget, så siffrorna nedan avser geografiska områden på koncernnivå.
Försäljningen i Nordamerika har ökat i takt med att fabriken har körts igång
Nokian Tyres öppnade en fabrik i Dayton, USA, i början av 2020. Som en del av målet som publicerades 2021 siktade företaget på att fördubbla omsättningen i Nordamerika från dåvarande ungefär 200 MEUR. Bland annat på grund av coronapandemin och förlusten av den ryska fabriken förlängdes upprampningen av USA-fabriken betydligt längre än väntat, och företaget har enligt vår uppfattning först i år kunnat utnyttja USA-fabrikens fulla kapacitet. Företaget upprepade som en del av 2023 års mål att Nordamerika siktar på att fördubbla omsättningen. Enligt vår uppfattning innebär detta en fördubbling av de ursprungliga 200 MEUR till 400 MEUR. Vi uppskattar att omsättningen i Nordamerika i år kommer att uppgå till ungefär 315 MEUR. Produktionen vid USA-fabriken kan enligt vår uppfattning fortfarande ökas. Vi tror också att efterfrågan kommer att vara tillräcklig, eftersom Nokian Tyres lanserar nya produkter på marknaden och vi tror att inhemsk tillverkning också kommer att stödja dess position när tullar stör vissa konkurrenter. Vi estimerar att försäljningen i Nordamerika kommer att överstiga 400 MEUR år 2027, vilket innebär att målen uppnås.
I Centraleuropa finns det ett efterfrågeproblem efter utbudsproblemet
I Centraleuropa var företagets ursprungliga målsättning för 2021 att öka försäljningen med 50 %, det vill säga från ungefär 400 MEUR till ungefär 600 MEUR. Detta mål övergavs dock 2023, då kapacitetsbrist minskade försäljningen. Företagets högsta omsättning i Centraleuropa hittills är ungefär 465 MEUR år 2021, och mellan 2016 och 2019 varierade omsättningen mellan 375 och 440 MEUR. På grund av kapacitetsbristen som uppstod efter förlusten av den ryska fabriken sjönk omsättningen till 225 MEUR år 2023, varifrån företaget enligt våra estimat i år strävar efter att återgå till en mer normal nivå på 360 MEUR jämfört med historiken.
Företagets ursprungliga planer för 2023 var att stödja försäljningen i Centraleuropa med nästan 3 miljoner underlevererade däck under både 2024 och 2025, vilket sedan skulle ha minskats i takt med att den rumänska fabriken kördes igång. Företaget landade dock i att i år endast köpa drygt en miljon underlevererade däck, samtidigt som produktionen i Rumänien i år endast uppgår till ungefär en miljon däck. Detta tyder enligt vår mening på att efterfrågan har varit svagare än ursprungliga förväntningar. Vidare förbereder företaget sig för att permittera personalen vid fabriken i Nokia nästa år, vilket tyder på att produktionen i Nokia kommer att minskas i viss mån när produktionen vid den rumänska fabriken ökar. Den rumänska fabrikens kapacitet kommer att vara 6 miljoner däck per år i slutet av 2027, så kapacitetsmässigt skulle den ha en betydande tillväxtpotential i Centraleuropa. Vi tror dock inte att efterfrågan under de närmaste åren kommer att möjliggöra försäljning av nästan hela kapaciteten från fabrikerna i Rumänien och Nokia på den europeiska marknaden. Vi förväntar oss dock att företaget kommer att kunna fortsätta sin tillväxt i regionen, då det återtar marknadsandelar med nya produkter, och uppnå en omsättning på ungefär 450 MEUR år 2027.
Jämn utveckling i Norden
I Norden har Nokian Tyres omsättning historiskt sett varit relativt stabil. Detta stöds av en mogen marknad och företagets goda marknadsandel. Företaget har också under de senaste åren prioriterat Norden för personbilsdäck, då det är företagets bästa marknad sett till genomsnittspris och marginal. Ändringarna i företagets fabriksnätverk påverkar alltså inte, enligt vår bedömning, dess omsättningsutveckling i Norden väsentligt. För Nordens del är det bra att notera att det, förutom personbilsdäck och tunga däck, också inkluderar Vianor, som i år omsätter cirka 370 MEUR. För Norden estimerar vi en stadig årlig tillväxt på 3 % för de närmaste åren.
Tunga däck lider fortfarande av en svag marknad
Inom tunga däck var företagets målsättning år 2021 att öka omsättningen med ungefär 50 %. Detta skulle ha inneburit en ökning från dåvarande ungefär 220 MEUR till ungefär 330 MEUR. I uppdateringen för 2023 höjdes målsättningen till 400 MEUR till 2027. Segmentets utveckling har dock varit svag. Den uppnådde sin högsta omsättning någonsin år 2022 (270 MEUR), varefter omsättningen har minskat och är i våra estimat ungefär 230 MEUR i år. Vi förväntar oss en vändning under de kommande åren, men omsättningen 2027 kommer att vara endast omkring 250 MEUR, vilket är betydligt under målet. Svagheten inom Tunga Däck påverkar alla geografiska områden, men mer Europa.