SAAB: 114 stridsflygplan på spel

Sammanfattning
- Vi bedömer att det är sannolikt att den indiska flygvapnet väljer det franska Rafale-flygplanet över SAAB:s Gripen, vilket skulle innebära att SAAB:s prognoser förblir oförändrade.
- Enligt vår syn spelar kompatibilitet med befintlig försvarsinfrastruktur och kapacitet hos leverantörerna en avgörande roll i beslutet, vilket gynnar Rafale eftersom Indien redan använder 176 sådana flygplan.
- Vi tror att SAAB:s begränsade produktionskapacitet, jämfört med Dassault Aviations högre leveranskapacitet, kan vara en nackdel i stora affärer som denna.
- Eftersom affären inte ingår i SAAB:s framtidsprognoser och vi ser valet av ett redan integrerat system som grundscenariot, påverkar detta inte våra uppskattningar.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-09-16 05:55 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Även om SAAB:s Gripen är ett mycket konkurrenskraftigt flygplan, verkar det indiska flygvapnet luta mot den franska Rafale i en affär värd ~200 MDSEK. Att välja ett system som redan är inbäddat i en nations försvarsinfrastruktur, tillsammans med budgivarnas kapacitetsprofiler, spelar logiskt sett en roll i utfallet, och det skulle inte förvåna oss om medierapporterna stämmer och den franska Rafale vinner upphandlingen. Eftersom vi ser att oddsen gynnar den franska Rafale, behandlar vi denna situation som business as usual utan inverkan på våra estimat.
114 stridsflygplan på spel
År efter att upphandlingsprocessen för stridsflygplan inleddes 2018, granskar det indiska flygvapnet (IAF) nu förslag, enligt The Times of India, The Wire (India) och andra medier. Den ursprungliga tävlingen omfattade sex stridsflygplan: Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Boeing F/A-18 Super Hornet, Lockheed Martin F-16IN, Saab JAS 39 Gripen och Mikoyan MiG-35. Rapporter indikerar nu att konkurrensen har smalnat av till ett enda lämpligt alternativ, den franska Rafale. Dessa källor antyder att det indiska försvarsministeriet granskar ett förslag från Dassault Aviation om upphandling av 114 Dassault Rafale-stridsflygplan, med hänvisning till bland annat kompatibilitetsfördelar eftersom Indien redan använder 176 Rafale-plan. Även om oddsen verkar gynna Rafale framför Gripen, har SAAB meddelat att de inte har fått någon information om att ett annat flygplan har valts.
Att välja ett system som redan ingår i IAF:s arkitektur skulle möjliggöra att man kringgår år av tekniska utvärderingar och tester som annars skulle kunna förlänga leveranstiderna om ett helt nytt system som Gripen valdes. Detta är i linje med vår uppfattning att höga byteskostnader är inbäddade i branschen på grund av systemkomplexitet och svårigheten att integrera nya plattformar i befintlig försvarsinfrastruktur; därför är nyheten ingen överraskning för oss. Kapacitet är sannolikt en annan faktor som påverkar beslutet. Vi anser att SAAB inte enkelt kan omkonfigurera sin leveranskedja för att leverera lika mycket kapacitet som större konkurrenter, vilket kan vara en nackdel vid stora affärer (+10 % av orderboken) avseende leverans och kapacitet. SAAB kan producera cirka 10 flygplan per år och skulle behöva tid för att utöka kapaciteten och synkronisera sin leveranskedja, medan Dassault Aviation guide:ade för ungefär 25 Rafale-leveranser under 2025 och siktar på cirka 33 per år. Under 2024 levererade Dassault 21 flygplan, varav 14 till Frankrike och 7 för export.
Eftersom affären rapporteras vara värd cirka 200 MDSEK, kvalificerar den som en "megaaffär" inom försvarssektorns terminologi och ingår inte i SAAB:s framåtblickande vägledning. Om affären går förlorad skulle företagets egna utsikter inte förändras. Om affären vinns skulle företaget höja sina utsikter, men kortsiktiga kapacitetsbegränsningar gör det svårt att bedöma storleken på en potentiell uppgång. Eftersom våra estimat överensstämmer med bolagets prognos, som exkluderar megaaffärer, och eftersom vi ser IAF:s val av ett redan integrerat system (fortfarande obekräftat) som grundscenario för programutvidgningar, påverkar denna nyhet inte våra estimat.