Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Q&A
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

Raisio: Verksamheten i linje med den nya strategin tar fart

Av Pauli LohiAnalytiker
Raisio

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-03 04:54 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.

Raisio presenterade sin nya strategi i slutet av maj på kapitalmarknadsdagen och förnyade sin organisation. Den nya strategin erbjuder enligt oss mer konkreta sätt att uppnå tillväxt på lång sikt. På kort sikt stöds koncernens vinst dessutom av tillväxten inom konsumentprodukter, bland annat avvecklingen av växtproteiner och en relativt stabil spannmålsmarknad. Det är dock väntat med kvartalsvis variation i resultatutvecklingen.

Organisationsstrukturen trädde i kraft

Raisions nya organisationsstruktur trädde i kraft i månadsskiftet maj-juni. Verksamheten är nu indelad i tre resultatansvariga områden, som är 1) Frukost- och mellanmålsprodukter 2) Hjärthälsoprodukter och 3) Ny affärsverksamhet. Organisationsreformen resulterade i vissa personalminskningar, vilket har en liten kostnadseffektivitetshöjande effekt, men huvudsyftet med ändringen var att förtydliga ledningsansvaret och stödja genomförandet av den nya strategin.

Elovenas internationella expansion fortsätter med smidiga metoder

Raisios affärsområde Frukost- och mellanmålsprodukter har vuxit kraftigt de senaste åren, främst genom Elovena-produkter på den finska marknaden. Viktiga växande kategorier har varit t.ex. havrebaserade drycker, ätbara icke-mejeriprodukter, snackskex och bars. Bakgrunden till tillväxten har varit en betydande fabriksinvestering i Raisio 2019-21 och en accelerering av utvecklingen av nya produkter. Affärsområdet har fortfarande betydande tillväxtpotential i Finland, men framgångsrik internationell expansion skulle göra det nödvändigt att stärka tillväxten och skala upp verksamheten på lång sikt. Inom frukost- och mellanmålsprodukter är målsättningen en årlig organisk tillväxt på 4,5 % under strategiperioden, och dessutom vill bolaget hitta åtminstone ett nytt marknadsområde som skulle stiga till Raisions topp 5 målmarknader.

Elovenas omsättningsutveckling per kategori

Picture1

Källa: Raisio

Under den föregående strategiperioden visade sig försöken att expandera konsumenthavreprodukter utanför Finland vara utmanande. I den nya strategin strävar man efter att öppna nya marknader agilt och med minimala fasta kostnader. Raisio har startat försäljningen av sina produkter våren 2025 i bland annat Danmark och Spanien. Bolaget har utvecklat en expansionsmodell gällande bland annat val av kategorier och marknadsföring. Kategorin havredrycker är utsatt för hård konkurrens, vilket kan göra att kex och bars är en mer gynnsam tillväxtspets för Raisio tillsammans med Raisios över 100 år av expertis inom havre. Det är fortfarande svårt att ta ställning till hur väl den nya expansionsmodellen fungerar, men de inledande framgångarna ger enligt oss en försiktigt positiv signal.

Nya betoningar inom hjärthälsoprodukter

Hjärt- och hälsoprodukternas tillväxt har varit svag under 2020-talet (2022-24 CAGR: -1,8 %), även om tillväxten har återhämtat sig under de senaste 12 månaderna. I den nya strategin strävar man efter att öka segmentets tillväxt till 3 % genom att satsa på bland annat produktutveckling och nya användningsområden. Marknadsföringsarbetet via hälso- och sjukvårdspersonal fortsätter. Bolaget nämnde på kapitalmarknadsdagen att de separat tar som målgrupp kvinnor i klimakteriet, som har en förhöjd risk för att kolesterolvärdena stiger och som å andra sidan har en nyckelroll i att fatta hushållens konsumtionsval.

Fiber-råvaran utvecklas med långsiktiga mål i åtanke.

Raisio har i sin forskningsverksamhet utvecklat fiber som tillverkas av sidoströmmar från havreproduktion, vilket skulle kunna användas som en ingrediens i livsmedel för att öka mättnadskänslan. Raisio tror att den ökade populariteten för mättnadshöjande bantningsmediciner i framtiden kommer att leda till konsumenternas intresse även för mättnadshöjande egenskaper i livsmedel, vilket skulle öka betydelsen av fibrer i livsmedel. Enligt bolaget finns det tillsvidare ingen fiber på marknaden som lämpar sig för tillsättning i livsmedel och som är magvänlig, neutral i smaken, naturlig och lättanvänd.

Utvecklingen av ingrediensen är fortfarande i ett ganska tidigt skede, men om projektet fortskrider kan det erbjuda Raisio tillväxtpotential och differentieringsförmåga på lång sikt. Bolaget bygger med stöd från Business Finland en pilotanläggning i Raisionkaari industriområde för något större produktionsvolymer. Råvaran skulle eventuellt i framtiden kunna utnyttjas både i Raisios egna produkter och även säljas till livsmedelsindustrin. Det är svårt att bedöma projektets långsiktiga framgång och effekter, och vi har inte inkluderat tillväxtpotentialen i våra estimat. Den årliga kostnadseffekten för pilotanläggningen är enligt vår bedömning klart under 1 MEUR.

Företagsförvärv prioriteras stort – vi är försiktiga

Raisio verkar vara mer redo för företagsförvärv i och med sin nya strategi. Bolaget hade en nettokassa på 70 MEUR i slutet av 2024, och dessutom har bolaget rikligt med outnyttjad skuldkapacitet. Målsättningen är att förvärva konsumentbolag med ett företagsvärde (EV) på över 20 MEUR som huvudsakligen är verksamma i Skandinavien eller övriga Europa. Målbolaget måste antingen vara ett självständigt framgångsrikt affärsområde eller möjliggöra att Raisios varumärkesprodukter expanderar till nya marknadsområden. Den maximala storleken på ett enskilt objekt torde ligga på cirka 100 MEUR, men bolaget kan genomföra flera företagsförvärv, varvid de totala förvärven enligt bolagets uttalade bedömning till exempel skulle kunna vara i en omfattning av 100–150 MEUR. Raisio håller också på att anställa en M&A-chef för att ansvara för kompetensen relaterad till företagsförvärv.

Vi är i utgångsläget skeptiska till företagsförvärv, eftersom misslyckanden med företagsförvärv är ganska vanliga inom livsmedelssektorn. En stor del av de företagsförvärv som Raisio har genomfört har historiskt sett varit misslyckade. Enligt vår åsikt är det i allmänhet utmanande att göra lyckade företagsförvärv inom livsmedelssektorn, eftersom branschen är ganska konkurrensutsatt och de mest attraktiva affärsområdena sällan är till salu till ett måttligt pris. Å andra sidan har bolagets verkställande direktör Pasi Flinkman, som började år 2024, betydande erfarenhet av företagsförvärv inom branschen i ledande befattningar på Orkla.

De finansiella målen är måttlig, och bolaget bygger en grund för att accelerera tillväxten.

Raisiokoncernens mål om en jämförbar rörelsevinst på över 30 MEUR år 2030 motsvarar en just. EBIT-marginal på cirka 12 % i förhållande till omsättningsmålet, vilket är en ökning med knappt 2 procentenheter jämfört med nivån för 2024 (23,4 MEUR, 10,3 % av omsättningen). I verkligheten är utgångspunkten dock starkare än detta, eftersom den jämförbara rörelsevinsten för den fortsatta verksamheten under 2024 efter avyttringen av växtproteiner uppskattades till cirka 11 % av omsättningen. EBIT-målet på 12 % är därmed i sig inte särskilt ambitiöst utan ganska realistiskt. Inte heller tillväxtmålet (3–4 % organisk tillväxt) är särskilt högt.

Vi tolkar det som att Raisio under den strategiperiod som inletts nu har som mål att lägga grunden för förutsättningarna för tillväxt under nästa strategiperiod. Om bolaget skulle lyckas stärka Elovenas position på nya marknader, skulle bolaget gradvis kunna introducera nya kategorier och uppnå starkare tillväxt senare. Vidare är det sannolikt att de eventuella tillväxteffekterna från exempelvis fiberverksamheten eller de (potentiella) tillväxtsynergierna från företagsförvärv kommer att infalla efter strategiperioden.

Siffrorna för Q2 kommer att vara svaga på grund av tillfälliga orsaker

Vi väntar oss att Raisios huvudtal för Q2 kommer att vara svagare än under jämförelseperioden, även om vi estimerar att tillväxten i värdeskapande konsumentförsäljning kommer att vara god (organiskt). Omsättningen tyngs dock av bl.a. försäljningen av växtproteiner, effekten av den sänkta prisnivån på spannmål på B2B-försäljningen, bageriernas strejker och tidpunkten för försäljningen av Benecol-ingredienser. Raisions rapport för Q1 förbättrades markant från jämförelseperioden, vilket delvis påverkades av tidpunkten för Benecols licensintäkter. Även om vi estimerar att den just. rörelsevinsten för Q2 minskar från jämförelseperioden till 6,6 MEUR (Q2'23: 7,4 MEUR), bedömer vi ändå att vinsten ökar för hela H1 (H1'25e: 12,7 MEUR, H1'24: 11,6 MEUR) och fortsätter att öka under H2.

Raisio Group är ett finskt bolag verksamt inom livsmedelsindustrin. Det internationella bolaget fokuserar särskilt på växtbaserad mat. Bolagets produktportfölj omfattar flera livsmedelsvarumärken och växtbaserade livsmedelsingredienser.Verksamheten bedrivs huvudsakligen på den finska hemmamarknaden. Raisio Group har sitt huvudkontor i Raisio, Finland.

Läs mera

Key Estimate Figures13/05

202425e26e
Omsättning226,8230,3238,8
tillväxt-%3,3 %1,5 %3,7 %
EBIT (adj.)23,327,529,0
EBIT-%10,3 %12,0 %12,1 %
EPS (adj.)0,130,150,15
Utdelning0,140,140,15
Direktavkastning6,5 %5,4 %5,8 %
P/E (just.)16,217,717,0
EV/EBITDA9,09,18,7

Forum uppdateringar

SEB fortfarande på köpsidan, från Kauppalehtis snabbnyheter: SEB sänkte riktkursen för Raisios aktie till 2,90 euro från 3,00 euro. Rekommendationen...
2025-11-13 08:20
by NukkeNukuttaja
8
Och här är Pauls kommentar från i morse: Inderes Raisio Q3'25: Edullinen arvostus brändiyhtiölle - Inderes Kannattavuus on parantunut selvästi...
2025-11-12 07:08
by Jussi
7
Låt oss också lägga till @Pauli_Lohi:s snabbkommentarer om resultatet, det ser bra ut även i analytikerns ögon: Raisio Q3'25 -pikakommentti:...
2025-11-11 08:36
by NukkeNukuttaja
8
Det var nog intressant att trots sjunkande omsättning får man resultatet att växa. Där gör man nu något verkligen rätt. Kursuppgången som bö...
2025-11-11 07:54
by Jukka
6
Raisio Oyj:s kvartalsrapport januari-september 2025 Raisio Oyj:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu 2025 | Kauppalehti Och Kauppalehtis synpunkt....
2025-11-11 06:49
by JR-65
8
Här är Pauls förhandskommentarer inför Raisios Q3-rapport på tisdag nästa vecka. *Vi bedömer att bolagets positiva resultatutveckling har fortsatt...
2025-11-04 06:11
by Sijoittaja-alokas
9
OP uppdaterar sin rekommendation till KÖP-nivå och upprepar riktkursen 2,8€. “Raisio publicerade en blandad Q2-rapport där försäljningen var...
2025-08-13 06:54
by Karhu Hylje
5
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • X (Twitter)
Ta kontakt
  • info@inderes.se
  • +46 8 411 43 80
  • Vattugatan 17, 5tr
    111 52 Stockholm
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.