Den tydliga nedgången i annonseringen fortsatte i juli
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-01 05:13 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden mediamarknadsföring i Finland med nästan 5 % i juli jämfört med jämförelseperioden. Därmed är den kumulativa utvecklingen för hela innevarande år fortfarande drygt 2 % på minussidan.
Särskilt den tryckta medians minskning tynger helheten
I juli var medieannonseringens utveckling ganska svag, vilket återspeglar den allmänt svaga ekonomiska situationen i hemlandet. Den största nedgången på marknaden stod, i linje med marknadstrenderna, den tryckta median för, vilken minskade med hela 12 % jämfört med jämförelseperioden. Även webbmedia, som drar nytta av den digitala omställningen, minskade med 1 % i takt med den ekonomiska nedgången. Bland övriga mediagrupper minskade TV-reklamen med hela 10 %, medan radioreklamen låg på samma nivå som jämförelseperioden. Av annonsörsgrupperna ökade klassificerade annonser med 6 %, men varumärkesannonsering minskade med 6 % och detaljhandelsannonsering minskade med 10 %.
Enligt våra beräkningar utgjorde finsk mediamarknadsföring, baserat på de senast publicerade årliga siffrorna (2024), ungefär 16 % av Sanomas omsättning och ungefär 18 % av Alma Medias omsättning. För Keskisuomalainen är siffran betydligt högre, eftersom mediamarknadsföring utgjorde 34 % av företagets omsättning (2024). Därmed är utvecklingen av mediamarknaden en relevant drivkraft för företaget. Till följd av Ilkkas förvärv av Kaleva påverkar utvecklingen på mediemarknaden inte direkt Ilkkas operationella siffror, men via intresseföretaget påverkar Kalevas utveckling koncernens vinst per aktie.
Vi påminner om att utvecklingen för medieverksamheterna kan skilja sig från den totala marknadsutvecklingen, eftersom de relativa andelarna av olika mediegrupper varierar betydligt mellan företagen. Den svaga utvecklingen på annonsmarknaden i början av Q3 var ingen överraskning med tanke på det ekonomiska läget, och de senaste siffrorna ger ingen anledning till revidering av estimaten.
Utvecklingen av mediamarknaden i Finland

Källa: Kantar, Inderes
