Anora: Marknaden ger inget stöd

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 15.1.2025 kl. 06:57 CET. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Av Anoras huvudmarknader fortsatte åtminstone Finland och Norge sin negativa utveckling under Q4'24, och vi förväntar oss inte heller någon vändning i år. Vi har justerat ned våra estimat med 5-10 % för de närmaste åren på grund av den svaga marknadsutvecklingen och -utsikterna. I och med estimatrevideringen sänktes vår riktkurs till 3,0 euro (tidigare 3,4 euro). Vi upprepar rekommendationen Minska.
Vinstestimatet för förra året sjönk till den nedre delen av guidningen
Anora har guidat för ett justerat EBITDA på 65-70 MEUR för 2024. Eftersom volymutvecklingen i Q4, och särskilt i december, var svag på den norska och finska marknaden, har vi justerat ned våra estimat något, och när det gäller justerat EBITDA ligger vi nu i den nedre delen av guidningen.
För Q4 innebär detta ett justerat EBITDA på 25,5 MEUR, vilket är något lägre än jämfört med föregående år på 27 MEUR. Vi förväntar oss att Industrial-segmentet förbättras tydligt (2 MEUR), vilket innebär att resultatet för de så kallade dryckessegmenten försvagas avsevärt jämfört med föregående år (både Wine och Spirits). Detta beror på volymnedgången och ökade fasta kostnader.
Estimaten justeras ned även för 2025-2026
Eftersom konsumentefterfrågan och utvecklingen på alkoholmarknaden fortsätter att vara svag i början av 2025, har vi justerat ned våra estimat även för detta och nästa år. Vi förväntar oss att Anoras omsättning kommer att förbli oförändrad i år och att resultatet kommer att förbättras något. I och med de lägre omsättningsestimaten har även våra vinstestimat sjunkit för 2025-2026. Vi har också sänkt vårt estimat för förra årets utdelning och förväntar oss nu att utdelningen sjunker från 0,22 euro till 0,15 euro. Anoras vinstnivå är svag och skuldsättningen fortfarande hög, vilket enligt vår mening motiverar en sänkning av utdelningen. Vi har också sänkt vårt utdelningsestimat för 2025, som dock förväntas öka från 2024 års nivå. Utdelningsandelen under de närmaste åren ligger i våra estimat på cirka 60 %, vilket är i linje med bolagets målsättning om en utdelningsandel på 50-70 %.
Anora har potential till bättre, men resultatutvecklingen har svikit förväntningarna under en längre tid
Även om vi tror att lönsamheten, särskilt inom Wine-segmentet, kan förbättras under de kommande åren och att konsumentefterfrågan gradvis återhämtar sig, ser vi inte att Anora når betydligt högre marginaler. Detta påverkas bland annat av de svaga tillväxtutsikterna på alkoholmarknaden (och risken för en ytterligare nedgång på marknaden) samt bolagets, enligt vår mening, begränsade möjligheter att sänka sina kostnader avsevärt. Åtminstone inom vin har huvudkonkurrenten Viva Wine Group systematiskt tagit marknadsandelar i flera år, medan Anora har klarat sig sämre. Bolagets ledning är i en övergångsfas, då den nuvarande VD:n redan har meddelat att han kommer att avgå, men en ny VD har ännu inte offentliggjorts.
Svag fundamental data och värdering lockar inte trots potentialen för resultatförbättring
Anoras P/E 12x för 2024 ligger i den övre delen av våra acceptabla multiplar, men 9x för 2025 är redan en neutral nivå. Inte heller årets multipel är enligt vår mening särskilt attraktiv med tanke på den svaga tillväxtpotentialen och avkastningen på eget kapital som ligger nära, eller under, avkastningskravet. Enligt våra estimat är direktavkastningen 5 % för förra året. Vi noterar också att bolaget under de senaste åren har missat både sina egna prognoser och våra estimat och att dess resultat är känsligt för bland annat volymutveckling och förändringar i råvarupriser. Användbarheten av EV-multiplar försämras av hyresförpliktelser och å andra sidan sålda kundfordringar utanför balansräkningen.
Anora Group
Anora Group är en producent av alkoholhaltiga drycker. Produktportföljen består av vin och sprit som marknadsförs under olika varumärken. Störst verksamhet återfinns i Norden och Baltikum, samt så exporteras bolagets produkter till återförsäljare inom Europa och Nordamerika. Bolaget kom till via en sammanslagning av Altia och Arcus under 2021 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.
Read more on company pageKey Estimate Figures15/01
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 726,5 | 688,7 | 690,0 |
tillväxt-% | 3,39 % | −5,20 % | 0,19 % |
EBIT (adj.) | 34,8 | 38,5 | 42,8 |
EBIT-% | 4,79 % | 5,59 % | 6,20 % |
EPS (adj.) | 0,19 | 0,24 | 0,31 |
Utdelning | 0,22 | 0,15 | 0,20 |
Direktavkastning | 4,95 % | 4,74 % | 6,32 % |
P/E (just.) | 23,14 | 13,35 | 10,16 |
EV/EBITDA | 6,20 | 5,34 | 4,65 |