Climeon har driftsatt samtliga HeatPower 300 i serien av sex nybyggda fartyg från HD Hyundai Heavy Industries
Climeon har nu slutfört driftsättning av samtliga HeatPower 300-system ombord på nybyggnadsserien av sex energieffektiva containerfartyg som byggts av en av världens största fartygsvarv HD Hyundai Heavy Industries (HD-HHI) i enlighet med ordern mottagen 2023. Installationerna har genomförts enligt varvets byggprogram, sjöprov har slutförts och alla system är fullt operativa. Flera av fartygen är redan i kommersiell drift där Climeons lösning producerar hållbar el ombord.
Stärkt position inom storskaliga marina installationer
De färdigställda installationerna på hela fartygsserien bekräftar Climeons förmåga att leverera och driftsätta ORC-baserad värmeåtervinning i större nybyggnadsprogram. Projektet utgör nu en stark referens för rederier och varv som söker moderna, hållbara lösningar för spillvärmeåtervinning till sjöss. Att projektet har genomförts av HD-HHI, världens största fartygsvarv i en av de ledande skeppsbyggarnationerna, gör referensen ännu starkare.
“Genom att leverera på ett projekt av den här storleken visar vi tydliga resultat: vår ORC-teknik fungerar i verklig drift och skapar mätbara värden ombord,” säger Lena Sundquist, VD för Climeon. “Vi ser även att de här lyckade installationerna driver på efterfrågan, och vi får nu allt fler förfrågningar från både varv och rederier som vill integrera våra system för att spara bränsle och minska koldioxidutsläppen”
Effektiv integration i varvens byggprocess
HeatPower 300 levereras som en fabriksprovad, modulär enhet med få integrationspunkter, vilket förenklar installation och driftsättning vid nybyggnation. Climeon system är anslutet till motorns kylvattenslinga via en separat krets med möjlighet att addera ånga när sådan finns tillgänglig för att höja temperaturen på varmvattnet in till ORC-enheten.
Praktiska effektivitetsfördelar i kommersiell drift
HeatPower 300 har hög verkningsgrad vid låga temperaturer och ger rederier en kostnadseffektiv lösning för att öka energieffektiviteten ombord, spara bränsle och därmed minska både klimatpåverkande utsläpp och kostnader. Climeons lösning är dessutom applicerbar oberoende av vilket bränsle som väljs for driften. Det autonoma styrsystemet optimerar kontinuerligt produktionen av el baserat på faktorer som motorns last, omgivning- och havsvattentemperatur samt tillgänglig spillvärme.
Fartyg i serien under kommersiell drift visar redan dessa fördelar, vilket ytterligare stärker Climeons position som ledande leverantör av ORC-baserad värmeåtervinningsteknik inom den globala marinindustrin.