Inga ändringar sågs i den nedåtgående trenden för reklaminvesteringar i augusti
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-18 10:20 GMT. Ge feedback här.
Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden mediamarknadsföring i Finland med drygt 4 % i augusti jämfört med jämförelseperioden. Därmed närmar sig den kumulativa utvecklingen för hela innevarande år redan en nedgång på 3 % (1-8’25 - 2,6 %).
Nedgången inom tryckt media tynger helheten
När man tittar på mediagrupper var det, i linje med marknadstrenderna, tryckta tidningsmedia som stod för den kraftigaste nedgången, med en minskning på 9 % jämfört med jämförelseperioden. Även webbmedia, som drar nytta av den digitala omställningen, minskade med 3 %. Av de övriga mediagrupperna minskade TV-reklamen med 3 %, medan radioreklamen ökade med 6 % jämfört med jämförelseperioden. Av annonsörsgrupperna minskade klassificerad annonsering med 8 %, medan varumärkesannonsering minskade med 1 % och detaljhandelsannonsering minskade med 10 %.
Enligt våra beräkningar utgjorde finsk mediamarknadsföring, baserat på de senast publicerade årliga siffrorna (2024), ungefär 16 % av Sanomas och cirka 18 % av Alma Medias omsättning. För Keskisuomalainen är siffran betydligt högre, då mediamarknadsföringen utgjorde 34 % av företagets omsättning (2024). Därmed är utvecklingen av mediamarknadsföringen en relevant drivkraft för företagen. Till följd av Ilkkas förvärv av Kaleva påverkar utvecklingen på mediemarknaden inte direkt dess operationella siffror, men via intressebolaget påverkar Kalevas utveckling koncernens vinst per aktie.
Den andra raka månaden med tydlig nedgång innebär att reklammarknadens kortsiktiga utveckling understiger våra förväntningar om en förbättrad efterfrågetrend under Q3. Därmed bedömer vi att det finns en viss nedåtgående press på våra företagsspecifika estimat. Vi påminner om att utvecklingen för medieverksamheten per företag kan avvika från den totala marknadsutvecklingen, eftersom de relativa andelarna av olika mediagrupper varierar betydligt mellan företagen. Vi kommer att granska våra företagsspecifika estimat vid behov före Q3-rapportperioden.
Utvecklingen av mediamarknaden i Finland

