Tokmanni Q3’25 -snabbkommentar: Dollarstores utveckling lämnade mycket att önska

Sammanfattning
- Tokmannis omsättning ökade med 4 % under Q3'25, men rörelseresultatet minskade med 10 % på grund av Dollarstores svaga prestation, vilket låg under förväntningarna.
- Dollarstore-segmentets försäljning ökade med 6 %, men den jämförbara omsättningen minskade med 1,4 % i lokala valutor, vilket var en besvikelse.
- Tokmanni-segmentets justerade rörelsevinst överträffade förväntningarna, medan Dollarstore-segmentet presterade svagt med ett justerat rörelseresultat på 1,1 MEUR.
- Företaget justerade sin guidning för 2025 mot den nedre delen av tidigare intervall och beslutade att inte betala ut den andra utdelningsposten för att stärka balansräkningen.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-14 07:29 GMT. Ge feedback här.
| Estimat tabell | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | Konsensus | Skillnad (%) | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Jämförelse | Verkligt utfall | Inderes | Konsensus | Lägst | Högst | Utfall vs. Inderes | Inderes | ||
| Omsättning | 416 | 433 | 443 | -2 % | 1752 | |||||
| Rörelseresultat (just.) | 29,5 | 26,4 | 30,7 | -14 % | 92,4 | |||||
| Resultat före skatt | 20,4 | 17,9 | 19,1 | -6 % | 49,4 | |||||
| EPS (rapporterad) | 0,28 | 0,24 | 0,26 | -8 % | 0,67 | |||||
| Omsättningstillväxt-% | 14,3 % | 4,0 % | 6,3 % | -2,4 %-enheter. | 4,6 % | |||||
| Rörelsevinst-% (just.) | 7,1 % | 6,1 % | 6,9 % | -0,8 procentenheter. | 5,3 % | |||||
Källa: Inderes
Tokmanni rapporterade sitt Q3-resultat i morse. Hela koncernens omsättning ökade med 4 %, men rörelseresultatet minskade med ungefär 10 %, nedtyngt av Dollarstores svaga utveckling, och låg därmed klart under våra förväntningar. Rapportens ljuspunkt var Tokmannis goda kostnadskontroll i Finland. Den andra utdelningsposten hade också beslutats att inte betalas ut för att stärka balansräkningen, vilket är förståeligt i den nuvarande situationen. Före rapporten efterlyste vi att företaget nu borde kunna visa att nedgången i marginalerna, som tydligt försvagats under början av året, hade bromsats, men så var inte fallet. Värderingen hade sjunkit före rapporten, men vi tror inte att rapporten är tillräcklig för investerarna och vi förväntar oss en negativ kursreaktion.
Den jämförbara försäljningen var lägre än våra förväntningar i Dollarstore
Tokmanni-segmentet växte med 3,5 % till 315 MEUR, vilket var nära vårt estimat på 317 MEUR. Segmentets jämförbara försäljning ökade med 1,5 %, varav kundtillväxten stod för 1,3 % och genomsnittsköpet för 0,2 %. Tillväxt uppnåddes både från försäljning av dagligvaror (2,5 %) och försäljning av bruksvaror (4,3 %).
Dollarstore-segmentets försäljning ökade med 6 % till 119 MEUR (vårt estimat 126 MEUR). Dollarstores försäljning fick draghjälp av butiksöppningar (145 butiker jämfört med Q3’24: 137 butiker), men samtidigt minskade den jämförbara omsättningen med 1,4 % i lokala valutor. Detta var en klar besvikelse, särskilt då det drevs av en minskning av antalet kunder med 4,9 %, samtidigt som det genomsnittliga köpet ökade (+3,6 %). Försäljningen av bruksvaror ökade med 4,3 %, vilket som väntat drevs av ett bredare sortiment av egna varumärken.
Tokmannis rörelseresultat bra, Dollarstores svagt
Tokmanni-segmentets justerade rörelsevinst steg till 26,3 MEUR (Q3’24: 25,2 MEUR), medan vi förväntade oss att den skulle stanna på 23,7 MEUR. Segmentets prestation var på en bra nivå trots den fortsatta svåra konsumentmarknaden. Den jämförbara bruttomarginalen minskade som väntat till 33,9 % (Q3’25: 34,9 %), vilket särskilt påverkades av nedsättningar på sommar- och vårprodukter. I Finland hade man dock nu framgångsrikt satsat på problemområdena från förra kvartalet, det vill säga marknadsföringens effektivitet och hanteringen av personalkostnader. Jämförbara kostnader var 61,1 MEUR, en minskning med 0,6 MEUR från jämförelseperioden, medan vi hade förväntat oss en ökning, vilket förklarar den positiva rapportöverraskningen i förhållande till våra förväntningar.
Resultatbesvikelsen kom dock från Dollarstore-segmentets utveckling, där det justerade rörelseresultatet endast uppgick till 1,1 MEUR (Q3’24: 5,1 MEUR), medan vi förväntade oss en förbättring till 6,9 MEUR. Den jämförbara bruttomarginalen var 36,8 % (Q3’24: 37,6 %), medan vi förväntade oss en prestation i nivå med jämförelseperioden. Även de jämförbara rörelsekostnaderna på 25,2 % av omsättningen (Q3’24: 22,7 %) i förhållande till omsättningen översteg tydligt våra estimat, vilket naturligtvis berodde på en negativ jämförbar tillväxt som var betydligt lägre än våra förväntningar.
Sammantaget minskade det justerade rörelseresultatet med 10 % till 26,4 MEUR (Q3’24: 29,5 MEUR), medan vi förväntade oss en liten ökning till 30,7 MEUR. Vinsten per aktie sjönk till 0,24 euro (Q3’24: 0,28 euro), medan vi estimerade 0,26 euro.
Särskilt fokus ligger fortfarande på att förbättra lönsamheten
Tokmanni justerade sin guidning mot den nedre delen av de tidigare intervallen. Företaget förutspår nu att omsättningen för 2025 kommer att växa till 1700–1750 MEUR (2024: 1675 MEUR) och att den just. rörelsevinsten kommer att ligga på 85–95 MEUR (2024: 99,7 MEUR). Före rapporten var våra estimat för försäljningen (1752 MEUR) och rörelseresultatet (92,4 MEUR). Preliminärt ser vi en minskning i vårt estimat för rörelseresultatet mot den nedre delen av intervallet, och därmed är en vinstvarning under resten av året inte utesluten, och det viktigaste julkvartalet kräver framgång.
Tokmannis skuldsättningsgrad (nettoskuld/EBITDA) under de senaste 12 månaderna låg på samma nivå som föregående kvartal, 3,6x, trots det lägre resultatet. Detta förklarades av företagets goda kassaflöde, som nu var 31,8 MEUR (Q3’24: 8,1 MEUR). Företaget meddelade också att styrelsen har beslutat att inte utnyttja sitt bemyndigande att betala den andra utdelningsposten. Detta är förståeligt, så att företaget kan nå sin skuldsättningsmålsättning (2,25x).
Företaget meddelade också att i början av den nya strategiperioden som inleds 2026 kommer fokus att ligga på att förbättra marginalen, och företaget kommer i båda segmenten att fokusera på försäljning, marginal och kostnadskontroll. Samtidigt fortsätter man att integrera Dollarstore i Tokmanni-koncernen samt att utveckla butiksnätverket i Finland, Sverige och Danmark.